Gå til innhold

Mat til ettåring!

Eowyn

Anbefalte innlegg

3 spm:)

1) Hva slags pålegg kan man gi til ettåringer? Har gitt bare leverpostei siden han begynte å spise brødskive. Prim spyttet han ut, men så har jeg prøvd litt med kremost og det ser han ut til å like...Men så er det jo litt greit med variasjon da, men så er jeg samtidig usikker hva man bør unngå å gi barna.

2) Middag.....Nå kan vel Emil begynne å spise det samme som oss, men er det noe man bør styre unna? Sterkt krydret mat er vel ikke helt lurt.

3) Tenkte å begynne å venne han på kumelk nå, hvor mye bør jeg gi i første omgang?

På forhånd thanks for svar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Pålägg:

Bra saker: mjukost, hårdost, skinka (inte för salt), leverpastej.

Jag skulle INTE ge: chokladpålägg eller marmelad/sylt som är för söta pålägg.

I osten har du mycket kalcium och en del fett,

2) Middag

UNDVIK: Honung, Insjöfisk

Försök att undvika sådant som innehåller mycket socker. I början bör man också vara försiktig med att servera mat som innehåller mycket lök, bönor eller fibrer om barnet är känsligt för gaser... introducera det långsamt och en sak i taget.

Malvin älskar hårt knäckebröd och fiberbröd nu - bra "godis"

Kryddad mat är ingen fara (bara det inte är FÖR starkt), salt ska du vara försiktig med då barnens lever inte är fullt utvecklad ännu.

Jag serverar ungefär samma mat som vi äter.

Pasta med köttsås, pasta med spenat, kokta morötter, ärtor, linser, potatis, kyckling (välstekt/kokt), ägg, cottage cheese, korv (gillar han mycket, bra att äta med händerna själv), pölsa, sesamnuggets, stekt torsk, fiskpinnar, broccoli etc.

Lite dragon och timjan är gott att ha i för att få smak på maten.

3) Komjölk är inte farligt så länge den är pastöriserad (vilket vanlig mjälk är). Ge honom ett smakprov, en mun eller två men sen kan du gott ge 1-2 dl

- här serverar de ett helt glas mjölk till maten på dagis/barnehage till 1 åringarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva slags pålegg kan man gi til ettåringer? Har gitt bare leverpostei siden han begynte å spise brødskive. Prim spyttet han ut, men så har jeg prøvd litt med kremost og det ser han ut til å like...Men så er det jo litt greit med variasjon da, men så er jeg samtidig usikker hva man bør unngå å gi barna.

- Vi gir vår lille gutt på 1 år pålegg som servelat, leverpostei, syltetøy, sjokoladepålegg....det er det vi har gitt hittil. Det er det som det også går mest av i hjemmet.

2) Middag.....Nå kan vel Emil begynne å spise det samme som oss, men er det noe man bør styre unna? Sterkt krydret mat er vel ikke helt lurt.

- Sønnen vår har spist samme mat som oss siden han var 8-9 mnd. Poteter, kjøttdeig, pasta, tomatsuppe, pølse m.m.

Det jeg kommer på i farten som du skal vente med er egg.

Utenom det så får han alt vi spiser, så lenge det ikke er sterkt krydret.

3) Tenkte å begynne å venne han på kumelk nå, hvor mye bør jeg gi i første omgang?

- Vi gir sønnen vår mellom 4-5 dl melk pr dag. Jeg har hørt at de skal ikke ha mer enn 5 dl pr dag. Mulig det er feil, men jeg mener å ha hørt noe sånt.

Du kan kanskje gi sønnen din litt mindre i begynnelsen og se hvordan det går. Rett og slett prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...