Gå til innhold

Forholdet hanglet og jeg solgte min del av huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte min del av huset til samboeren min da forholdet var svært dårlig. Dette skjedde for ca 15 år siden. Jeg kjøpte meg bil for pengene, bilen er igjen solgt for noen år siden. 

Forholdet ble bra igjen og jeg flyttet aldri ut i mellomtiden.

Vi er ikke gift, men har 3 barn sammen. Forholdet er fremdeles bra, så ikke noe brudd i nærmeste fremtid.

Jeg har bidratt med oppussing og økonomisk på alle måter i alle år. Det jeg lurer på er om jeg har krav på noe sum ved ett evt brudd?

Vi har også en bil hver, men nå står begge de på han også, selv om den ene bare blir brukt av meg.

Sitter jeg med skjegget i postkassa hvis vi går fra hverandre en dag? Bør jeg spørre om å få kjøpe meg inn igjen?

Anonymkode: c4462...a8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgte min del av huset til samboeren min da forholdet var svært dårlig. Dette skjedde for ca 15 år siden. Jeg kjøpte meg bil for pengene, bilen er igjen solgt for noen år siden. 

Vi er ikke gift, men har 3 barn sammen. Forholdet er fremdeles bra, så ikke noe brudd i nærmeste fremtid.

Jeg har bidratt med oppussing og økonomisk på alle måter i alle år. Det jeg lurer på er om jeg har krav på noe sum ved ett evt brudd?

Vi har også en bil hver, men nå står begge de på han også, selv om den ene bare blir brukt av meg.

Sitter jeg med skjegget i postkassa hvis vi går fra hverandre en dag? Bør jeg spørre om å få kjøpe meg inn igjen?

Ja.

Det er 15år med verdistigning på huset. Har du råd til å kjøpe deg inn nå da? 

Anonymkode: e695e...577

• Liker 22
Skrevet

Nei. Hvor er alle pengene du fikk for din del av huset? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Fugleskremsel said:

Nei. Hvor er alle pengene du fikk for din del av huset? 

Feil.

Anonymkode: 6b66f...137

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye ble bilen solgt for?
Er pengene fra bilsalget brukt på felles utgifter? (Dette kan ha betydning).

Anonymkode: 8571a...b2f

• Liker 2
Gjest Fjelldronning
Skrevet

Jeg hadde villet kjøpe meg inn igjen i huset, hadde jeg vært deg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å kjøpe deg inn nå hadde jeg gjort det. Har du ikke råd hadde jeg spart en god god buffer. 

Ellers ville jeg kontaktet noen som kan dette, advokat el.. For å få klart svar om du har krav på noe av huset. 

Det har noe å si at du har stilt opp økonomisk i alle år og bidratt til alt av huset. Men lånet har du vel ikke betalt på? 

Anonymkode: dea22...cb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du råd til å kjøpe deg inn nå hadde jeg gjort det. Har du ikke råd hadde jeg spart en god god buffer. 

Ellers ville jeg kontaktet noen som kan dette, advokat el.. For å få klart svar om du har krav på noe av huset. 

Det har noe å si at du har stilt opp økonomisk i alle år og bidratt til alt av huset. Men lånet har du vel ikke betalt på? 

Anonymkode: dea22...cb1

Kjøpe seg inn med fradrag for det hun har bidratt med økonomisk til leiligheten selvsagt. Flott at loven er på hennes side.

Skrevet

Du selger boligen og kjøper bil?? Hva var planen hvis du ble kastet ut, bo i bilen? Du har vært idiot med penger, han har vært smart. Du har en lang jobb i å få noe ut av dette forholdet ved evt brudd 

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpe seg inn med fradrag for det hun har bidratt med økonomisk til leiligheten selvsagt. Flott at loven er på hennes side.

Hun har jo indirekte leid hos ham. Ingen kan da forvente å bo gratis?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Parasoll said:

Hun har jo indirekte leid hos ham. Ingen kan da forvente å bo gratis?

Hun har vært med og betalt for oppussing og dermed også verdistigning. Her har hun rettigheter. Kanskje hun har vært med å betale på lånet også for alt vi vet?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vært med og betalt for oppussing og dermed også verdistigning. Her har hun rettigheter. Kanskje hun har vært med å betale på lånet også for alt vi vet?

Han kanså at leien hun betalte valgte han å bruke på oppussing 

Leier jeg hos en kompis og ham bruker pengene på oppussing, så kan ikke jeg kreve de tilbake

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Parasoll said:

Han kanså at leien hun betalte valgte han å bruke på oppussing 

Leier jeg hos en kompis og ham bruker pengene på oppussing, så kan ikke jeg kreve de tilbake

Nei. Hun har bidratt til oppussing OG økonomisk på alle mulige måter. Hun har mao vært med og betalt utenom oppussing også, så den må samboeren hennes lenger ut på landet med.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og personangrep.

Edie, mod.

• Liker 3
Skrevet

Ooo, hvorfor kjøpte du deg ikke inn igjen? Det enkleste her er at dere holder sammen 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Ooo, hvorfor kjøpte du deg ikke inn igjen? Det enkleste her er at dere holder sammen 😉

Hun kan vel ikke bare drive å kjøpe seg inn og ut i hytt og pine. Er ikke sikkert at samboeren er interessert i å støtte opp under hennes vingling. 

Anonymkode: c4fcd...da4

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er samboere så du har ikke samme krav som dere er gift. Eneste er at dere skriver samboeravtale og testamentet. I realiteten kan han kaste deg ut og du sitter der uten noenting. Når det er barn involvert så er visse regler annerledes med tanke på arv. En advokat kan hjelpe med og sette om en avtale men du må jo dokumentere større ting du betaler for. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan vel ikke bare drive å kjøpe seg inn og ut i hytt og pine. Er ikke sikkert at samboeren er interessert i å støtte opp under hennes vingling. 

Anonymkode: c4fcd...da4

Men da burde de ha kommet til en eller annen form for avtale! Nå sitter han på all makt, og hun har nada hvis hun velger å gå. Han bør jo være grei her, men det er han neppe hvis hun f eks forelsker seg i en annen. 

De siste 15 årene har boligprisene økt helt ekstremt! Ts må nok regne med å leie resten av livet hvis hun velger å gå. Men det er ikke noe galt med det. Nå har hun bodd bra i mange år i det huset, og har heller ikke gjeld, så hun klarer seg jo. 

Å kjøpe seg inn NÅ i tilfelle hun velger å gå, hadde jeg ihvertfall aldri gjort!

Skrevet

Hvis du har hjulpet til med oppussing og bidratt økonomisk til fellesskapet generelt kan du eie en del av huset selv om du ikke står oppskrevet som eier, står litt om det her: https://osloadvokatene.no/familie/samlivsbrudd/samboerkontrakt/

Men alt i alt vil det nok være en fordel å enten kjøpe seg inn, eller spare penger på en annen måte for å sikre seg litt.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...