Gå til innhold

Bør det innføres egne helligdager for religiøse grupper?

Bør det innføres egne helligdager for religiøse grupper?   

11 stemmer

1. 1. Bør det innføres egne helligdager for religiøse grupper?

• Ja
      2
    • Nei
      9
    • Vet ikke/kommer an på
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er muslim og faster nå under ramadan. Det er helt greit, vi er gode venninner, jeg respekterer henne og religionen hennes, og synes det er godt gjort av henne å faste. 

For leden dag sa hun at en venninne (les: muslim som også faster) av henne hadde blitt dårlig utover dagen på jobben og sendt hjem, dette var pga lavt blodsukker. Etterpå sa hun at det burde blitt lagt inn helligdager i slutten av ramadan for muslimer slik at de kunne tilbringe mer tid med familien og feire. Hun sa også at siden hun og andre muslimer ofte tilbød seg å jobbe under jul, påske og andre norske helligdager så var det bare rettferdig.

Jeg er generelt veldig defensiv, men følte meg likevel truffet av det hun sa. Selv studerer jeg og har jobbet flere helligdager både i påsken og i mai, dette gjør jo mange studenter og folk generelt. Så vidt jeg har forstått det så går jobbing på helligdager etter rullering, mao ikke hva slags religion man tilhører, om man er student, har barn, eller ikke har noen å feire med. På denne måten så vil jo muslimer ikke være nødt til å jobbe, og dersom de jobber så vil de jo bli betalt med overtid og eventuell avspasering. Jeg synes også at det ville blitt tullete å innføre nye helligdager, som att på til ikke hører til i norsk tradisjon, og kun la disse nye helligdagene gjelde for muslimer. 

Venninnen min mente at nordmenn generelt ikke feirer jul, påske, osv, pga religion uansett, så da kunne man jo istedenfor innføre helligdager som religiøse faktisk feiret. Hun mente også at det ikke ville gå utover meg og andre dersom dette ble en realitet.

Så begynte vi å diskutere om hvordan dette skulle gjelde for muslimske studenter. De vil jo enten ha eksamen på videregående- eller høyere utdannings-nivå, disse eksamensdatoene kan jo ikke vike for en liten gruppe som skal ha helligdag. Skulle i så fall disse helligdagene gjelde for kun voksne muslimer som ikke studerer? Det hadde hun egentlig ikke noe svar til, men mente at det likevel var gjennomførbart. 

Min mening angående denne saken er rimelig klar, men hva mener dere? Er det rett å ha egne helligdager som kun skal gjelde for visse religiøse grupper? Eller går dette under som diskriminering? 

(ps, venninnen min og jeg er fremdeles gode venner 👍)

Anonymkode: 21820...b57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som i England, å heller flytte de religiøse helligdagene til mandagen etterpå, og kall det bank-ferie 👍 

Farvell inneklemt dager, velkommen langhelg ☀️

Så himmelspretten er mandagen etterpå. Det er ikke religiøst og gjelder for alle. 

Anonymkode: 6a613...4ca

• Liker 2
Gjest Mary Boleyn
Skrevet

Nei, vi bor i Norge, her følger vi de kristne helligdagene.

AnonymBruker
Skrevet

Din venninne har allerede rett til det hun etterlyser. Alle som ikke er medlem av den norske kirke har rett til fri inntil 2 helligdager per år utenom de faste helligdagene vi har i Norge. Alt hun trenger å gjøre er å si fra til arbeidsgiver minst 2 uker i forveien og avtale hvordan hun skal jobbe inn tiden hun tar fri.

Det er heller ingenting i veien for å inngå avtale med arbeidsgiver om ytterligere helligdager mot at hun jobber på noen av de faste dagene. Hun vil da ikke ha rett til overtidsbetalt for å jobbe på de helligdagene hun bytter bort, det er det eneste.

Anonymkode: 11092...4ce

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det skal innføres ekstra helligdager pga andre religioner. Det går fint å bytte innbyrdes på jobb.

Jeg jobber med flere utlendinger som har forskjellige religioner. Vi bytter så jeg har fri julaften og de får fri når de feirer Eid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Din venninne har allerede rett til det hun etterlyser. Alle som ikke er medlem av den norske kirke har rett til fri inntil 2 helligdager per år utenom de faste helligdagene vi har i Norge. Alt hun trenger å gjøre er å si fra til arbeidsgiver minst 2 uker i forveien og avtale hvordan hun skal jobbe inn tiden hun tar fri.

Det er heller ingenting i veien for å inngå avtale med arbeidsgiver om ytterligere helligdager mot at hun jobber på noen av de faste dagene. Hun vil da ikke ha rett til overtidsbetalt for å jobbe på de helligdagene hun bytter bort, det er det eneste.

Anonymkode: 11092...4ce

Det er jeg enig i, men her ønsker hun å innsette nye nasjonale faste helligdager som kun skal gjelde for muslimer som feirer ramadan. Mao de skal bli likestilt med kristi himmelfarts, pinse, osv. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet

I dahens multikulturelle samfunn burde vi kanskje fjerne SAMTLIGE religiøse helligdager, uavhengig av hva slags religion de tilhører... 

Anonymkode: acb42...008

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i, men her ønsker hun å innsette nye nasjonale faste helligdager som kun skal gjelde for muslimer som feirer ramadan. Mao de skal bli likestilt med kristi himmelfarts, pinse, osv. 

ts 

Da skal de helligdagene gjelde alle, uansett religion. Blir man så dårlig at man ikke kan jobbe normalt mens man faster, så må man la være å faste. Eller så får man søke om ferie eller ubetalt fri. At muslimer skal få betalt fri for å sitte hjemme og sulte blir for dumt.

Anonymkode: cb6e7...0d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...