Gå til innhold

Pubertet, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente som blir 12 dette året. Hun er liten og spinkel, men noe er skjedd de siste månedene.

Her i huset er vi relativt åpne, så når hun dusjer hender det jeg er på badet. Det synes jeg er forsåvidt ganske normalt, hun er jo bare 11 år enda. Jeg ser jo at hun har utviklet seg med mye kroppshår og begynnelse på pupper. Hun er ikke sjenert av seg og kan bytte om når jeg er rett ved siden av henne.

Det som slår meg er at er ikke dette innmari tidlig? 

Et annet dilemma er at set lukter ekstremt svette. Altså hun har ikke den barnesvetten lengre, men voksensvette. Jeg prøver å veilede ift deodorant, dusjing etter trening og har innført dusjing og vasking sv hår annenhver dag siden hun også får endel fett hår. virker lite interessert i det.

Den intense svettingen, vil den dempe seg når hun ikke er i puberteten lengre?

Litt usikker på hvor jeg vil med innlegget mitt, men det er vel en blanding av liten kunnskap og en panikk over at lillejenta mi er i ferd med å bli stor🤭

Anonymkode: 0aa37...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt! 

Jeg har selv ei på ganske nøyaktig 12,5. Husker ikke når dette begynte (utrolig hvor fort tida går), men vil tro det var omtrent som hos din om ikke bittelitt før. 

Hun begynte ihvertfall med "vanlig" bh i AA/A-størrelse i fjor sommer. De fleste ønsker å skjule "knoppene". 

Hun fikk mensen for første gang for en måned siden. Omtrent på klokka samtidig som jeg gjorde OG som min mor gjorde. Nøyaktig 12,5 år. 

Datteren din ligger nok helt normalt i utvikling! 

Når svettelukta kommer er veldig individuelt. Min datter lukter bare etter trening, og det har kommet de siste par mnd. Hun har ei venninne som luktet kraftig svette som niåring om hun ikke brukte deodorant. Tror begge deler er like normalt. Ofte gir det seg jo litt den mest intense lukta. Lær henne å vaske seg og ta på deodo3hver morgen ihvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Forresten, det med fett hår var også et symptom omtrent samtidig her! Hun gikk fra å vaske håret fordi jeg syntes hun burde til å gjøre det fordi det trengs! 

Shampo uten silikon i kan hjelpe om dere ikke allerede bruker sånne! 

Skrevet

Jeg vil si problemet er liberalisme! 

Skrevet

Høres helt normalt ut. 

Ang svetting så må du nesten bare fortsette å mase henne inn i dusjen og mase om deo-bruk. Barn kan være grusomme mot hverandre, kan fort bli mobbet hvis hun går på skolen og lukter sur tenåringsvette. Det er en ny vane/rutine som skal etableres, så det kan ta litt tid. Men plutselig så snur det...her maste jeg også om dusjing, nå er hun 15 og jeg står utenfor baseromsdøra og brøler at hun må bli ferdig i dusjen snart sånn at hun ikke tømmer varmtvannstanken. Sukk. 

Du kan også kanskje kjøpe inn egen barberhøvel til henne, det tar nok ikke lang tid før hun ønsker å barbere legger/armhuler, da er det greit at hun har sitt eget. Også greit å vise henne hvor bindene ligger, plutselig så dukker mensen opp. 

Skrevet

Her ble hun 11 for et par uker siden og vi har det nøyaktig slik du beskriver. Jeg synes det er tidlig, men det er jo innafor normalen.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, skruf skrev:

Høres helt normalt ut. 

Ang svetting så må du nesten bare fortsette å mase henne inn i dusjen og mase om deo-bruk. Barn kan være grusomme mot hverandre, kan fort bli mobbet hvis hun går på skolen og lukter sur tenåringsvette. Det er en ny vane/rutine som skal etableres, så det kan ta litt tid. Men plutselig så snur det...her maste jeg også om dusjing, nå er hun 15 og jeg står utenfor baseromsdøra og brøler at hun må bli ferdig i dusjen snart sånn at hun ikke tømmer varmtvannstanken. Sukk. 

Du kan også kanskje kjøpe inn egen barberhøvel til henne, det tar nok ikke lang tid før hun ønsker å barbere legger/armhuler, da er det greit at hun har sitt eget. Også greit å vise henne hvor bindene ligger, plutselig så dukker mensen opp. 

Trådstarter her.

Er det Ok å barbere leggene som 11-åring? Trodde det var innmari tidlig, men ja. Hun har jo endel hår på leggene. Lyse, dog.. Har bare en generell oppfatning om at å barbere leggene før 14-15 årsalderen er fyfy

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.

Er det Ok å barbere leggene som 11-åring? Trodde det var innmari tidlig, men ja. Hun har jo endel hår på leggene. Lyse, dog.. Har bare en generell oppfatning om at å barbere leggene før 14-15 årsalderen er fyfy

Det er ikke skadelig, jeg synes nesten det må være opp til hver enkelt når de vil begynne med det. Hvis en 12-åring har mørk og kraftig hårvekst på leggene så må hun nesten få lov å fjerne det i stedet for å gå i shorts å være flau, evt velge å dekke seg til med langbukser i sommervarmen pga hun skjemmes over hårveksten. 

Bare kjøp inn og la det være opp til henne. 

Husker jeg tyvlånte pappa sin høvel i 12-årsalderen, sparte ukelønn og kjøpte min egen i smug tilslutt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i fornektelse av svettelukt og familien maste så mye at jeg til slutt innså realiteten.

Anonymkode: 27231...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...