Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min går på videregående og har hittil null fravær. I helgen ble han skikkelig forkjølet med feber. Slik var han i dag tidlig også, så han ble hjemme fra skolen. Jeg ringte fastlegen for å få en legeerklæring til han, men legen hadde ikke time før på onsdag. Så syk som sønnen min var sa jeg at han sikkert måtte være hjemme noen dager, så det passet bra. Nå har selvfølgelig gutten frisknet til, og skal på skolen i morgen. Jeg vet at dette med legeerklæringer praktiseres forskjellig fra lege til lege, men hva er normen her? Kan legen tilbakedatere sykemeldingen uten å ha sett gutten syk? Eller må vi dra på legevakten mens han fremdeles hangler litt?

Anonymkode: 985b5...ed0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har han vel ti fraværsdager pr år man ikke trenger sykemelding på. Så 1 nå på sluyten av skoleåret trenger man vel ikke dra til legen for? Og ja, legen kan skrive sykemeldinger tilbake i tid når de ikke har hatt mulighet til å ta inn når personen er syk. Men for din sønn betyr jo det 2 fraværsdager i steden for 1 grunnet legebesøket.

Anonymkode: 26fa4...da1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan tilbakedatere til den dagen dere ringte inn. Ikke noe problem at han ikke er syk i det øyeblikket han er hos legen.

Ikke bruk legevakten til dette. 

Anonymkode: 55981...5fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går selv på videregående og kan si med engang at det over dessverre kommer helt an på legen. Min lege krever at jeg kommer ned til undersøkelse når jeg ringer ned og ber om legeerklæring, kommer jeg ikke ned kan hun ikke skrive noe uansett om jeg er syk over flere dager eller ei. 

Anonymkode: 07ff1...9cf

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har han vel ti fraværsdager pr år man ikke trenger sykemelding på. Så 1 nå på sluyten av skoleåret trenger man vel ikke dra til legen for? Og ja, legen kan skrive sykemeldinger tilbake i tid når de ikke har hatt mulighet til å ta inn når personen er syk. Men for din sønn betyr jo det 2 fraværsdager i steden for 1 grunnet legebesøket.

Anonymkode: 26fa4...da1

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen kan tilbakedatere til den dagen dere ringte inn. Ikke noe problem at han ikke er syk i det øyeblikket han er hos legen.

Ikke bruk legevakten til dette. 

Han ønsker ikke udokumentert fravær. Legetimen er etter skoletid. Takk for oppklaring, begge to😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går selv på videregående og kan si med engang at det over dessverre kommer helt an på legen. Min lege krever at jeg kommer ned til undersøkelse når jeg ringer ned og ber om legeerklæring, kommer jeg ikke ned kan hun ikke skrive noe uansett om jeg er syk over flere dager eller ei. 

Anonymkode: 07ff1...9cf

Så lenge legene praktiserer dette helt forskjellig er fraværsreglen utrolig tåpelig! Legen din høres utrolig streng ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er lærer. Vet at mange engster seg for udokumentert fravær, men din sønn har virkelig ingen grunn til det siden han nesten er ferdig med året. Det er bare relevant med tanke på fraværsgrensa, og den er han langt unna. På vitnemål o.l. er også dokumentert fraværet ført opp, helt likt som udokumentert. 

Anonymkode: ee08b...c7a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er jaggu ikke rart det er kø på legekontorene når foreldre lærer opp bratsa til å gå til lege med forkjølelse!

Anonymkode: 07a49...f96

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jaggu ikke rart det er kø på legekontorene når foreldre lærer opp bratsa til å gå til lege med forkjølelse!

Hva med å sette seg litt inn i systemet før du kommenterer? Det er staten som sender barna til legekontoret med forkjølelse! 

Anonymkode: d5ed5...2a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo politikernes bestemmelser. Det var ingen som gjorde dette da det ikke var fraværsgrense. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er lærer. Vet at mange engster seg for udokumentert fravær, men din sønn har virkelig ingen grunn til det siden han nesten er ferdig med året. Det er bare relevant med tanke på fraværsgrensa, og den er han langt unna. På vitnemål o.l. er også dokumentert fraværet ført opp, helt likt som udokumentert. 

Nei, det er også relevant for fastsettelse av standpunktkarakter. Går man glipp av en gymtime har man gått glipp av en vurdering da hver gymtime legger grunnlag for karakter i faget. Det samme gjelder om man er borte en dag det er prøve i matematikk. Udokumentert fravær er ikke gunstig på slutten av året når karakteren settes dersom eleven vipper i faget.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo politikernes bestemmelser. Det var ingen som gjorde dette da det ikke var fraværsgrense. 

Folk fikk fortsatt legemelding, men trengtes ikke så ofte siden "fraværgrensen" var høyere.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Folk fikk fortsatt legemelding, men trengtes ikke så ofte siden "fraværgrensen" var høyere.

Nei, det var ikke noen fraværsgrense i det hele tatt for noen år siden. 

Skrevet (endret)

Det var ikke en fraværgrense som var satt, men hvis du hadde et viss antall timer borte fikk du ikke godkjent faget. Vet om flere som ikke fikk det for 3 år siden, året før fraværgrensen ble innført

Endret av abc123detvardet
Skrevet

Jeg syns det er helt på trynet hvordan systemet på dette er. Staten bør virkelig få en forandring på dette. Folk kan ikke gjøre stort annet når de blir syke, og så får de fravær for det også siden ikke alltid sykemeldingene er gyldig. Slik var det på videregående skolen min.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er også relevant for fastsettelse av standpunktkarakter. Går man glipp av en gymtime har man gått glipp av en vurdering da hver gymtime legger grunnlag for karakter i faget. Det samme gjelder om man er borte en dag det er prøve i matematikk. Udokumentert fravær er ikke gunstig på slutten av året når karakteren settes dersom eleven vipper i faget.

Da må eleven si ifra til kontaktlæreren, så føres det som "legitimert" (= ikke skulk). Tror resten av årets gymtimer holder som vurderingsgrunnlag. Spar både dere selv og legen for dette besøket, som ikke er noe vits i hvis sønnen er frisk til og med. Også slipper sønnen å bruke enda mer tid borte fra skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Det var ikke en fraværgrense som var satt, men hvis du hadde et viss antall timer borte fikk du ikke godkjent faget. Vet om flere som ikke fikk det for 3 år siden, året før fraværgrensen ble innført

Det er ikke riktig, nettopp fordi det ikke var en fraværsgrense. Man måtte imidlertid møte opp på et tilstrekkelig antall vurderinger i faget for å få karakter, men det har jo ikke direkte med fravær å gjøre. Det vil jo bare si at lærer ikke kan sette karakter når det ikke er noe å sette karakter på. Man kunne være borte fra alle timer i et fag utenom de timene det var vurdering for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må eleven si ifra til kontaktlæreren, så føres det som "legitimert" (= ikke skulk). Tror resten av årets gymtimer holder som vurderingsgrunnlag. Spar både dere selv og legen for dette besøket, som ikke er noe vits i hvis sønnen er frisk til og med. Også slipper sønnen å bruke enda mer tid borte fra skolen. 

Nei, det er ikke nok med egenmelding. 

Anonymkode: d5ed5...2a9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde vært så lett hadde jo ikke fraværsgrensen eksistert. 

Hva du tror holder er vel ikke noe eleven som skal få karakter i faget veldig opptatt av. Det er politikerne som har bestemt at dette er noe både elever og fastleger skal bruke tid og ressurser på. Hvis du leser i tråden skriver også TS at legetimen er etter skoletid. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Det er ikke krav om å dokumentere fravær før grensen på 10 prosent er overskredet, men elevene kan likevel velge å legge frem dokumentasjon før grensen er nådd. Grensen går ved 10,0 prosent udokumentert fravær. Dersom en elev har f.eks. 10,4 prosent udokumentert fravær i et fag kan ikke dette rundes ned."

Anonymkode: 12f33...264

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...