Gå til innhold

Erfaringer med fremfall/rectocele/cystocele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for 7 måneder siden. Syntes først at underlivet kjentes fint ut, men etter noen måneder merket jeg at jeg kjenner to kuler rett innenfor åpningen til vagina, en foran og en bak. Det er rett og slett vanskelig å kjenne hvor selve åpningen inn er. Har ikke fått tilbake mensen enda, men skjønner at å sette inn en tampong/kopp hadde vært vanskeligere nå. Den fremre kulen svir når jeg tar på den. Det kjennes også litt ut som om jeg har en tampong/tampongtråd som gnager litt når jeg går lange turer. Når jeg tisser går det bare noen få minutter før det kjennes ut som om jeg må tisse igjen. Den bakerste kulen kan jeg presse inn. Alt dette stemmer jo på en prikk med fremfall av både bakre og fremre skjedevegg/rectocele og cycstocele. Fastlegen min er enig med meg og sa jeg hadde litt fremfall, mest rectocele.

Så ble jeg henvist til en gynekolog som undersøkte meg og sa at jeg ikke hadde snev av det, engang. Jeg ba henne kjenne etter mens jeg sto, noe hun gikk med på, men hun sto på sitt og sa at jeg ikke hadde noe fremfall overhodet og at alt var helt tipp topp. Jeg spurte henne hva de kulene jeg kjenner er, og da trakk hun bare på skuldrene. 

Jeg er litt i villrede om hva jeg skal gjøre nå, det er så mye motstridende informasjon og beskjeder. Noen sier kniping ikke har noe for seg, andre sier det hjelper masse. Noen sier at alt dette går over når man slutter å amme, andre sier det er en varig "skade" som man bare må håpe ikke blir verre. Noen sier veggen mellom endetarm og vagina ikke består av muskler uansett, slik at øvelser og trening ikke kan trene opp veggen igjen.

Det jeg lurer mest på er vel:

- Har noen her opplevd at denne typen endringer i underlivet ble bedre av trening / ble bedre av seg selv?

- Har det gjort det vanskelig å føde igjen? Ble det verre ved neste fødsel?

- Stemmer det gynekologen sa, at man kan kjenne slike store endringer i underlivet/vagina uten at det er snakk om fremfall?

Anonymkode: f69d6...f13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...