Gå til innhold

Kan vegetarianere bli syke av kjøtt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan vegetarianere bli syke dersom de får i seg noe kjøtt? eventuelt hvor syke?
Er vegetarianer selv, så spør bare av ren nysgjerrighet. Har hørt alt fra at det er en myte til at man kan bli dødssyke

Anonymkode: 13625...a23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 171d1...751

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan bli syke dersom de får i seg dårlig kjøtt. 

Anonymkode: fa45e...cdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De blir bare litt dårlig i magen i verste fall. Akkurat som alle andre som spiser mat som er uvant for dem. 

Anonymkode: 9c4fc...d43

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veganer og fikk i meg kjøtt ved et uhell for en stund siden, ble dårlig i magen og kastet opp. Fant ikke ut at det var kjøtt i før etter at jeg ble syk.

Anonymkode: 02be2...800

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vegeterianere kan bli mye sunnere og friskere om de får i seg kjøtt. Kjøtt er en viktig del av kostholdet til mennesker. Så da vil vegeterianere få i seg en del næringsstoffer de trenger.

Anonymkode: 5cf0e...640

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dama til broren min er vegetarianer. Hun ble ordentlig dårlig i magen en gang hun fikk en suppe med små kjøttbiter oppi.

Tror det handler mest om at magen ikke er vant med det. Jeg ble selv helt rar i magen de første 3-4 gangene jeg spiste reker (i 20 åra). 

Anonymkode: e5ddf...10f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vegetarianere bli syke dersom de får i seg noe kjøtt? eventuelt hvor syke?
Er vegetarianer selv, så spør bare av ren nysgjerrighet. Har hørt alt fra at det er en myte til at man kan bli dødssyke

Anonymkode: 13625...a23

Mennesker kan bli syke av kjøtt. Da kan de bli vetarianere for å unngå å bli syke. 

Andre kan bli vegetarianere av overbevisning. 

Hva spør du om?

Anonymkode: 1f27f...a37

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegeterianere kan bli mye sunnere og friskere om de får i seg kjøtt. Kjøtt er en viktig del av kostholdet til mennesker. Så da vil vegeterianere få i seg en del næringsstoffer de trenger.

Anonymkode: 5cf0e...640

Hva baserer du disse utsagnene på? Man kan være sunn og frisk som vegetarianer og veganer. Så vidt jeg vet er det kun b12 som kan være vanskelig for veganere å få i seg, resten av næringsstoffene er ikke et problem om man spiser riktig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vel, vegetarianere er jo allerede litt (p)syke...

Anonymkode: 5b8a2...687

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få diare eller kaste opp

I magen har vi mange bakterier, og de hjelper oss bryte ned mat. Når man ikke spiser kjøtt er det lite av disse bakteriene i magen, og dersom man får i seg kjøtt da kan man reagere på det og bli uvel, fordi bakteriene er ikke der og bryter ned maten for oss. 

Men man føler seg som regel frisk igjen i løpet av 24 timer. 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, vegetarianere er jo allerede litt (p)syke...

Anonymkode: 5b8a2...687

Ja, veldig psykt å ikke ønske skjære over strupen på lam og griser mens de hyler i frykt 😝 Om du føler at det er godt og deilig å stikke en kniv i en ku, så er det nok du som er den psyke. 

Veldig psykt å synes at dette er ekkelt å se på, og forsøke unngå at det skjer med flere uskyldige dyr:

Anonymkode: 72a6a...db5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir syk hvis jeg får i meg kjøtt. Får sinnsyke magekramper.

Anonymkode: c36cc...20c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg kan ha lengre kjøttfrie perioder. Da må tilvenningen til kjøtt være gradvis, hvis ikke får jeg skikkelige magesmerter, blir oppblåst og får problemer med avføring. Før jeg lærte dette hadde jeg noen veldig smertefulle episoder, spesielt det året jeg hadde kjøttfri advent og brøt fasten med masse ribbe (svinekjøtt er ekstra ille, har jeg lest i ettertid).

Anonymkode: efdff...c29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 28.5.2018 den 11.05, Blod skrev:

Hva baserer du disse utsagnene på? Man kan være sunn og frisk som vegetarianer og veganer. Så vidt jeg vet er det kun b12 som kan være vanskelig for veganere å få i seg, resten av næringsstoffene er ikke et problem om man spiser riktig.

Dette stemmer. :) Mange tror at det er så vanskelig å få i seg nødvendige næringsstoffer om man ikke spiser kjøtt, men det er da ikke vanskelig i det hele tatt så lenge man spiser normalt og variert. Å spise normalt og variert må jo også kjøttspisere gjøre, selv om noen enkle sjeler tror at man automatisk er sikret et godt kosthold så lenge man spiser kjøtt...

Anonymkode: 69049...f93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dødssyke tror jeg ikke de blir, men tydelig at mange blir dårlige ut fra denne tråden. Jeg spiser vegansk for tiden og blir trøtt, får treg mage og faktisk hetebyger om jeg spiser kjøtt nå.

Anonymkode: fce45...328

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan bli syk til en varierende grad.

Har man vært vegetarianer i 5 år så går man ikke rett til biff eller til ribbe. Man starter smått, ellers blir det en altfor stort belastning for fordøyelsen. Enkelte enzymer som bryter ned store mengder type fett og protein som finnes i kjøtt vil bli produsert mindre av, rett og slett fordi man ikke trenger dem i like stor grad som vegetarianer. 

Kort fortalt så vil man ha problemer med å bryte ned kjøttet og bli dårlig av det

Anonymkode: fd554...486

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan bli syk til en varierende grad.

Har man vært vegetarianer i 5 år så går man ikke rett til biff eller til ribbe. Man starter smått, ellers blir det en altfor stort belastning for fordøyelsen. Enkelte enzymer som bryter ned store mengder type fett og protein som finnes i kjøtt vil bli produsert mindre av, rett og slett fordi man ikke trenger dem i like stor grad som vegetarianer. 

Kort fortalt så vil man ha problemer med å bryte ned kjøttet og bli dårlig av det

Kan legge til at det går seg til etter en liten stund, men man kan f.eks. ikke "bare spise tante gjerteruds ribbe og ikke være så vanskelig". Man vil ende opp dårlig mest sannsynligvis 

• Liker 2
Skrevet
På 28.5.2018 den 10.38, AnonymBruker skrev:

Dama til broren min er vegetarianer. Hun ble ordentlig dårlig i magen en gang hun fikk en suppe med små kjøttbiter oppi.

Tror det handler mest om at magen ikke er vant med det. Jeg ble selv helt rar i magen de første 3-4 gangene jeg spiste reker (i 20 åra). 

Anonymkode: e5ddf...10f

Er enig i teorien i siste avsnitt her. 

Har opplevd det samme for meg og mange i min omgangskrets, som tidvis har kuttet ut de fleste karbohydrater (ris, pasta, poteter, brød etc). Noen har kuttet ut pga ønske om vektnedgang, andre for å teste for ulike allergier.

Felles for alle er at når man innfører det man kuttet ut (som for min del, spiste en stor porsjon pasta), så «krasjer magen» med tilsvarende symptomer som beskrevet over. Dvs vondt i magen, diaré, oppblåst mage osv. Heldigvis er det forbigående, så når man har fått innført matvarene igjen (helst over noe tid) så reagerer ikke magen lengre. (Unntaket er selvfølgelig hvis man faktisk har en allergi..)

In short, ja jeg tror det dreier seg om å spise matvarer magen ikke er vant med.

Og jeg vil ikke kalle det å bli syk, magen blir midlertidig dårlig fordi den får kost den ikke er vant med.

• Liker 1
Skrevet

En som ikke er vant til å spise kjøtt, får ofte sterke magesmerter dersom man spiser kjøtt. Dette fordi magen ikke er vant til å fordøye kjøtt. Hvis man ønsker å slutte å være vegetarianer, så vil magesmertene forsvinne etter hvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...