Gå til innhold

Hjelp! Tenner

Arwen

Anbefalte innlegg

Den ene fortanna mi er begynt å bli mørkere (brunere) en den andre. Det ser skikkelig fælt ut. :-(

Hva koster det å bleke tenner?

Huff, er redd det er noe galt. Har ikke vært hos tannlegene på mange år. Tør ikke :-( Men nå må jeg vel bare bestille time :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:-(

vet jeg må dra, men han kan vel ikke gjøre noe særlig med fargen sånn i første omgang?

Tør ikke smile jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Kom deg til tannlegen!! Det kan hende at nervene i tanna er døde... Nervene i ene fortanna mi døde pga tannregulering, men det ble oppdaget så raskt at den ikke rakk å bli misfarget.

Mange tannleger er spsesialister på folk med tannlegeskrekk, gjør et søk på Gule sider f.ex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reparerte de tanna?

Blir helt kvalm her jeg.. tror jeg må få noen til å ringe å bestille for meg. Tør ikke det en gang. :oops: :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok best å komme seg til tannlegen så fort som mulig ja. For det er jo bare deg selv det går utover! (Noe du sikkert vet......) Så lønner det seg også å gå til tannlegen en gang i året. Man skal tross alt ha de tennnene ut livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Étoile

Den måtte rotfylles, tror de fjernet noe av det inni og fylte opp igjen med kompositt. Gjorde ikke vondt i det hele tatt!!! Var faktisk mindre ubehagelig enn å borre et hull. Tanna var jo død, så nervene ble ikke irritert.

Det er jo ikke sikkert det er det som er galt med tanna di da, det kan sikkert være mange andre grunner til at en tann misfarges. Men for sikkerhets skyld er det lurt å ta en tur til tannlegen. Ikke noe å være redd for, bare gi beskjed til tannlegen om at du er ukomfortabel med å gå dit, så tar de hensyn til det.

Det går så bra så!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

De rotfyller en død tann (tenkte på det samme som Etoile, men turde ikke si det sta, redd for å skremme deg mer) Og det er absolutt ikke så ille som det høres, jeg har rotfylt den ene fortannen og det var ikke ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må psyke meg opp skikkelig til dette. Skal få B til å bestille time sånn at det blir gjort. Klarer av en eller annen grunn ikke å gjøre det selv :oops: :-(

Skjønner ikke hvorfor, men har fått helt angst for tannleger de siste årene. Føler meg som en skikkelig pingle. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

I utgangspunktet så vil tannlegen kikke inn i munnen din med speil og pirke litt på tennene og sikkert ta et røntgenbilde.

Det høres ikke så ille ut? sant?

Og hvis han må gjøre noe som er litt mer omfattende kan du ta med discman og høre på noe musikk som er behagelig. Kanskje det kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rart dette med tannlegeskrekk...det "sitter i hodet"...og da hjelper det gjerne ikke hvor rasjonelle tanker andre forsøker å få en til å tenke.

Før hadde jeg så skrekk for tannlegen at ejg ble uvel...rett og slett kvalm når jeg kjente lukta i det jeg kom inn døra i den gården hvor tannlegen holdt til. Tannlegen var sikkert hyggelig nok, men han hadde et vesen som ikke tiltalte meg overhodet. Han var nervøs...latterliggjorde mine spørsmål...feide egne feilaktige beslutninger under teppet...nok om det, jeg likte ham ikke.

Så sluttet denne tannlegen for å starte egen praksis...og inn i hans sted kom en nesten nyutdannet tannlege med et så rolig og behagelig vesen at jeg tror jeg er i himmelen når jeg sitter i tannlegestolen.

"Tannlegelukta" i yttergangen er som blåst vekk.

Ikke hadde jeg trodd at jenoen gang skulle kunne sette emg vel til rette i tannlegestolen...gape opp og la tannlegen bore uten bedøvelse...men nå er det akkurat det som skjer. Han skulle vært klonet.

Han er også helt klar på at han vil ha beskjed om noe av det han gjør er vondt...fordi som han sier ...i dag har de så mange midler de kan bruke at det er helt unødvendig å ha det vondt hos tannlegen.

Mitt råd er at du bør prøve å få deg en tannlege med et vesen du liker.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at en kompis med tannlegeskrekk var hos en flink tannlege på Frogner (eller var det Majorstua) skal ringe han og få telefonnummeret. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Vet at en kompis med tannlegeskrekk var hos en flink tannlege på Frogner (eller var det Majorstua) skal ringe han og få telefonnummeret. :-?

Fint, og si til tannlegen at du har tannlegeskrekk. Han/hun tar det ikke personlig....det er jo ikke de som person du har i mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også kjempe tannlegeskrekk...Men, inspirert av din tråd skal jeg bestille meg en time...Gruer meg masse, har ikke vært hos tannlegen på 10 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjempe tannlegeskrekk...Men' date=' inspirert av din tråd skal jeg bestille meg en time...Gruer meg masse, har ikke vært hos tannlegen på 10 år....[/quote']

7 år siden jeg var sist :oops:

vi får være tøffe sammen. Jeg skal ringe i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv livredd for tannlegen, men frykten for å ha problemer med tennene som har vart for lenge til å fikse er større.

Selv gikk jeg mange, mange år uten å besøke tannlegen. Hadde veldig vondt i en tann så jeg måtte til slutt bestille en time og fant ut at jeg hadde 5 hull (i 4 forskjellige tenner). Siden det har jeg begynt å gå jevnlig (hver 6 mnd).

Husk at jo oftere du går, jo mindre sjanse er det for at du får hull og lignende (som utvikles videre til noe mer alvorlig). :)

Han jeg går hos jobber mest med barn og derfor valgte jeg han.

Frykten ble mindre og mindre etterhvert som jeg gikk.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må psyke meg opp skikkelig til dette. Skal få B til å bestille time sånn at det blir gjort. Klarer av en eller annen grunn ikke å gjøre det selv :oops:  :-(  

Skjønner ikke hvorfor, men har fått helt angst for tannleger de siste årene. Føler meg som en skikkelig pingle. :-?

Velg deg en tannlege som har spesialisert seg innenfor tema tannlegeskrekk!

Finner mange av dem i tlf katalogen. Alt fra de som er flinke rent psykologisk til de som tilbyr narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...