Gå til innhold

Får ikke lov til å leie ut garasje plass.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i borettslag, hvor vi har hver vår garasjeplass. Nylig ble garasjen pusset opp, og husleien økte med 700 kr i måneden. Jeg har ikke bil, tenkte jeg skulle leie ut plassen min, da det er lite med parkeringsplasser her. Men fikk beskjed om at det var ikke lov, og at jeg måtte gi beskjed til styre, så skal noen andre få bruke min plass uten å betale. Er dette lov? Jeg kommer jo ikke til å la noen bruke min plass gratis, da har jeg den selv, så har jeg heller plass da jeg får besøk.

Anonymkode: 67918...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er regulert av vedtektene i borettslaget. 

Men om du ikke kan leie den ut, men må overføre garasjen så skal du heller ikke betale husleie for den. 

Du bør også sjekke om garasjen er en del av det du i sin tid kjøpte. 

Det kan være at det er forbudt med framleie. 

Sjekk ut i vedtektene. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i borettslag, hvor vi har hver vår garasjeplass. Nylig ble garasjen pusset opp, og husleien økte med 700 kr i måneden. Jeg har ikke bil, tenkte jeg skulle leie ut plassen min, da det er lite med parkeringsplasser her. Men fikk beskjed om at det var ikke lov, og at jeg måtte gi beskjed til styre, så skal noen andre få bruke min plass uten å betale. Er dette lov? Jeg kommer jo ikke til å la noen bruke min plass gratis, da har jeg den selv, så har jeg heller plass da jeg får besøk.

Det står nok noe om det i vedtektene, har du sjekket der? I og med at det er borettslag så høres det ikke så usannsynlig ut egentlig.

De som da eventuelt overtar plassen, må nok helt sikkert betale for den. Men som en del av fellesutgiftene, og ikke til deg. Og du får tilsvarende reduksjon i dine fellesutgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Garasjeplassen følger boligen, så alle har hver sin garasjeplass. Det jeg ble fortalt var at de som da får bruke min, må ikke betale noe for den, og jeg får ingen reduksjon i husleien. Det er jo virkelig ikke aktuelt. Vi har få parkeringsplasser her, så da er i hvert fall besøket mitt sikret at de får parkert da. Skjønner ikke helt hvordan de skal mene at jeg skal bare la andre få bruke min garasjeplass gratis, mens jeg må betale 700 kr ekstra i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese alle papirene du har på både leiligheten din og garasjeplassen din. Du kan eventuelt sge plassen din dersom du ikke vil ha den, vil jeg tro? Vedtekter og ordensregler er det som gjelder og det du godtok da du flyttet inn.

Vi har også forbud mot utleie etter mye hensynsløs opførsel fra de som har leid diverse plasser. Det ble heller ikke søkt om fremleie, fra de mest skadevoldende leietakerne noe som har gått ut over flere og resulterte i fremleieforbud. 

Når en eller flere ikke følger reglene så går det ut over alle. Synes det er helt på sin plass å forby fremleie. 

Du bør jo også tenke på at du skal selge en dag, da kan du ha fordel av å ha garasjeplass med.

Urettferdigheter for en er store ulemper for en annen. Vår bil måtte repapreres for mangen tusen flere ganger etter hensynsløse leietakere i garasjen. Derfor har jeg ingen medfølelse med deg.

Anonymkode: 7dc8a...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese alle papirene du har på både leiligheten din og garasjeplassen din. Du kan eventuelt sge plassen din dersom du ikke vil ha den, vil jeg tro? Vedtekter og ordensregler er det som gjelder og det du godtok da du flyttet inn.

Vi har også forbud mot utleie etter mye hensynsløs opførsel fra de som har leid diverse plasser. Det ble heller ikke søkt om fremleie, fra de mest skadevoldende leietakerne noe som har gått ut over flere og resulterte i fremleieforbud. 

Når en eller flere ikke følger reglene så går det ut over alle. Synes det er helt på sin plass å forby fremleie. 

Du bør jo også tenke på at du skal selge en dag, da kan du ha fordel av å ha garasjeplass med.

Urettferdigheter for en er store ulemper for en annen. Vår bil måtte repapreres for mangen tusen flere ganger etter hensynsløse leietakere i garasjen. Derfor har jeg ingen medfølelse med deg.

Du får ikke akkurat empatien til å ose ut av andre du heller... 

På hvilken måte har det å si at de som ødela bilen din var leietakere? Det kunne jo like godt vært en som eier? 

Anonymkode: df215...bcf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke akkurat empatien til å ose ut av andre du heller... 

På hvilken måte har det å si at de som ødela bilen din var leietakere? Det kunne jo like godt vært en som eier? 

Anonymkode: df215...bcf

Det kan jeg ikke utdype uten å bli gjenkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår bil måtte repapreres for mangen tusen flere ganger etter hensynsløse leietakere i garasjen. Derfor har jeg ingen medfølelse med deg.

Det der har da virkelig ingenting overhodet noe med TS å gjøre. Du får ikke medfølelse for noen fordi noen andre helt irrelevant for TS sitt scenario ødela bilen deres?! Er egentlig litt fascinert av tankerekka der. (Jeg slutter visst aldri å bli forbauset over enkelte menneskers tankegang)

Anonymkode: b11b5...fa9

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Garasjeplassen følger boligen, så alle har hver sin garasjeplass. Det jeg ble fortalt var at de som da får bruke min, må ikke betale noe for den, og jeg får ingen reduksjon i husleien. Det er jo virkelig ikke aktuelt. Vi har få parkeringsplasser her, så da er i hvert fall besøket mitt sikret at de får parkert da. Skjønner ikke helt hvordan de skal mene at jeg skal bare la andre få bruke min garasjeplass gratis, mens jeg må betale 700 kr ekstra i måneden.

Hvordan bestemmes i så fall hvem som skal få disponere din plass? Setter man seg opp på en liste og venter på tur? Eller går dette på trynefaktor? Eller har noen i styret to biler og en plass for lite? Hva skjer med plassen hvis du selger eller kjøper bil? Dette høres fishy ut!

Anonymkode: 1fb92...9e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men fikk beskjed om at det var ikke lov, og at jeg måtte gi beskjed til styre, så skal noen andre få bruke min plass uten å betale

Hvem var det som ga denne beskjeden? Det kan jo ikke være styret. Er det kanskje noen som håper å få seg en gratis parkeringsplass.

I ett borettslag jeg bodde var det ikke lov å leie bort parkeringsplasser. Plassen hørte til bestemte boliger. Om plassen ikke ble benyttet av eier, kunne plassen vederlagsfritt men etter avtale benyttes av andre. Ved salg fulgte parkeringsplassen boligen.
Men det var nok enkelte som likevel leide (eller lånte) ut plassen. Særlig til vinterlagring av motorsykler og spesielle biler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bestemmes i så fall hvem som skal få disponere din plass? Setter man seg opp på en liste og venter på tur? Eller går dette på trynefaktor? Eller har noen i styret to biler og en plass for lite? Hva skjer med plassen hvis du selger eller kjøper bil? Dette høres fishy ut!

Anonymkode: 1fb92...9e3

Regner vel med at det er en liste, får jeg bil eller selger, så må de som har fått låne min, slutte og bruke den. Garasjeplassen er min, og jeg kan ikke selge den. Da hver bolig skal ha en garasjeplass. 

Og til han som var sur fordi noen ødela bilen hans, så hadde jeg kun tenkt til å leie ut til noen i borettslaget. Da det er mange familier her som har 2 biler, og ønsker ekstra garasjeplass. 

Vi har og fått beskjed om at vi har ikke lov til å lagre noe på plassen vår, ikke bildekk, sykler, ingenting. Det har bare lov til å stå en bil der.

Jeg starter å bli litt lei av å bo her, de i styret er vel og de best betalte i byen vår. Er temmelig mange borettslag her. Så vurderer å flytte.

Og mye går nok på trynefaktor, for noen får fikset opp ting på borettslagets sin regning, da jeg skulle høre om jeg fikk dekt det samme, var ikke det aktuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner vel med at det er en liste, får jeg bil eller selger, så må de som har fått låne min, slutte og bruke den. Garasjeplassen er min, og jeg kan ikke selge den. Da hver bolig skal ha en garasjeplass. 

Og til han som var sur fordi noen ødela bilen hans, så hadde jeg kun tenkt til å leie ut til noen i borettslaget. Da det er mange familier her som har 2 biler, og ønsker ekstra garasjeplass. 

Vi har og fått beskjed om at vi har ikke lov til å lagre noe på plassen vår, ikke bildekk, sykler, ingenting. Det har bare lov til å stå en bil der.

Jeg starter å bli litt lei av å bo her, de i styret er vel og de best betalte i byen vår. Er temmelig mange borettslag her. Så vurderer å flytte.

Og mye går nok på trynefaktor, for noen får fikset opp ting på borettslagets sin regning, da jeg skulle høre om jeg fikk dekt det samme, var ikke det aktuelt.

Slik er det å bo i borettslag. Det er en mengde småkonger og Narvestader i styret

Anonymkode: 00af0...441

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I borettslag og sameier er det slik at man betaler for å leie en parkeringsplass. Denne kan man ikke leie ut videre eller la hvem som helst parkere på. 

De som ikke har bil har dermed ikke rett til å oppta en parkeringsplass for besøkende eller leie den ut. Det er feil bruk av allerede begrensede parkeringsplasser.

Ergo har ikke du noe du skulle ha sagt. Du skal selvfølgelig ikke betale mer for parkeringsplassen.

Anonymkode: 8d0ad...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du ikke har lov til å lagre noe på parkeringsplassen din?

Jeg kan svare deg jeg. Det bestemmes ikke av styre men av vedtektene for garasjer. Og vedtektene bygger på brannforskriften. Ingen har nemlig lov til å lagre noe annet enn en bil og eller en tilhenger på en garasjeplass i en fellesgarasje, i ett brl, eller sameie. 

Først surver du fordi du må betale kr. 700 i månedsleie for garasjen og surver du fordi styret ikke danser etter din pipe. 

Jeg har enda til gode å se at du har lest eller referert verken til Husordensregler eller vedtekter for ditt brl. mht. Hva du godtok da du kjøpte/flyttet inn i brl. Der står det garantert hvilke regler som gjelder. 

Styrer kan gjøre mye rart, men beboerne er neimenn ikke bedre selv. Inntektene på garasjen på uansett balangseres, betaler ikke ts kr. 700 i måndesleie, så må noen andre betale, enten en alene eller alle kollektivt. Alle kollektivt går neppe med på å betale fordi en ikke vil betale for den garasjeplassen ts ikke vil betale for. 

Nei, ts, du får flytte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Dette høres overhodet ikke rett ut. Bor selv i borettslag der noen leiligheter har egne garasjeplasser som fulgte leiligheten. Da er det jo deres og vi andre kan da ikke parkere der bare fordi en av dem ikke har bil! Hadde jeg aldri godtatt. Og å lagre noen ting der, så lenge de ikke står i veien for fluktruter, kan jeg ikke skjønne gjør noe. Det gjør de fleste her i mitt borettslag. Også i andre borettslag. Fryktelig for et strengt regime  ditt borettslag har. Og betaler de 700 ekstra i mnd for sin parkeringsplass, så er det urimelig at du skal betale når du ikke får bruke plassen, mens andre kan benytte seg av den uten å betale. Hører jo ikke hjemme noen plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I sameiet jeg bodde i kunne vi ikke leie ut garasjeplass til utenforstående, fordi alle ønsket kontroll på hvem som hadde tilgang til garasjen. Dette er sikkert grunnen hos dere og. Vi kunne imidlertid fritt leie ut til andre i sameiet, som hadde to biler. Høres rart ut at du ikke får lov til det! Kan være fordi hver leilighet leier en plass. Hos oss eide vi hver vår plass. Hadde ikke noe leie for parkeringsplass, bare sameieavgift. Da som leide ut sin tok 1500 kr halvåret. 

Anonymkode: 7ab37...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...