AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Noen i familien min ønsker å gi meg en større pengegave på 30 000. Men jeg har bostøtte? Regnes det som inntekt og må det meldes inn? Anonymkode: d80ca...154
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Jeg mottok arv og spurte om det samme og fikk til svar at det ikke regnes som inntekt. Anonymkode: 18e90...6c3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mottok arv og spurte om det samme og fikk til svar at det ikke regnes som inntekt. Anonymkode: 18e90...6c3 Ok, men meldte du det inn på noen måte? Bare litt stresset fordi jeg har hørt så mange historier om folk som har måttet betale tilbake bostøtte. Anonymkode: d80ca...154
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men meldte du det inn på noen måte? Bare litt stresset fordi jeg har hørt så mange historier om folk som har måttet betale tilbake bostøtte. Anonymkode: d80ca...154 Bostøtte får du fordi du ikke har høy nok inntekt til å bo. Jeg skrev mail til kommunen/Husbanken for å spørre og hun tok det videre med sine overordnede for å sjekke for å være sikker og jeg fikk som svar at det ikke gjelder før det er en gigantisk sum, husker ikke hvor høy den er. Jeg hadde uansett ikke turt å stole helt på det jeg sier, for det kan hende jeg fikk dårlige råd og at jeg også få brev en dag om at jeg må betale tilbake. Det beste er nok å ta en telefon til kommunen/Husbanken for å spørre. Dette fant jeg på Husbanken Sitat Du trenger ikke å melde fra om inntekter som lønn, trygd og stønader - de blir innhentet automatisk hver måned. Du må melde fra hvis du eller andre i husstanden får endringer i meldepliktige inntekter eller netto formue. Meldepliktige inntekter er kapitalinntekter, næringsinntekter, utenlandsinntekter og inntekter fra skattefri utleie. Anonymkode: 18e90...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bostøtte får du fordi du ikke har høy nok inntekt til å bo. Jeg skrev mail til kommunen/Husbanken for å spørre og hun tok det videre med sine overordnede for å sjekke for å være sikker og jeg fikk som svar at det ikke gjelder før det er en gigantisk sum, husker ikke hvor høy den er. Jeg hadde uansett ikke turt å stole helt på det jeg sier, for det kan hende jeg fikk dårlige råd og at jeg også få brev en dag om at jeg må betale tilbake. Det beste er nok å ta en telefon til kommunen/Husbanken for å spørre. Dette fant jeg på Husbanken Anonymkode: 18e90...6c3 Ok, tusen takk. Det virker ikke som det har noe å si at man får penger da Anonymkode: d80ca...154
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 Men vil det ikke gå under formue? Man får ikke bostøtte hvis man har formue Anonymkode: 69ecc...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vil det ikke gå under formue? Man får ikke bostøtte hvis man har formue Anonymkode: 69ecc...9d6 Jeg trodde også at en såpass stor pengegave gikk under formue og at man dermed ikke har krav på bostøtte. Anonymkode: 80773...852 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 Hva skjer med bostøtten hvis man tar opp forbrukslån? Anonymkode: 69ecc...9d6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #9 Skrevet 28. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen i familien min ønsker å gi meg en større pengegave på 30 000. Men jeg har bostøtte? Regnes det som inntekt og må det meldes inn? Anonymkode: d80ca...154 Får du 30 000 inn på komto plutselig så ser de hos bostøttekontoret at du har fått en voldsom intektsøkning. Mottar du pengene i cash kan ingen si eller gjøre noe. Bruker du google så vil du få opp at bostøtten skal stanses i tilfeller der mottaker får øket sin inntekt. Noe folk på aap tidligere har skrevet tråder om her inne. Anonymkode: 3885a...97c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #10 Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får du 30 000 inn på komto plutselig så ser de hos bostøttekontoret at du har fått en voldsom intektsøkning. Mottar du pengene i cash kan ingen si eller gjøre noe. Bruker du google så vil du få opp at bostøtten skal stanses i tilfeller der mottaker får øket sin inntekt. Noe folk på aap tidligere har skrevet tråder om her inne. Anonymkode: 3885a...97c Husbanken/bostøttekontoret har ikke tilgang til å sjekke kontoer til folk, så det ser ikke de. Det de sjekker er NAV for trygd og skatteetaten for lønn og skatt. Ikke kontoen. Så hvis man får 30 000 inn på konto fra privatperson så ser ikke bostøttekontoret det. Gave er ikke inntekt. Og summen må være mye høyere for at de skal legge seg oppi det og ta fra deg bostøtte. Det er hva som kommer på ligningen de er ute etter og hvis du ikke skal skrive det opp som forskudd på arv eller gave over en viss sum så regnes det ikke som noe som påvirker bostøtten din. Jeg så igjennom korrespondansen jeg hadde med hun fra kommunen nå, og når det gjaldt arv sa hun at hvis summen overstiger 258000 eller noe sånt, så måtte jeg si ifra. Så da kan det virke som du er langt innafor med 30000. Anonymkode: 18e90...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #11 Skrevet 28. mai 2018 Jeg mottok 60.000 ifjor som forskudd på arv. Ringte husbanken og de lo nesten av meg på telefonen. Grensen ligger på over 100.000 kr. Eksakt beløp kommer nok an på hvor i landet du bor. Men her står det "Bor du i leid bolig, er fribeløpet i netto formue 258 250 kroner. Bor du i eid bolig, så er fribeløpet inntil 542 325 kroner av formuesverdien på primærboligen din"https://www.husbanken.no/bostotte/2017-inntektsgrunnlaget/ Det er med andre ord høye summer. Arv skal legges inn i selvangivelsen, men det er ikke skatteplikt på det. Bare legges til som opplysning. Husker ikke om jeg la den inn i søknaden hos husbanken.. de finner tallene via skattemeldingene allikevel. Anonymkode: 0b8a8...1d5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Skrevet 28. mai 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du 30 000 inn på komto plutselig så ser de hos bostøttekontoret at du har fått en voldsom intektsøkning. Mottar du pengene i cash kan ingen si eller gjøre noe. Bruker du google så vil du få opp at bostøtten skal stanses i tilfeller der mottaker får øket sin inntekt. Noe folk på aap tidligere har skrevet tråder om her inne. Anonymkode: 3885a...97c Jeg har aap og kontaktet NAV. Null problem. Mente 80 og ikke 60 som over her btw.. Sosial stønad kan nok stemme eller andre midlertidige ytelser (har ikke erfaring med de selv, så vet ikke helt). Jeg fikk beskjed om at det utgjør ingen forskjell på utbetalingene. Du har de på uføretrygd som vinner i lotto og får beholde trygden. Det er forskjell på gave/arv og inntekt iform av jobb du ikke har meldt inn. Det er det som gjør at folk blir straffet for svindel. Du har også opplysningsplikt og alt skal med i skattemeldingen. Om det skal gå utover aap så er det jobb inntekt og ikke formue som gjelder. AAP har heller ikke noe spesifikke kriterer knyttet til økonomi, det er helse og jobb. En udokumentert inntekt, ja, gave/arv/formue, nei. AAP er heller ikke en stønad hvor du må selge hus og bil for å få det innvilget. Det er helt andre kriterier enn som så. Anonymkode: 0b8a8...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå