Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 noen som kan forklare meg hva dte ligger i det utrykket, juridisk?
Gjest annema Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 Etter et internettsøk fant jeg følgende: 14) Ideer om frihet ... at han i 1791 skrev essayet Thoughts on Constitutions, der han analyserte den nye franske grunnloven. ... Det skilles også mellom negativ rett og og positiv rett. ... http://www.ideeromfrihet.no/1997-6-andreassen.php - 80k - Hurtigbuffer - Utfra hva som står her vil jeg tro du får en forklaring på spørsmålet ditt. Linken er så omfattende/lang at jeg overlater letinga etter svaret til deg....nå vet du iallefall hvor du kan begynne.
Laban Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 Positiv rett = de reglene som faktisk lever og virker i et samfunn, som folk innretter seg etter og som domstolene dømmer etter. Dette i motsetning til den ideelle retten, som er forestillingene av hvordan retten burde være. Grunnloven som positiv rett? Vel, det omhandler vel det faktum at grunnlovens regler er gamle og mangelfulle og i stor grad er supplert gjennom tiden med det som er (var) idealretten og som i mange tilfeller har utviklet seg til sedvanerett. Vil jeg tro, ihvertfall. Begynner å bli en stund siden. :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå