Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager gjør dere på med en 3 mnd gammel baby når han er våken? 

Min sover lite, og føler det blir så  mye kjedelig tid..  han kan ligge litt alene ibabygymmen innimellom, men jeg får så dårlig samvittighet om han blir liggende alene mye. 

Så hva fyller man ellers tiden med, når man ikke triller eller sosialiserer? 

"Lek" er for vagt; hvordan leker man? Nå lar jeg ham ligge på magen, og litt i gymmen, og prøver få ham interessert i leker til igen nytte. Han ser uengasjert ut, og det blir mest at jeg sitter der og sier seee på elefanten daske på fanten og han ser helt likegyldig ut..

Anonymkode: 890ad...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synge litt, gjerne sanger med bevegelser, og at dere har kroppskontakt. Regler som tommeltott, slikkepott... eller lignende. Prøve å få barnet til å snu seg over på magen med leker osv. 

Hvis han ikke er klar så venter du litt. I den alderen blir de gjerne fort slitne av lek uansett. Så blir gjerne bare noen minutter uansett.

Han har ikke vondt av å ligge litt alene heller. Mange styrer for mye.... 

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Finn på ting du har glede av? Hvis han trives når du er aktiv kan du jo ta han i sele eller sjal og gå tur, gå i byen, kafé, bibliotek, vaske hus, bake. De har stor glede av å være med på voksenting så lenge de ikke viser tegn til misnøye, og i bæretøy har de mye større mulighet til å observere samtidig som de er trygge.

Babysang, barselgrupper, babyyoga, babysvømming, babymassasje, mor- og barn-trening? 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Sisti skrev:

Finn på ting du har glede av? Hvis han trives når du er aktiv kan du jo ta han i sele eller sjal og gå tur, gå i byen, kafé, bibliotek, vaske hus, bake. De har stor glede av å være med på voksenting så lenge de ikke viser tegn til misnøye, og i bæretøy har de mye større mulighet til å observere samtidig som de er trygge.

Babysang, barselgrupper, babyyoga, babysvømming, babymassasje, mor- og barn-trening? 

Jeg mente utenom sosialisering og ting som foregår utenfor hjemmet

Som i dag. For varmt å trille ute, og alt for varmt for bæretøy. Nå spreller han i babygymmen, og mange timer igjen av dagen.

Han ser helt uinteressert ut i sang og rim, og vil absolutt ikke sitte/ligge i fanget. Skal han holdes skal det være ved å henge over skulderen min, og da er det ikke så lett å se på ting ilag siden han ser vekk fra meg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som i dag. For varmt å trille ute, og alt for varmt for bæretøy. Nå spreller han i babygymmen, og mange timer igjen av dagen.

Han ser helt uinteressert ut i sang og rim, og vil absolutt ikke sitte/ligge i fanget. Skal han holdes skal det være ved å henge over skulderen min, og da er det ikke så lett å se på ting ilag siden han ser vekk fra meg.

Kan du ikke danse rundt mens han henger over skulder? 

Hvis han holder hode, kan du leke bil/båt/helikopter. 

Anonymkode: 9be38...774

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Babyer trenger ikke superstimuli og aktiviseres hele tiden. # mnd er ikke gamle babyen, så la han få bestemme litt mht stimuli. Er det varmt hos dere så har han sikkert ikke så mye overskudd til stimuli. Jeg hadde nok heller satset på  å få i han nok væske framfor å skulle overstimulere en så liten baby. 

Anonymkode: 64a62...dea

• Liker 1
Skrevet

I hvert fall veldig viktig å snakke og holde øyekontakt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg følte også på det samme som deg, hva i all verden skulle vi finne på hele dagen? Etter at soving, bading, bleieskift osv. er unnagjort, er det fremdeles mye igjen av dagen. Det følte jeg var dødtid, og ganske kjedelig, ærlig talt. Jeg fant vel aldri noen magisk quick-fix her, det eneste jeg kan si er at tiden der man må aktivisere, går veldig fort! Når barnet knekker ålekoden, krabbekoden og gåkoden, blir det ikke dødtid lenger, da må du begynne å passe på i stedet ;) 

Et par konkrete tips kan være å sette på musikk og la barnet ligge under babygym. Sitt gjerne ved siden av med kaffe (lunken ;) ) og en bok, prat litt, les litt og la barnet stimulere seg selv. Da føles det ikke så kjedelig. Tren / legg til rette for motorisk utvikling, prat om ting dere ser, syng, ta barnet på magen/ryggen og gjør husarbeid. 

Endret av Harlekin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne perioden lurte jeg også på hva i all verden man skulle gjøre. Så gikk det en måneds tid og det løsnet. Nå er det synging , herjing, utforsking og alene-leke-tid. Bare gi det litt tid :) ikke tenk så mye på det.

Anonymkode: f9cba...468

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer trenger ikke superstimuli og aktiviseres hele tiden. # mnd er ikke gamle babyen, så la han få bestemme litt mht stimuli. Er det varmt hos dere så har han sikkert ikke så mye overskudd til stimuli. Jeg hadde nok heller satset på  å få i han nok væske framfor å skulle overstimulere en så liten baby. 

Anonymkode: 64a62...dea

Det er ikke alltid så varmt her... jeg overstimulerer ikke, og han blir tilbudt pupp oftere enn han vil ha..

Jeg ber bare om tips til hva vi kan finne på i lag, hjemme, bare vi to, som er gøy for ham. Jeg tvangsleker ikke med fyren..

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er lite soving? Vår første sov lite en stund, men vi fant ut at hun spiste for lite og at vi måtte lage rutinene for han. Da sov han som en helt.

3 mnd, er det strax tid for borte bø i alle fall. Ellers vet jeg ikke, er litt begrenset. Bare å bruke fantasien, men er heller ikke nødvendig at man skal underholde dem 24\7 når dem er så små heller.

Anonymkode: b1137...a2f

Skrevet

Den tiden før de gir noe særlig respons, kan være litt tung. Man føler seg litt idiot som kommuniserer med et steinansikt, men de får med seg masse likevel. Vi sang en del, men ofte ble det til at jeg gikk og bablet om hva jeg gjorde eller hva (jeg trodde) de så på. Brukte gjerne lang tid på stellematta ved bleieskift og pratet om fingre og tær, nese og munn, tiss og bæsj og jegvetikkehva.

Snakker forsåvidt om tiss og bæsj og jeg vetikkehva fortsatt. Bleieslutt setter sitt preg på hverdagen, haha!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på snart 4 måneder, som ikke er særlig interessert i hverken babygym, babybøker eller leker. Jeg synger litt til henne, gjør litt bevegelser, så holder jeg henne og danser litt, og hører på radio. Men det hun er mest interessert i nå er TV 😁

Anonymkode: cad1b...9b4

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en på snart 4 måneder, som ikke er særlig interessert i hverken babygym, babybøker eller leker. Jeg synger litt til henne, gjør litt bevegelser, så holder jeg henne og danser litt, og hører på radio. Men det hun er mest interessert i nå er TV 😁

Det er ikke bra for de å se på TV visstnok. Lyd og lys gjør de slitne selv om øynene trekker seg mot det.

Anonymkode: d1d3a...184

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å snakke mye med han, han momler svar tilbake, ler mye. Synger for han så følger han godt med. Ligger litt i babygymmen med rangler som fascinerer han. Så sover han en time i ny og ne, da sover jeg og. Så når jeg må vaske flasker sitter han i vippestol på kjøkkenet og ser på meg. Samme når jeg lager middag eller andre ting på kjøkkenet. Så bader jeg han en gang i uken. 

Vi er ikke noe særlig ute når det er så varmt. Hvis han ikke sover så kan jeg likevel se på TV og ha han foran meg så han ser meg hele tiden. Snakker til han i blant da også, så sovner han litt.

Jeg syns dagene går veldig fort. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra for de å se på TV visstnok. Lyd og lys gjør de slitne selv om øynene trekker seg mot det.

Uff :( Jeg prøver å unngå det. Skjer oftest når babyen ligger på magen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff :( Jeg prøver å unngå det. Skjer oftest når babyen ligger på magen. 

Har du mistet fjernkontrollen? Nei? Så skru av TV-en! De får så mange nye nerversammenkoblinger i hjernen, de klarer ikke å prossessere TV-bilder. 

Anonymkode: f9cba...468

AnonymBruker
Skrevet

Det mest spennende og viktige for en så liten baby er å kunne se og høre på deg. Trenger virkelig ikke å leke med leker med han. 

Ha han med deg mens du gjør ting. Rydding, baking, matlaging er fine ting. Så kan han ligge og se på deg, mens dere snakker sammen og ser på hverandre.

Massiv 1-1 kontakt kan bli intenst for babyer i den alderen 

Anonymkode: c65ad...cb8

AnonymBruker
Skrevet

Da min var 3 mnd elsket hun sophie girsffe biteringen sin, en liten marakas i tre og å se seg selv i speilet. Hun kunne ligge lenge på magen og studere seg selv og miljøet rundt.  Bilder med kontraster var kjekt. I tillegg sang vi og tullet litt. Ikke  ha dårlig samvittighet når babyen ligger aleine. Det er viktig for hjernens utvikling, og for å lære å konsentrere seg.

Pedagogen

Anonymkode: a7923...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...