AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Sitter og prøver å bestemme meg for om jeg skal studere øk&ad til høsten eller ikke, og har noen spørsmål til dere som har erfaring med studiet. Er det mye bruk av geogebra, konstruksjon av grafer og denslags? Noen år siden jeg har vært på skolebenken, men husker at dette var noe jeg ikke var spesielt begeistret for før. Matte har heller aldri vært mitt sterkeste fag, men tenker kanskje at det blir litt annerledes på økonomi ettersom den matematikken man bruker faktisk anvendes til noe praktisk nyttig? Er egentlig litt usikker på om studiet er rett for meg, men finner ikke noe annet som appellerer til meg heller og tenker at en generell grad innen økonomi kan være noe som passer. Selv om jeg leser om studiet/emnene osv har jeg litt vanskelig for å danne et inntrykk av om dette er noe jeg kommer til å synes er kjekt, så føler nesten at eneste måten å finne det ut på er å hoppe i det og prøve. Er det greie muligheter for å få jobb etter avlagt bachelor dersom man ikke har skyhøye ambisjoner og bare vil ha en normal jobb? Anonymkode: 598ef...ffe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Jeg går økonomi og ledelse, men har mange fellesfag med økonomi og administrasjon så kan svare. Vi bruker ikke geogebra og det er heller ingen konstruksjon. Grafer er det absolutt masse av. Det er en del matematikk, men jeg mener at matematikken på økonomi og administrasjon er noe lettere enn den jeg har. Likevel så bør man klare å lære seg å like matte, og følge godt med i undervisningen og jobbe hardt dersom man ikke har en spesielt god historikk i matematikk. Deler av matten er teoretisk, men forskjellen fra videregåendematte er at den er går mer inn på få tema fremfor "litt av alt". Med en bachelor eller master innen økonomi så har man en svært generell utdanning som man også har hatt muligheten til å tilspisse. Vet man ikke helt hva man vil, men er glad i regnskap, tall, analyse, administrative fag, eller markedsføring så er det absolutt noe å satse på. Jeg mener at det ikke er spesielt gode jobbmuligheter etter kun en bachelor innen økonomi og administrasjon, spesielt dersom man ikke har spesielt høye ambisjoner (les: verv, gode karakterer, relevant deltidsjobb, osv). Markedet for økonomer er relativt mettet, og selv dem med master har det ikke lett for å få jobb. Jeg er usikker på om det likevel er relativt grei å få jobb i kommunen eller staten med kun en bachelor, uansett så er det kontakter som spiller den største rollen. Anonymkode: ac757...bd8
solmåneogstjerner Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 (endret) Jeg er utdannet siviløkonom for ikke så lenge siden. Matte var absolutt ikke mitt sterkeste fag heller. Alltid vært god på hoderegning og tall sånn sett, men grafer osv har jeg hatt litt vanskeligere for. Første års matte var vanskelig. Jeg kom meg akkurat igjennom. De prøvde vel å få det til å ha relevans til økonomifaget, men synes ikke det fungerte så godt. Senere var det mange andre fag som hadde matte i seg. Da gikk det mye bedre. Jeg synes du skal prøve! Og ikke gi opp pga du evt sliter litt til og begynne med! Endret 28. mai 2018 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg er utdannet siviløkonom for ikke så lenge siden. Matte var absolutt ikke mitt sterkeste fag heller. Alltid vært god på hoderegning og tall sånn sett, men grafer osv har jeg hatt litt vanskeligere for. Første års matte var vanskelig. Jeg kom meg akkurat igjennom. De prøvde vel å få det til å ha relevans til økonomifaget, men synes ikke det fungerte så godt. Senere var det mange andre fag som hadde matte i seg. Da gikk det mye bedre. Jeg synes du skal prøve! Og ikke gi opp pga du evt sliter litt til og begynne med! Takk for svar Hvordan opplever du jobbmulighetene rundt omkring? Nå har jo du mastergrad, så de vil nok være bedre enn for meg som satser på bachelor, men dog. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan arbeidshverdagen vil se ut når man begynner i arbeid egentlig, dersom man f.eks. ikke går for en klassisk rolle som regnskapsfører eller revisor, men kanskje en mer generell økonomistilling? Vet du noe om hvordan arbeidsmulighetene er i bank? Kan jeg spørre hvor du tok graden din? Anonymkode: 598ef...ffe
solmåneogstjerner Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Hvordan opplever du jobbmulighetene rundt omkring? Nå har jo du mastergrad, så de vil nok være bedre enn for meg som satser på bachelor, men dog. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan arbeidshverdagen vil se ut når man begynner i arbeid egentlig, dersom man f.eks. ikke går for en klassisk rolle som regnskapsfører eller revisor, men kanskje en mer generell økonomistilling? Vet du noe om hvordan arbeidsmulighetene er i bank? Kan jeg spørre hvor du tok graden din? Anonymkode: 598ef...ffe Har jobb, samme jobben som jeg hadde den siste tiden jeg studerte, men ansvaret har utviklet seg. Men det er ikke veldig økonomirelatert, mer administrasjon. Har søkt på andre jobber, uten å få napp enda. Har ikke prøvd så veldig hardt da... Men mine studievenner har også fått jobber, men nok litt 'enklere' enn de hadde tenkt seg. Tror nok det er gode muligheter, ihvertfall på sikt. Et par venner fikk lett jobb i bank! Selv med dårlige karakterer. Studerte på UiA i Kristiansand.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 Har ikke hatt noe geogebra. Men som andre nevner her er mattefaget man har i begynnelsen ganske vanskelig for en del. Jeg stod så vidt til eksamen, det samme med statistikk. Men de videre fagene har enklere matte, og det er mer relevant og forståelig for de fleste. Jeg slet med å få jobb etter bachelor, men bor på et lite sted med generelt få ledige jobber. Fikk jobb etter en stund, og tar nå master. Mest på grunn av å ha den faglige tyngden, har ingen planer om å bytte jobb. Har hatt flere jobber etter bachelor men felles for dem alle er at de har ikke krevd bachelor, det har bare vært ønskelig i stillingsannonsen. Så jeg vil ikke si det er så veldig lett å få jobb, men når man først får litt erfaring i tillegg er det veldig allsidig kompetanse. Anonymkode: ae013...959 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå