AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Er dette en greie i Norge? Jeg bor i Storbritannia, og her får folk massevis av penger fra foreldrene sine når de fullfører videregående og bachelorgrad og mastergrad, selv om foreldrene i tillegg har betalt massevis av penger for utdanningen. Alle vennene mine her blir tatt med ut på fancy middag og får en fin gave til Graduation. Selv fikk jeg ingenting av foreldrene mine da jeg fullførte videregående, og ingenting da jeg fikk bachelorgrad. Nå har jeg straks mastergrad, men regner ikke med å få noe nå heller. Jeg har heller ikke fått noe økonomisk støtte fra dem gjennom studieløpet, med unntak av litt penger til jul og bursdag. Foreldrene mine er begge i jobb og har ganske god råd, men de bruker pengene sine på seg selv. Jeg synes det er helt greit. Jeg liker å klare meg selv, men jeg bare lurte på om det er familien min som er rar eller om det er sånn det funker i Norge. Anonymkode: ec17b...3c7
Ulven Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Jeg har aldri hørt om eller vært borte i noen som har fått større gaver etter endt utdannelse her i Norge, så det vil jeg tro er et kulturelt fenomen knyttet til UK. 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 Ikke normalt nei. Mer normalt med større gaver til konfirmasjon i Norge, samt foreldre som hjelper litt til når man skal komme inn på boligmarkedet Anonymkode: 07fb3...73d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 Aldri hørt om her i Norge. Men å bli spandert på middag høres jo fint ut da, for å feire endt utdanning. Men gaver ser jeg ikke poenget med? Anonymkode: 4de67...ac2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Ikke vanlig å gjøre dette i Norge, nei. Kanskje man går ut og spiser med familien, men noe gavedryss er det ikke. Anonymkode: 95fa6...057 2
annebanane Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 (endret) Nei, har ikke hørt om å gi gaver etter endt utdanning før. Det vanlige er vel å møte opp på bachelor og/eller masterseremoni om det finnes. Endret 5. august 2020 av Moonwalker 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 Jeg gikk på en av de utdanningene som har en ring som kjennetegn, og fikk ringen i gave av foreldrene mine da jeg var ferdig. Dessuten fikk jeg en dyr og god penn, og vi var ute og spiste fin middag. På mitt studium var det ganske vanlig å få ringen og å gå ut og spise med familien. Anonymkode: 74e96...38c 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 Mastermiddag med venner og familie er da normalt? Anonymkode: f0268...f11 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #9 Skrevet 28. mai 2018 Da jeg fullførte VGS fikk jeg et klapp på skulderen, da jeg fullførte bachelor dro vi ut og spiste på restaurant og da jeg fullførte master dro vi på en weekend til Praha Anonymkode: edb76...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #10 Skrevet 28. mai 2018 Da jeg fullførte VGS dro jeg og vennene ut på fest, og etter bachelorgraden var i boks dro vi en gjeng fra kullet ut å spiste og festet. Anonymkode: 2d874...65b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #11 Skrevet 28. mai 2018 Endel av de som tar doktorgrad har vel disputasmiddag, gjerne med familie og venner. Men har ikke hørt om at det er så vanlig for andre. Jeg er snart ferdig med min master, det er en liten markering på skolen der man kan invitere med seg to gjester men gjør ikke noe mer ut av det. Forventer heller ingen gaver. Har også oppfatningen av at UK og USA feirer graduation mye mer. Anonymkode: fd21b...f4b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Skrevet 28. mai 2018 TS her Nei, høres ikke så vanlig ut i Norge. Jeg glemte at det var graduation her i UK så jeg bestilte meg ferie i november når Graduation er Jeg studerer i Edinburgh, så man får sånn hatt og kappe og blir ropt opp i en diger, fancy hall også får man gaver og middag med foreldre og sånn. Jeg fikk bare vitnemålet fra bachelorgraden i posten og pappa bare "grattis" og tok meg i hånda, og det var det. Jeg har fått den beste gaven man kan få ved fullført utdanning da, og det er en god og relevant jobb! Anonymkode: ec17b...3c7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #13 Skrevet 29. mai 2018 Sånn er det i Norge, ja. Ikke noe oppstuss når man blir ferdig med masteren, annet enn fra medstudenter som driver med det samme og som vet hvor stort det faktisk er Da får foreldrene noe nytt å mase om, bare. Før var det "Når skal du bli ferdig med graden din, da???" og rett etterpå er det "Når skal du få deg jobb, da???" 🙂 Jeg studerte i Nederland. Ved mitt universitet var det en flott seremoni, og etterpå gikk vi (jeg, familie fra Norge som kom nedover, pluss venner og forelesere/professorer) ut og drakk øl med lett snacks, som er vanlig i nederlandsk akademia når noe skal feires. Mine foreldre spanderte dette, da, etter at jeg forklarte at det var vanlig i NL 😛 Anonymkode: b63b6...e16
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #14 Skrevet 29. mai 2018 Jeg fikk mansjettknapper i gull da jeg fullførte VGS, og en dyr klokke da jeg fullførte master. Begge gangene dro vi også ut og spiste på en dyr restaurant. Det er nok litt forskjellig hva som er vanlig. Anonymkode: 456eb...d34 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #15 Skrevet 29. mai 2018 Jeg fikk PC da jeg fullførte videregående (er mange år siden), samt en god middag. Da jeg fullførte mastergraden tok de meg med ut på en dyr middag. Og da jeg tok en mastergrad nr to ved siden av jobb fikk jeg en dyr klokke, og de tok med meg og mannen ut på middag. Det var ingen forventninger eller tradisjoner bak dette. Jeg opplevde det bare som at de var stolt av meg, og ville vise det på alle mulige måter. Anonymkode: 1764f...b06 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #16 Skrevet 29. mai 2018 Jeg hadde et hengefag etter bachelor som det tok meg et år å fullføre. Når vitnemålet kom sa jeg det ikke til noen og det ble aldri noen middag. Men søsteren min gikk medisin, og de har avslutningsseremoni. Da dro nærmeste familie ut og spiste, 14 stk. Var veldig koselig trengte ikke noen middag selv da. Vi ble ferdig ca. samtidig. Påspandert middag er det jeg hører er mest vanlig ja Anonymkode: c67af...377
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå