Gå til innhold

Hvor bo godt med småbarn? Hønefoss,Hokksund,Tyristrand,Drammen?Horten?Evt andre steder :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelp. Driver å ser etter hus. Reisejobb/hjemmejobb så spiller inge  rolle hvor!

Bare det ikke er oversvømmelser og drittvær.

Masse sol, gode fine skoler uten mobbing og klespress.

Trygg oppvekstplass for barna.

Trivelig plass gjerne med kort avstand til både strand,fjell og litt shopping. Har bil.

Og ikke veldig mye flykting/asyl eller dop.

Anonymkode: ea8e3...047

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hokksund, i området Røren (skolekrets). Kort vei (en time i bil) til Oslo, og mot Norefjell videre mot Hemsedal/ Geilo. 

Drammen er også fint, da ville jeg bodd på Konnerud, Danvik eller Austad. 

Anonymkode: 007de...809

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hokksund, i området Røren (skolekrets). Kort vei (en time i bil) til Oslo, og mot Norefjell videre mot Hemsedal/ Geilo. 

Drammen er også fint, da ville jeg bodd på Konnerud, Danvik eller Austad. 

Tusen takk for svar. Vet du om det er store klasser i disse områdene? :)

ts

Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg ville heller bodd i Mjøndalen, Krokstadelva, Solbergelva eller Hokksund enn Drammen. Drammen blir for stort og upersonlig. Mange flotte og barnevennlige områder på småstedene i Eiker.

AnonymBruker
Skrevet

Konnerud bydel i Drammen. Nær marka, gode skoler, badevann, idrett, 10 min fra Drammen. Vokste opp her selv. Bodd borte i mange år, men vet helt sikkert at mine barn også skal få vokse opp her.

Ikke Austad hvis dere har barn i skolealder.

Anonymkode: 50480...c59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Konnerud i Drammen, og trives godt. Men jeg synes ungdomskolen er alt for stor. Det er 9 klasser på hvert trinn. Og det er da lettere med mobbing, da skolen er for stor, og stille rolige elever forsvinner helt. Men er veldig fornøyd med barneskolen, mine går/har gått på Konnerud. Her skal han som går på barneskolen nå, på privatskole da han starter på ungdomskolen. Starter da på Heltberg. Men vi trives utrolig godt i Drammen, vi flyttet hit da barna var små, synes folk er veldig hyggelige og har gått fint å få nye venner. Her er det å mange muligheter for barnas fritidsaktiviteter. Største min holder på med en idrett, som man bare kan holde på med, på det nivået i store byer. 

Ellers har jeg hørt mye positivt om Gulskogen skole. 

Anonymkode: eca55...7fb

AnonymBruker
Skrevet

Gulskogen hadde jeg valgt igjen og igjen. Datteren min går der og vi er kjempefornøyde. 

Ulempen med Konnerud er bakken fra byen og opp om vinteren. I vinter var det flere ganger ingen kom opp dit pga glatte veier (da var det glatt overalt, men det var verre å komme seg til Konnerud enn andre steder i Drammen) En annen ulempe med Konnerud er at alle husene står tett-i-tett-i-tett, det er lite privatliv mange steder på Konnerud. Og det er mer snø der enn nede i Drammen sånn ellers, så det er ingen steder å kaste bort snøen om vinteren. Har bodd på Konnerud og ville ikke valgt å flytte tilbake dit igjen.

Hvis du ikke vil ha flom så må du holde deg unna Mjøndalen, i hvert fall på flatmarka i Mjøndalen. Der flommer det inn i hus og kjeller når det regner for mye. Og hvis du skal opp i høyden så blir det samme ulempen som Konnerud. 

Skal du til Drammen så er det best på Gulskogen ett eller annet sted. Har bodd flere forskjellige steder på Gulskogen og det er kjempefint her, og finere blir det. 

Håper bare aksjonsgruppa mot bommer og "pakk om pakka"-gruppa og alle andre får snudd de dumme politikerne slik at det ikke blir bomring rundt sentrum. (Ikke bare skal de ha bompenger, nå har bensin og diesel gått opp med et par kroner pr liter også)

Jeg vet ikke om søkefunksjonen på KG har blitt bedre, ellers er det bare å prøve å lete litt - det har vært veldig mange tråder i det siste om tips til hvor det er bra å flytte i Drammensområdet eller områdene rundt her. 

Stenset er også et sted som er godt likt - men igjen, der er det svingete bakker oppover som er vanskelige om vinteren. 

Anonymkode: 77a6f...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar alle :)

Er noen av stedene små skoler? Med elever under 20/25 barn i klassen? her er det over 50 i hver klasse. Blir altfor mye.

Er det noe Steinerskole i nærheten som kan anbefales?

Er det lett for nye å bli kjent med andre? Leste i en annen tråd isted om noen som ikke trives da de ikke klarte å bli kjent med noen og holdt utfor.

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gulskogen hadde jeg valgt igjen og igjen. Datteren min går der og vi er kjempefornøyde. 

Ulempen med Konnerud er bakken fra byen og opp om vinteren. I vinter var det flere ganger ingen kom opp dit pga glatte veier (da var det glatt overalt, men det var verre å komme seg til Konnerud enn andre steder i Drammen) En annen ulempe med Konnerud er at alle husene står tett-i-tett-i-tett, det er lite privatliv mange steder på Konnerud. Og det er mer snø der enn nede i Drammen sånn ellers, så det er ingen steder å kaste bort snøen om vinteren. Har bodd på Konnerud og ville ikke valgt å flytte tilbake dit igjen.

Hvis du ikke vil ha flom så må du holde deg unna Mjøndalen, i hvert fall på flatmarka i Mjøndalen. Der flommer det inn i hus og kjeller når det regner for mye. Og hvis du skal opp i høyden så blir det samme ulempen som Konnerud. 

Skal du til Drammen så er det best på Gulskogen ett eller annet sted. Har bodd flere forskjellige steder på Gulskogen og det er kjempefint her, og finere blir det. 

Håper bare aksjonsgruppa mot bommer og "pakk om pakka"-gruppa og alle andre får snudd de dumme politikerne slik at det ikke blir bomring rundt sentrum. (Ikke bare skal de ha bompenger, nå har bensin og diesel gått opp med et par kroner pr liter også)

Jeg vet ikke om søkefunksjonen på KG har blitt bedre, ellers er det bare å prøve å lete litt - det har vært veldig mange tråder i det siste om tips til hvor det er bra å flytte i Drammensområdet eller områdene rundt her. 

Stenset er også et sted som er godt likt - men igjen, der er det svingete bakker oppover som er vanskelige om vinteren. 

Anonymkode: 77a6f...0d2

Tusen takk for svar :)

Her var litt ting med veier,glatte og snø og ja. Noen som vet hvordan det er i Hokksund feks?el andre plasser ang flom og glatte veier eller mye snø?minst mulig snø  og regn, og mest mulig sol er bra (lov å drømme. hehe).

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Krokstadelva flyttet hit for et år siden. Vi elsker det og barna likeså! Supert sted og vi hadde faktisk ikke problemer med å komme opp i høyden i vinter der det var mye snø!

Anonymkode: 4cac8...909

• Liker 1
Skrevet

Hva med Jevnaker? Greie boligpriser, flott natur og Hønefoss et kvarter unna med bil. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Krokstadelva flyttet hit for et år siden. Vi elsker det og barna likeså! Supert sted og vi hadde faktisk ikke problemer med å komme opp i høyden i vinter der det var mye snø!

Anonymkode: 4cac8...909

Ja likerplasser litt utfor Drammen men allikevel kort vei til ting. Er det badeplasser og tur/fjell og gode barneskoler og ungdomsskoler her?store eller små klasser? hvordan er miljøet? er det noe klespress eller mobbing? lett å bli kjent med folk? tusen takk for svar :)

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Ulven skrev:

Hva med Jevnaker? Greie boligpriser, flott natur og Hønefoss et kvarter unna med bil. 

Hvordan er Jevnaker? 

miljø,skoler osv?

Vil helst bo litt lengre nede.

Men bra oppvekst for barna er viktigst. Så vanskelig å bare bestemme seg for en plass og.

Takk for svar :)

ts

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er Jevnaker? 

miljø,skoler osv?

Men bra oppvekst for barna er viktigst. Så vanskelig å bare bestemme seg for en plass og.

ts

Du er ikke garantert noen bra oppvekst for barna uansett hvor du flytter, TS. Hvordan miljøet er på et sted er så variabelt og skifter så fort at andres opplevelser av et sted bare har begrenset nytte for deg. Det avhenger veldig av hvem du spør og hvilke erfaringer akkurat de sitter med, og nesten ingen steder er så små at de bare har "ett miljø". Hvis du er interessert i Steinerpedagogikk kan du jo starte der og søke opp hvor de tilbyr undervisning og lete etter områder i nærheten som kan være interessant? Evt konsentrere deg om objektive ting som kjøreforhold, flomfare, klassestørrelse (skolene er sikkert presentert på kommunens hjemmesider), nærhet til butikker.

Anonymkode: f86a2...d3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gulskogen skole, er den skolen jeg har hørt mest positivt om. Har nå en 16 åring, som jo har venner over hele byen, og sier at Gulskogen skole, er den eneste skolen hun aldri har hørt noe negativt om. Bare positivt. 

Det er to Montessori skoler i Drammen, mitt barn gikk på Heltberg ungdomsskole, og var utrolig fornøyd. Og jeg søker sønnen min inn dit da han starter på ungdomsskolen. 

Mine går/ har gått på Konnerud skole, der er det 3 klasser på trinnet, med ca 20 elever i hver klasse. Datteren min var 9 år da hun startet der, og fikk venner med en gang, ble tatt godt imot.

Anonymkode: eca55...7fb

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan er Jevnaker? 

miljø,skoler osv?

ts

Greit miljø, greie skoler. Mye idrett og friluftsliv. Ikke noe mer merkepress enn andre steder i landet, muligens litt mindre. 

Det ligger en Steinerskole i Jevnaker kommune.

Fordelen med å bo litt lenger nord i Buskerud er at man kan få en grei bolig til en overkommelig pris enda. Men prisene stiger raskt også der.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Vet du om det er store klasser i disse områdene? :)

ts

Skolen på røren har ikke så store klasser, og godt miljø. Min erfaring er at lærerne er gode til å ta tak i ting der. 

Hokksund er ganske flatt, dog med få unntak. 

Veien opp til Konnerud er ganske lang, men den blir godt brøytet og vedlikeholdt siden det er “hovedveien” opp dit og busser kjører der. 

Det er ikke store variasjoner i været så lokalt på Østlandet. Regner det i Hokksund, så regner det stort sett i Drammen også)

Eneste er på Konnerud så kommer snøen tidligere og blir liggende litt lenger på grunn av høyden. Det er også mer snø der enn resten av Drammen og Hokksund.  

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svarene :)

Får sitte meg ned i kveld igjen og søke igjennom litt av hvert!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Krokstadelva. Bodd her i 30 år nå og kommer aldri til å flytte herfra. Nyinflyttere blir tatt godt i mot og har du barn så er det lett å komme i kontakt med andre. Det finnes mange muligheter for barn på fritiden som fotball, svømming osv hvis idrett er en tanke. Barneskolen har vel maks grense på 25 i klassen og lærene er fantastiske. Ungdomsskolen er det mindre klasser med gode lærere. To sentere med flust av butikker, og Mjøndalen har like mye å by på når det kommer til handel. Vi har Hovjordet som har flere badevann som Årbogen. Kort vei til skogen både i Krokstadelva og Mjøndalen. Du må nesten bare ha et kart foran deg så ser du muligheten. Jeg bor på flata og har mini i barnehagen på Hovjordet. En flott naturbarnehage som mini elsker. Velger du hus vekk fra bekker og vann så er ikke flom noe å tenke på. Snø har vi som alle andre og det kommer du ikke bort fra ;) Lite mobbing og klespress som jeg har hørt fra mine venninner som har eldre barn. Gode bussforbindelser til Drammen. Tog går det fra Mjøndalen. 

Skulle jeg flyttet så hadde jeg valgt Konnerud som en god nummer to.

Anonymkode: d6131...9db

AnonymBruker
Skrevet

Kongsberg!!!!! 😍😍 Ingen over, ingen ved siden av. Vakker by, passe stor, ok klima (kanskje både kulde- og varmehøltendenser, men nå har jeg bodd halve livet i Oslo og her er det veldig mye surere når det er kaldt). Nær fjell og skog, fine badevann. En times kjøring til Oslo utenom rush. Halvannen time med kollektiv som går hyppig. Et fantastisk sted å vokse opp. 

Klassestørrelser kan jeg ikke uttale meg om. Vi var 29 i klassen da jeg gikk på barneskolen, men flere skoler er byggd siden da. 

Anonymkode: 70481...900

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...