Gå til innhold

Nabo som bråker

Gjest Onkel Blå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det  hadde vært en fordel, hvis  naboen din skal pusse opp og legge ny parkett feks, at de legger lyddempende belegg  under den nye parketten.

Anonymkode: be8a0...b28

Ps. Det er jo mulig at denne familien også  kan søke om støtte til et slikt tiltak? Kan du nevne dette til de @Onkel Blå

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Onkel Blå
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det  hadde vært en fordel, hvis  naboen din skal pusse opp og legge ny parkett feks, at de legger lyddempende belegg  under den nye parketten.

Ja, hadde nok bedt dem om det. Men, tror ikke de har noen planer om å pusse opp.

Kjenner til noen i nabohuset som også var plaget av lyd  og spurte sin nabo om de kunne isolere ifm oppussing. De fikk blankt nei. Kanskje man må tilby seg å betale isolasjonen til naboen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bra, men da kan de gå ut med henne tenker jeg. Når de skoene er så bråkete. Og for en 5 åring er det viktig å sette grenser, de kan ikke bare gjøre det de vil. Jenta er snart skolejente☺️

Anonymkode: b8d2e...ed8

Når det først er lytt, vil det høres jævlig ut uansett hvem som går over. 
Foreldrene gjør sitt beste fra det TS skriver, så tror i fremtiden vil det bedre seg. :) 
Selv om barn er kjappe og våkne, så er ikke alltid voksne det. 
Husker selv hvor ivrig jeg var, og de voksne var som snegler. 
"Kan vi dra på museum" og foreldrene bare snorker videre 😄 … (ja jeg var et rart barn)… 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå

Ps. Det er jo mulig at denne familien også  kan søke om støtte til et slikt tiltak? Kan du nevne dette til de @Onkel Blå

Takk for et godt og veldig konkret tips. Tror ikke de har planer om å pusse opp, men skal nevne det for dem om det passer slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Ja, hadde nok bedt dem om det. Men, tror ikke de har noen planer om å pusse opp.

Kjenner til noen i nabohuset som også var plaget av lyd  og spurte sin nabo om de kunne isolere ifm oppussing. De fikk blankt nei. Kanskje man må tilby seg å betale isolasjonen til naboen? 

Ja, det kan du prøve. Slikt lyddempende belegg er ikke så alfor kostbart, og det reduserer både trinnlyd og luftlyd med mange decibel. Undersøk med et støysenter/  byggfirma for å få greie  på hva som demper slike trinn-lyder best.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Jeg hadde nok funnet en mer egnet bolig hadde jeg vært i den situasjonen. Men, uansett; takk for innspill. 

Slike ting er lettnå si. Du vet ikke noe om familiens økonomi, tilknytning til boligen, hjelpetiltak i nærmiljøet, barnehage og skole, eller for den del om familien er i en prosess der de holder på å få en spesialtilpasset bolig. 

Å få eller å ha et funksjonshemmet barn er noe det er lett å mene mye om for andre og å prate om, men å leve med utfordirngene i hverdagen er noe helt annet enn det folk flest tror. Noe denne tråden er et skremmende godt eksempel på. Det er lett å sitte på nettet og dømme andre nord og ned. 

Hilsen naboen over. 

Anonymkode: ccc5f...7fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan vel prøve å være litt mer ute 🙄

Det var nok slike svar ts var ute etter ja.

En ting er at ts har gitt de beskjed om at det er lytt men nå skal oppussing og isolasjon nevnes... Hadde jeg vært naboen over så hadde jeg kjent irritasjonen vokse... Dette er for øvrig og veldig lett gjenkjennelig men får håpe han har skiftet ut et par detaljer...

Anonymkode: 6cbfd...81c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting er lettnå si. Du vet ikke noe om familiens økonomi, tilknytning til boligen, hjelpetiltak i nærmiljøet, barnehage og skole, eller for den del om familien er i en prosess der de holder på å få en spesialtilpasset bolig. 

Å få eller å ha et funksjonshemmet barn er noe det er lett å mene mye om for andre og å prate om, men å leve med utfordirngene i hverdagen er noe helt annet enn det folk flest tror. Noe denne tråden er et skremmende godt eksempel på. Det er lett å sitte på nettet og dømme andre nord og ned. 

Hilsen naboen over. 

Jeg vet veldig mye mer enn jeg legger ut her. Føler at jeg har fått et par gode tips som jeg tar med meg videre.

Er heller ikke mitt inntrykk at folk i denne tråden sitter og dømmer hverandre nord og ned. 

Er ydmyk for de utfordringene denne familien har, men samtidig så ønsker vår familie også fred og ro (i hvert fall av og til). Derav denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen naboen over. 

Jeg regner med at du er i lignende situasjon. Bryr du deg om de som blir plaget av støy døgnet rundt fordi dere absolutt valgte å bo over noen? Du ønsker heller ikke å hjelpe til med isolasjon eller andre tiltak for å gjøre hverdagen til naboene dine litt bedre? Du synes ikke selv det kanskje er bedre for barnet å velge å bo i første etasje? Enten om det er leilighet eller enebolig? Å bo i første etasje er mye mer tilpasset funksjonshemming enn hva 2. etasje er.

Anonymkode: 8173f...ba3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Onkel Blå skrev:

Ja, vi har lyst til å flytte. Men, problemet er bråket fra de over ifm eventuelt salg. Har hatt eiendomsmegler på befaring og han sa at vi måtte skrive i egenerklæringen at det var mye ulyd fra etasjen over. Og da tenker jeg at verdien av leiligheten vår synker betraktelig, dessverre. 

Jeg ser den, men det er da ikke noe dere kan bli påtvunget å skrive i egenerklæring. Vi var klar på overfor eiendomsmegler at vi flyttet pga hundens uling, men skrev ikke noe om det i egenerklæringen. Alle lyger vel om slikt... Dessverre, men ellers hadde mange måttet selge for tullepris... Så det ville jeg absolutt ikke gjort.

1 time siden, Trikken skrev:

Er da ikke bare å flytte fra hjemmet sitt. Skjønner godt at dette skaper frustrasjon hos deg. Særlig om det starter veldig tidlig om morgenen. 

Jeg ville prøvd å snakke med de en gang til, forklart min side. Og vist at jeg har forståelse for deres side, men om det ikke er en løsning vi kan bli enig om. 

Om ikke hadde jeg kontaktet boligbyggelaget. Osv, før det hadde vært aktuelt vurdere flytte. Og da vil bråket muligens gå ut over salgsverdien. Så ville sjekket ut mine rettigheter.

Det skjønner jeg da, men er det så mye bråk at det forringer livskvaliteten og de ikke er tilsnakkendes så er det vel lite annet å gjøre.

Anonymkode: a4bf0...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er bra, men da kan de gå ut med henne tenker jeg. Når de skoene er så bråkete. Og for en 5 åring er det viktig å sette grenser, de kan ikke bare gjøre det de vil. Jenta er snart skolejente☺️

Å sette grenser er en ting, men å nekte 5åringen å gå rundt i sitt eget hjem? Er det en normal måte å sette grenser på? Jeg ville ihvertfall vært mer bekymret over foreldre som satte den type regler enn naboer som bråker.

Anonymkode: 85764...ca0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser den, men det er da ikke noe dere kan bli påtvunget å skrive i egenerklæring. Vi var klar på overfor eiendomsmegler at vi flyttet pga hundens uling, men skrev ikke noe om det i egenerklæringen. Alle lyger vel om slikt... Dessverre, men ellers hadde mange måttet selge for tullepris... Så det ville jeg absolutt ikke gjort.

Det skjønner jeg da, men er det så mye bråk at det forringer livskvaliteten og de ikke er tilsnakkendes så er det vel lite annet å gjøre.

Dette her er skikkelig kjipt gjort av deg... Håper jeg ikke kjøper bolig av slike personer som deg!

Anonymkode: 8173f...ba3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å lyve i egenerklæring er ikke særlig lurt hvis kjøper plutselig finner ut at han vil ta deg til retten for det. En god eiendomsmegler ville heller ikke gått med på det når han vet bedre, fordi han kan straffes for det hvis han bryter opplysningsplikten sin.

Anonymkode: 85764...ca0

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har nylig fått en ny nabo selv (en voksen dame som tramper hardt med sko dag og natt) og jeg har medfølelse og forståelse for det du forteller om og jeg håper at det snart blir en løsning  på problemet hos dere. Springer barnet med sko på i alle rom i leiiligheten? Kanskje de kunne prøve å begrense det til de rommene som er lengst unna soverommene deres på kveld natt og tidlig morgen?  @Onkel Blå

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et boligbyggerlag der, og naboene i etasjen over lager såpass støy at det må tas med i salg av boligen ville jeg sjekket rundt hvilke rettigheter jeg har. Det er regler for en grunn, og selvfølgelig er det trist at noen har handikap og ekstra utfordringer. Men det skal ikke gå på bekostning av andre.

Jeg ville aldri bodd i en leilighet over noen om barnet mine hadde slike utfordringer. Om leilighet var det økonomien tilsa hadde jeg bodd i 1-etasje.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå

Jeg har nylig fått en ny nabo selv (en voksen dame som tramper hardt med sko dag og natt) og jeg har medfølelse og forståelse for det du forteller om og jeg håper at det snart blir en løsning  på problemet hos dere. Springer barnet med sko på i alle rom i leiiligheten? Kanskje de kunne prøve å begrense det til de rommene som er lengst unna soverommene deres på kveld natt og tidlig morgen?  @Onkel Blå

Ja, det er veldig plagsomt. Tror ikke jeg skal be dem om å begrense jenta inne i leiligheten deres. 

Har du snakket med damen over deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, Onkel Blå skrev:

Ja, det er veldig plagsomt. Tror ikke jeg skal be dem om å begrense jenta inne i leiligheten deres. 

Har du snakket med damen over deg? 

Jeg forstår. Nei, jeg har foreløpig ikke snakket med henne om støyen, men jeg skal snart  gjøre det. Man må faktisk lære seg å ta hensyn til sine naboer når man bor så nært, og  jeg kjenner ingen andre som går med sko innendørs i hus der det er såpass lytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sånn er det når man bor rundt andre mennesker. Hvis man vil ha ting på sine premisser for man flytte på landet og bo i en enebolig for seg selv. Har man ikke mulighet til det så få man ta til takke med hva man har til rådighet.

Anonymkode: 6cbfd...81c

Ikke sant, så her er det en selvfølge at de som bråker i andre etasje burde flytte.

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hilsen naboen over. 

Det er vel åpenbart at familier med funksjonshemmede barn som har problemer med å gå burde bo i første etasje om mulig.

Anonymkode: e5036...d4c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå

Jeg forstår. Nei, jeg har foreløpig ikke snakket med henne om støyen, men jeg skal snart  gjøre det. Man må faktisk lære seg å ta hensyn til sine naboer når man bor så nært, og  jeg kjenner ingen andre som går med sko innendørs i hus der det er såpass lytt.

Ønsker deg lykke til. Håper hun tar i mot det du sier på en god måte, og dropper sko inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sant, så her er det en selvfølge at de som bråker i andre etasje burde flytte.

Det er vel åpenbart at familier med funksjonshemmede barn som har problemer med å gå burde bo i første etasje om mulig.

Anonymkode: e5036...d4c

Man burde i hvert fall tenke over og ta hensyn og også undersøke  hvor lytt det er i et hus, før man flytter inn dersom man  har uvaner som gjør at man lager mye støy eller om man  har sykdom som gjør at man lager mye støy, slik at man ikke bosetter seg over noen men  heller velger 1. etasje hvis det er trinnlyd man lager mye sjenerende støy med  (ettersom de lydene går nedover og treffer naboen under rett i hodet). Lyder blir  også FORSTERKET på sin vei gjennom etasjene, og  lyden er høyest der lydbølgene treffer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...