Gå til innhold

Servering til "uønsket" gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, visp said:

:hoho:Bra du tok deg av det!

Du vet at flere mennesker opplever at noen putter en spiseskje hvete i noe fordi de tenker at det ikke er så farlig? Det er mange som ikke forstår at den type problem kan være alvorlig, og som kan ta lett på det når man ser mennesker som deg fronter den type "humor". 

Anonymkode: c59b9...476

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Glutenfri rundstykke og litt pålegg/ost. Enkelt og da viser du at du har folkeskikk, som tydeligvis gjestene som inviterer seg selv ikke har.  

Anonymkode: 1d781...310

Skrevet

Uønsket besøk som bare kommer/"ber seg sjøl" får ikke servering hos meg.  De VET de kommer upassende og at jeg ikke vil ha dem her.  At de likevel kommer da sier mer om dem enn om min "ugjestmildhet".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det egentlig at du får en uønsket gjest?  Skjønner ikke dere som er såpass konfliktsky at du tåler ikke å si at dessverre, det passer ikke. 

Anonymkode: 1d781...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er der det. Og jeg bor i Norge så vidt jeg vet. Mener du det er natt?

Anonymkode: e24c1...31e

Kl 09 er morgen. Kl 21 er kveld. Du kan si kl 9 om kvelden, men ikke skrive kl 09 om kvelden. 

Skjønner?

Anonymkode: ca1cb...e33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Btw. Jeg hadde kun servert vann. Eller sendt mld om at noe kom i veien og avlyst hele besøket.

Anonymkode: ca1cb...e33

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvordan dette besøket ble avtalt. Var du tydelig på at det egentlig ikke passet? Presset gjesten seg på likevel? Eller spurte gjesten om det passer å komme innom en tur og du bare sa ja? 

Om det er førstnevnte holde det til te/kaffe/kald drikke. 
Om det er sistnevnte ville jeg gjerne servert glutenfrie rundstykker, enkelt pålegg, kaffe/te. Det er vel frokosttid da. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er forskjell på glutenallergi og bare intoleranse. Det er mange som på folkemunne kaller det for "glutenallergi" når det egentlig bare er snakk om irritabel tarm der gluten f.eks. kan gi diare, forstoppelse eller oppblåsthet uten at dette er alvorlig. Noen tåler det i små mengder, som f.eks. en skje til å jevne en saus. Kan høres ut som det er tilfelle siden vedkommende også tilfeldigvis har laktoseintoleranse.

Men hvis det er ordentlig glutenallergi/cøliaki så skal man ikke spøke med det. Da kan til og med små spor av det føre til alvorlig skade.

Anonymkode: 94168...6f4

Skrevet

Jeg ville laget en enkel fruktsalat og servert med laktosefri pisket fløte.  Enkelt og godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er mye potetgull som inneholder melkepulver, så vær obs på det om valget skulle i de baner.

Anonymkode: f9bd5...bf6

Skrevet
På 28.5.2018 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Har en bekjent som inviterte seg selv til meg kl 9 på onsdag. Hn er laktoseintolerant og har glutenallergi. Hva kan jeg servere? Ønsker ikke diske opp med mye, iom at besøket ikke er ønsket fra min side (men føler jeg må). 

Anonymkode: 05c71...3a6

Mat så seint????

Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen helt. Hvis du ikke vil ha besøk, si at det dessverre ikke passer akkurat nå. Hvis du ikke vil ha besøk av denne personen, men ikke klarer å si nei, hvorfor skal du sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredsstille ham/henne? Vil ikke det gi signaler om at du vil ha besøk? Er det i det hele tatt nødvendig å servere noe? Kommer personen langveis fra, har han/hun helseproblermer som nødvendiggjør hyppige måltider? Burde ikke en voksen person ta ansvar for sitt eget matinntak? Er dere flere personer som skal treffes? Er klokka ni et tidspunkt du vanligvis spiser selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...