Gå til innhold

Ulønnet permisjon pga studier, sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i ulønnet permisjon fra min 100 % stilling pga studier i lang tid nå. Skal begynne å jobbe igjen nå, men har også funnet ut at jeg er gravid. Ved forrige graviditet var jeg i dårlig form i starten, og jeg lurer på hva som skjer dersom jeg blir det nå også. Har jeg opparbeidet meg rettigheter for sykepenger? Og hvordan er det med fødselspermisjon igjen? 

Anonymkode: d3eda...f5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i ulønnet permisjon fra min 100 % stilling pga studier i lang tid nå. Skal begynne å jobbe igjen nå, men har også funnet ut at jeg er gravid. Ved forrige graviditet var jeg i dårlig form i starten, og jeg lurer på hva som skjer dersom jeg blir det nå også. Har jeg opparbeidet meg rettigheter for sykepenger? Og hvordan er det med fødselspermisjon igjen? 

Hovedregelen er at du må jobbe i minst 4 uker for å få nye rettigheter til sykepenger da retten faller bort etter 2 uker når du har ordinær ulønnet permisjon. 

Du må være obs på at du ikke kan forvente at NAV gir det samme sykepengegrunnlaget som lønnen din tilsier.  Det er også et vilkår for retten til sykepenger at man kan vise til en «fast og varig» endret inntektssituasjon og dette behandles strengt i saker der man er sykemeldt grunnet graviditet (rett og slett fordi det er utrolig mye svindel, ja jeg har jobbet med dette tidligere). Om du har hatt samme faste jobb hele veien, ulønnet perm grunnet studier og så skal tilbake til samme faste jobb vil jeg tro det kan gå fint så lenge du husker å dokumentere dette ovenfor NAV om du skulle bli sykemeldt. 

Anonymkode: a7865...9ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Har hatt og skal tilbake til samme faste 100 % stilling ja :)

Hvis jeg i verste fall blir sykemeldt hele svangerskapet, er det denne ene måneden med lønn som danner grunnlaget for sykepenger, som igjen danner grunnlaget for permisjonspenger?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Har hatt og skal tilbake til samme faste 100 % stilling ja :)

Hvis jeg i verste fall blir sykemeldt hele svangerskapet, er det denne ene måneden med lønn som danner grunnlaget for sykepenger, som igjen danner grunnlaget for permisjonspenger?

Ikke nødvendigvis, men om stillingen er fast og det dokumenteres kan det skje. Hvor lenge har du hatt ulønnet permisjon? Hovedregelen er at grunnlaget skal settes til gjennomsnitt av de 3 siste årene dersom nåværende lønn ikke kan anses som «fast og varig» (3-6 mnd) og gir et avvik på mer enn 25% fra gjennomsnitt fra de 3 siste årene. 

Det du får innvilget som sykepengegrunnlag vil bli det samme om du et sykemeldt helt til permisjon :) Om du blir friskmeldt underveis vil foreldrepenger foreta ny beregning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus, så inntekten vil variere litt ettersom hvor mange kveldsvakter jeg har. Jeg begynte studier for 2 år og 9 mnd siden. Har hatt permisjon for ca 60-100% av stillingen min i denne perioden. Når jeg har hatt praksisperioder gjennom skolen har jeg ikke jobbet noe, det har jeg blant annet vært i siden januar nå. Utenom praksisperioder har jeg jobbet ca 40 %. Jeg har også gått opp i lønn nå som jeg har fått utdannelse.

Vil ferie ha noen innvirkning på dette? Jeg skal ha ferie 8 dager i begynnelsen av juli + ulønnet perm 7 dager (Har ikke tjent opp mer ferie).

Tusen takk for svar 😃😃

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber turnus, så inntekten vil variere litt ettersom hvor mange kveldsvakter jeg har. Jeg begynte studier for 2 år og 9 mnd siden. Har hatt permisjon for ca 60-100% av stillingen min i denne perioden. Når jeg har hatt praksisperioder gjennom skolen har jeg ikke jobbet noe, det har jeg blant annet vært i siden januar nå. Utenom praksisperioder har jeg jobbet ca 40 %. Jeg har også gått opp i lønn nå som jeg har fått utdannelse.

Vil ferie ha noen innvirkning på dette? Jeg skal ha ferie 8 dager i begynnelsen av juli + ulønnet perm 7 dager (Har ikke tjent opp mer ferie).

Tusen takk for svar 😃😃

Vanskelig å si hvordan NAV vil vurdere dette tilfellet. Vil du i så fall få sykepenger fra arbeidsgiver eller NAV? Det er positivt at du ikke har hatt 100% ulønnet permisjon hele veien da, men er nok redd NAV her kan være strenge med grunnlaget ditt siden det er snakk om så lang tid. Opptjent ferie er likestilt med jobb, men ikke ulønnet permisjon. For at sykepengeretten skal falle bort må du ha ulønnet permisjon i 14 dager eller mer da. Hvor lenge har du jobbet når du skal avvikle ferie? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg får sykepenger fra arbeidsgiver. Jobber i kommunen. Jeg har fremdeles ulønnet perm. Begynner i jobb igjen 1. juni. (Første vakt er 3. juni, men det regnes vel fra 1. allikevel?) Ferie + ulønnet perm 1.-15. juli. Usikker på hvilken rekkefølge det er satt opp i.

Satser virkelig på å klare å holde meg i jobb! Er veldig klar for å begynne å jobbe igjen, da jeg stortrives på arbeidsplassen. Men er forberedt på å bli sykemeldt da det er et arbeid som er fysisk tungt. Så må ha en oversikt over hva som skjer dersom jeg ikke klarer. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det en mnd for å opparbeide seg rett til egenmelding også? 

AnonymBruker
Skrevet
På 28.5.2018 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Er det en mnd for å opparbeide seg rett til egenmelding også? 

Nei det er 8 uker. 

Anonymkode: 69c14...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...