Gå til innhold

Noen som har greie på hest ?

Anbefalte innlegg

Gjest Mary Boleyn
Skrevet

Jeg har blitt tilbudt en Haflinger hoppe, på 5 år, eieren kan ikke ha henne lengre, jeg har god plass og en stall som ikke er i bruk, men problemet er at jeg ikke har så mye erfaring med hest, hva tenker dere skal jeg ta hesten og lære meg ting underveis?

Jeg syns det er veldig synd om eieren må avlive henne når hun er 100% frisk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så greie på Haflinger, men generelt er dette en meget ung hest, samt at hopper kan være mer «strie» enn valakker, dermed vil jeg si at dette ikke er en nybegynner hest. Hvis du som nybegynner vil lære å ri og få det beste ut av lærdom om hest, burde du investere i en eldre hest ( gjerne over 12 år f.eks) som er godt skolert og har erfaring. Blir også noe betenkt, hvis hun gir bort den friske Haflingen sin gratis...? 

Anonymkode: cef09...b30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han bare gir bort en ung hest? Eller er du tilbudt å kjøpe den? 

Har du tenkt over hvor mye det koster å ha hest? 

Vetrinær 

hovslager 

flis 

høy 

kraftfor 

noen til å ta seg av møkka 

noen til å stelle jordet

fiksing av gjerde 

utstyr 

Om du ikke er dyktig rytter så skaff deg ridetimer først som sist. Du ødelegger en hest til slutt om du ikke kan ri skikkelig. 

Men hest skal heller ikke stå alene. Kan du få plass til to hester? Eller kanskje det er lettere å ha den i en annen stall hos noen som leier ut? 

Anonymkode: 2132f...8c3

• Liker 3
Gjest Mary Boleyn
Skrevet

Hesten er ikke gratis, har fått tilbud om å kjøpe den, og jeg er klar over utgiftene. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mary Boleyn skrev:

Hesten er ikke gratis, har fått tilbud om å kjøpe den, og jeg er klar over utgiftene. 

Hva med at en hest ikke skal stå alene?

• Liker 1
Gjest Mary Boleyn
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med at en hest ikke skal stå alene?

Det er sant, burde heller vurdere å leie av noen andre, så hun ikke står alene. Må sjekke opp i det om det er noen i nærheten som leier ut.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Mary Boleyn skrev:

Det er sant, burde heller vurdere å leie av noen andre, så hun ikke står alene. Må sjekke opp i det om det er noen i nærheten som leier ut.

Ja det er ofte en bedre ide. Ikke bare er man flere om å dele på ansvaret men kostnadene kan fort gå ned også da mange staller tilbyr alt inkludert mot månedsleie. 

Det er ikke en direkte lov som sier at en hest ikke kan stå alene, men det går på velferden, så dersom man ikke har mulighet til å la hesten stå med andre med jevne mellomrom så vil man til slutt få en depressiv hest som bare står å henger med hodet, det har jeg sett flere ganger å det er et trist syn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Det høres rart ut å avlive hesten om ikke nettopp du tar henne. Haflinger er jo en flott rase, og jeg ville tro denne er lett å selge. Jeg ga selv bort hesten jeg hadde - hun var gammel, eks-traver og skadd. Hun fikk et flott hjem 🙂 

Etter mange år i hestemiljøet har jeg vært borti mange som har kjøpt hest uten kjennskap. Om personen er aktiv i et miljø, og helst har hesten i en stall sammen med mer erfarne mennesker går som regel dette bra. Det er ikke noe fasit på når man burde ha seg hest.

Hvis du ikke har dette miljøet rundt deg, samt veldig mye penger fraråder jeg deg å ta i mot. Jeg skal nevne noen eksempler jeg har sett:

- Uerfarne mennesker kjøper som oftest den første og beste bruktsalen, eller ekstremt billige saler. Man bør få hjelp til å velge riktig sal da denne skal passe både hest og eier.  En sal som ikke passer kan være ekstremt problematisk for en hest, og kan gi store utgifter seinere.
- Hesten får ikke riktig basetrening - og det ender som oftest opp med en hest som egentlig ikke forstår kommandoene vi prøver formidle.
- Du aner ikke hvorvidt du faktisk liker denne hesten. Siden jeg var ung og uerfaren når jeg hadde hest, endte jeg selv opp med en hest jeg ikke hadde god kjemi med.
- Det er svært mye man skal tenke på når det gjelder hestens helse. Hesten skal stelles og kjennes over hver dag, tennene må slipes med jevne mellomrom, hesten skal fores riktig med mer. Jeg har sett både tynne, bælfeite og syke hester hos uerfarne mennesker. 

Husk at du må regne med å bruke omtrent hver dag i stallen, om du har hjelp. Hvis ikke - vil faktisk hele livet ditt dreie seg om hesten. Jeg husker selv hvor mye tid jeg brukte, hvor mye jeg stresset over konstant. Det er givende, men jeg anbefaler ikke dette til en person uten erfaring med hest. Dette går aller mest utover hesten selv. 

Kort sagt, får du mye hjelp, veilledning og er villig til å bruke mye penger på instruktører fremover, kjør på 🙂 Om ikke, vil jeg fraråde deg på det sterkeste. I ytterste fall kan det bli det motsatte av idyllen du så for deg. 

Anonymkode: 07397...cbc

• Liker 2
Gjest Dacini
Skrevet (endret)

Nei, du kan dessverre ikke ta til deg denne hesten. Du har ikke erfaring med hest og selv om du har god plass og en stall er det mye mer som må til. Hesten bør for det første ha en kompis, så da må du ha to hester. To hester som skal fores 3 ganger daglig, slippes ut og inn, de trenger sko, veterinærbesøk, grovfor, energifor, trening og stimulering, året rundt, alle dager, alle helligdager, uansett vær og vind. Her får eier legge hesten ut for salg eller på for på finn.no slik at hestekyndige folk kan ta seg av den.

Dersom du ønsker å lære mer om hest for å eventuelt kunne ha hest i fremtiden, gjør det, men det tar tid. Hest er tidkrevende og dyrt. 

Håper det løser seg for alle parter!

Legger til: i tillegg er dette en unghest, det krever enda bedre kjennskap til hest. Skal du etter hvert skaffe deg en hest bør du gå for en som er eldre og mer erfaren.

-dacini-

Endret av Dacini
AnonymBruker
Skrevet

Den kan gå på utegang med en kompis,da har de det ofte aller best. Ellers vokser du sammen med hesten,men en på 5 år er enda ung og bøt trenes av proffe folk om den ikke er skikkelig innridd enda. 

Anonymkode: 2401c...c7a

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til ei som kjøpte en 3åring fjording. Hun var helt uerfaren, men hun tenkte at de kunne lære sammen. Det vat riktig nok en dårlig idé, men både hest og eier klarte det fint. Vil likevel ikke anbefale å gjøre dette. 

Anonymkode: 1400f...135

AnonymBruker
Skrevet

Om du aldri har vært borti hest før er det nok en dårlig ide om det første du gjør er å kjøpe en hest. Men om du har vært litt borti hester og vet hva som skal til OG kan leie plass hos andre sånn at hesten ikke går alene sier jeg kjør på. Det er bare tull at man må ha ridetimer for å kunne ri skikkelig som en bruker over her hevder, og en hest kan i grunn kjøres også, så jeg kjenner mange hesteeiere som absolutt ikke rir i det hele tatt siden de kjører hestene. Jeg har aldri gått på noen rideskole, men vil virkelig si at jeg kan å ri siden jeg har lang erfaring og derfor rir inn tverre hester for folk. Om man ikke ønsker å ri kan man fint kjøre den, og om den ikke er innkjørt er det fullt mulig, fordi hestene lærer fort. Blir litt snubling i begynnelsen til de lærer seg å flytte fotene på rett måte når vogna sitter fast bare, og derfor må man naturlig nok gå fremme ved siden av hesten. 

Anonymkode: faae9...a82

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en dårlig idé. Det er vanskelig å forklare hvor mye arbeid og ansvar som kommer med hestehold til en person som ikke har tilbrakt store deler av livet sitt i stallen. 

Hesten er ung og det kan fort bli problematisk mtp trening. Den bør heller ikke stå alene men sammen med minst en annen hest. 

Du sier at du har stall, har du også gode uteområder til hesten? 

Hesten skal mates 3 ganger om dagen og bør stå ute på dagtid, eventuelt om ettermiddagen. Jeg personlig likte ikke å gå fra hesten ute (det måtte alltid være en person i stallen når hestene sto ute). Det skal møkkes hver dag. Man må gå over hele hesten hver dag, samt tilbringe tid sammen med den. Når det kommer til ridning og utstyr til hesten så må du få hjelp av kyndige dersom du ikke har masse erfaring selv. 

Hesten skal skos og tenner skal raspes regelmessig. 

Da jeg hadde hest så brukte jeg ca 5000 i mnd på den. Kun på nødvendigheter. I tillegg kom trening, konkurranse, erstatte ødelagt utstyr etc. 

Det er heller ikke lurt å bare ta til seg en hest. Man bør bli kjent med den og så over tid om hest og rytter har kjemi. Jeg og min første hest hadde ikke det og det var et lite gledelig hestehold for min del. Hesten virket også frustrert over situasjonen. Hun ble solgt til en mann og de to passet mye bedre sammen. Min andre hest derimot, han var min beste venn :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du aldri har vært borti hest før er det nok en dårlig ide om det første du gjør er å kjøpe en hest. Men om du har vært litt borti hester og vet hva som skal til OG kan leie plass hos andre sånn at hesten ikke går alene sier jeg kjør på. Det er bare tull at man må ha ridetimer for å kunne ri skikkelig som en bruker over her hevder, og en hest kan i grunn kjøres også, så jeg kjenner mange hesteeiere som absolutt ikke rir i det hele tatt siden de kjører hestene. Jeg har aldri gått på noen rideskole, men vil virkelig si at jeg kan å ri siden jeg har lang erfaring og derfor rir inn tverre hester for folk. Om man ikke ønsker å ri kan man fint kjøre den, og om den ikke er innkjørt er det fullt mulig, fordi hestene lærer fort. Blir litt snubling i begynnelsen til de lærer seg å flytte fotene på rett måte når vogna sitter fast bare, og derfor må man naturlig nok gå fremme ved siden av hesten. 

Å dersom du hadde vært erfaren hadde du skjønt at det du sier potensielt kan skade hesten. Det er ikke alle som «tar» ridning lett. Mange ender opp med å sitte å humpe i salen, sparke den i siden og dra i tøylene uten å tenke på hvor sensitiv en hest er. Så det «rådet» ditt om at man ikke trenger ridetimer er veldig veldig dårlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å dersom du hadde vært erfaren hadde du skjønt at det du sier potensielt kan skade hesten. Det er ikke alle som «tar» ridning lett. Mange ender opp med å sitte å humpe i salen, sparke den i siden og dra i tøylene uten å tenke på hvor sensitiv en hest er. Så det «rådet» ditt om at man ikke trenger ridetimer er veldig veldig dårlig. 

Fortsatt bare tull at man må gå på rideskole for å lære seg å ri, og hadde det vært slik at hester ble ødelagt av mennesker som ikke er svært erfaren med å ri så hadde disse rideskolehestene vært ødelagt for lenge siden. Selvsagt vil feil ridestilling o.l over tid kunne gi hesten problemer med f.eks ryggen, men man må IKKE gå på rideskole for å lære seg å ri. Det blir for dumt å si. For min del hadde jeg dødd av kjedsomhet om jeg skulle måttet gå på rideskole og ridd rundt og rundt i en hall. Alt for lite action. Og i tillegg på sal da 🙄. Jeg rir kun barbak fordi jeg får mer kontakt med hestens bevegelser. Begynte med dette på egen hest fordi den hesten jeg kjøpte aldri var ridd med sal, og om jeg er førstemann på ryggen til en unghest rir jeg også barbak. 

Uansett trenger ikke TS heller å bruke hesten til å ri. En hest kan fint brukes til kjøring. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Mary Boleyn said:

Jeg har blitt tilbudt en Haflinger hoppe, på 5 år, eieren kan ikke ha henne lengre, jeg har god plass og en stall som ikke er i bruk, men problemet er at jeg ikke har så mye erfaring med hest, hva tenker dere skal jeg ta hesten og lære meg ting underveis?

Jeg syns det er veldig synd om eieren må avlive henne når hun er 100% frisk.

Et gjennomsnittlig mennesker hadde ikke klart det sånn på sparket, men om du er en type person som gør mye research, leser  mye og synes det er interessant å sette deg dypt inn i interessene dine, så kan du klare det. 

Du trenger jo ikke ri på hesten de første månedene heller, du kan bruke tiden til å lære det du trenger dersom du evt ønsker ri den senere, slik at du vet du ikke gjør noe galt

Et annet alternativ e rå kjøpe den og forsøke selge den videre om du finner ut det er for mye arbeid. Om du mener det er feil at den skal avlives, mener jeg. Er ikke eieren mer glad i hestene sine enn at de avliver dem heller enn å forsøke selge/ gi dem bort?

Anonymkode: 00c17...add

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt bare tull at man må gå på rideskole for å lære seg å ri, og hadde det vært slik at hester ble ødelagt av mennesker som ikke er svært erfaren med å ri så hadde disse rideskolehestene vært ødelagt for lenge siden. Selvsagt vil feil ridestilling o.l over tid kunne gi hesten problemer med f.eks ryggen, men man må IKKE gå på rideskole for å lære seg å ri. Det blir for dumt å si. For min del hadde jeg dødd av kjedsomhet om jeg skulle måttet gå på rideskole og ridd rundt og rundt i en hall. Alt for lite action. Og i tillegg på sal da 🙄. Jeg rir kun barbak fordi jeg får mer kontakt med hestens bevegelser. Begynte med dette på egen hest fordi den hesten jeg kjøpte aldri var ridd med sal, og om jeg er førstemann på ryggen til en unghest rir jeg også barbak. 

Uansett trenger ikke TS heller å bruke hesten til å ri. En hest kan fint brukes til kjøring. 

Blir matt av den innstillingen du har.... men håper Ts har mer vett og tar noen ridetimer for å få riktig sits og håndtering av hesten. 

• Liker 2
Gjest Mary Boleyn
Skrevet

Tusen takk for svar, jeg er ikke helt blank når det gjelder hest, drev litt på med hest midten av 90-talet, men er nokså rusten, så å ta opp ridetimer er ikke dumt, skal i tillegg, bli godt kjent med hesten, for å se om vi har kjemi, før jeg kjøper den. Og har funnet en stall som jeg kan få leie, så hun ikke må stå alene, har også pratet med noen som har 20 års erfaring med hest som skal hjelpe meg, så da får vi se hvordan det går. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ønsker dette og er villig til å sette av tid og penger til hesten ser jeg ingenting i veien for at dette skulle gå helt fint. Så sant dere har kjemi. Jeg husker når jeg selv skulle ha hest i min ungdom, og jeg valgte bort godt trente, flotte hester mot en som nettopp var fylt 4 år og såvidt hadde begynt innridningen. De første månedene var slitsomme, han var en skikkelig ramp, men vi fikk et ekstremt sterkt bånd. Etter ikke veldig lange tiden var han den som kom springende når han så oss, oppførte seg eksemplarisk ved håndtering og var generelt en fantastisk hest(med en liten edge). Det er noe helt spesielt med å få lov til å forme sin egen hest. Lykke til! <3 

Anonymkode: 81861...ea7

Skrevet
47 minutter siden, Mary Boleyn skrev:

Tusen takk for svar, jeg er ikke helt blank når det gjelder hest, drev litt på med hest midten av 90-talet, men er nokså rusten, så å ta opp ridetimer er ikke dumt, skal i tillegg, bli godt kjent med hesten, for å se om vi har kjemi, før jeg kjøper den. Og har funnet en stall som jeg kan få leie, så hun ikke må stå alene, har også pratet med noen som har 20 års erfaring med hest som skal hjelpe meg, så da får vi se hvordan det går. 

Om du har hesten på en stall med andre hester og kan få støtte av andre med mye kunnskap, samt at du ikke er helt blank selv så kan det nok gå bra. bare vær ærlig med deg selv om dine egne kunnskaper (eller eventuell mangel på dem), vær tolmodig og snill med hesten og hyggelig mot de som prøver å hjelpe deg ;) men bare forbered deg på at det er enormt mye ansvar og arbeid å ha egen hest. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...