AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Skrevet 27. mai 2018 Jeg glemte selvfølgelig å smøre meg i dag, og har vært ute i sol og opp mot 30 grader i nærmere 7 timer på tur. Jeg har blitt solbrent i nakken og skuldrene/ryggen. Det jeg lurer på i forhold til dette er om jeg kan ha fått heteslag i tillegg. Føler meg veldig slapp, utrolig varm, svimmel, hodepine, kvalm, mentalt forvirret? (vanskelig å tenke blant annet), og veldig trøtt? - dupper lett av osv, og ganske sløv. Er litt bekymra for heteslag, men er det mulig dette bare skyldes at jeg er solbrent? Tok forresten en kald dusj i stad - i håp om at det skulle hjelpe å kjøle meg ned. Men det hjalp ikke noe særlig akkuratt, kjente så vidt kulden enda jeg hadde på 17-18 grader(har vanligvis på over 30 grader når jeg dusjer).🤔 Anonymkode: d9b3f...370
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #2 Skrevet 27. mai 2018 Få i deg masse vann, smør huden din med noe beskyttende (after sun eller aloe vera gel feks), beskytt huden de nærmeste dagene og kontakt lege/legevakt dersom du føler at du blir veldig dårlig (det skader aldri å bare ta en telefon). God bedring ☺️ Anonymkode: 69f73...42f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #3 Skrevet 27. mai 2018 Vet ikke hvordan heteslag arter seg, så kan ikke svare deg på det. Men drikk MYE vann, man mister utrolig mye væske når man er solbrent. Anonymkode: 83280...1c7
Silkebris Skrevet 27. mai 2018 #4 Skrevet 27. mai 2018 Jeg har opplevd å bli overopphetet og hadde da symptomene som du beskriver. Hold deg i ro og nedkjølt. Drikk mye vann og få i deg noe salt.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få i deg masse vann, smør huden din med noe beskyttende (after sun eller aloe vera gel feks), beskytt huden de nærmeste dagene og kontakt lege/legevakt dersom du føler at du blir veldig dårlig (det skader aldri å bare ta en telefon). God bedring ☺️ Anonymkode: 69f73...42f Har drukket mye i dag, drukket sikkert 2 liter tilsammen. Men nå kjenner jeg at det er vanskeligere å få i seg vann fordi jeg er så kvalm. Har bare vanlig fuktighetskrem, så har smurt meg inn med det. Hjelper det? Det skal jeg gjøre. Tusen takk😊 Anonymkode: d9b3f...370
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvordan heteslag arter seg, så kan ikke svare deg på det. Men drikk MYE vann, man mister utrolig mye væske når man er solbrent. Anonymkode: 83280...1c7 Jeg prøver iherdig, men ikke lett når man er kvalm og nesten vil kaste opp😅 Anonymkode: d9b3f...370
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 10 minutter siden, Silkebris skrev: Jeg har opplevd å bli overopphetet og hadde da symptomene som du beskriver. Hold deg i ro og nedkjølt. Drikk mye vann og få i deg noe salt. Ok, oppsøkte du lege for det? Eventuelt hva skjedde så? Ja jeg får gjøre det, takk😊 Anonymkode: d9b3f...370
Silkebris Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, oppsøkte du lege for det? Eventuelt hva skjedde så? Ja jeg får gjøre det, takk😊 Anonymkode: d9b3f...370 Nei, oppsøkte ikke lege da jeg ble bedre etter å kjøle meg ned med våte håndklær. Jeg drakk også mye vann, spiste salt chips og holdt meg i ro. Du bør holde deg mest mulig i ro i morgen også. Jeg kan heldigvis førstehjelp og visste derfor hva jeg måtte gjøre. Dersom formen ikke bedrer seg må du oppsøke lege.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 Drikk myyyye vann, kjøl deg ned med kald dusj el bad, erstatt salt du svetter ut. Drikk mer enn to liter! Vri opp vått håndkle og legg på huden. Unngå direkte sol. Anonymkode: 6dfd5...bb7 1
Mariss@68 Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 Har du yoghurt naturell kan det hjelpe på å kjøle ned der du er solbrent.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #11 Skrevet 27. mai 2018 2 minutter siden, Mariss@68 skrev: Har du yoghurt naturell kan det hjelpe på å kjøle ned der du er solbrent. Skulle til å skrive det, fordi dette tipset funker faktisk hvis du lar det ligge på over natten. Anonymkode: 14278...159
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #12 Skrevet 27. mai 2018 Du vil kunne føle det som feber, når du blir solbrent. Anonymkode: db647...3c8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #13 Skrevet 27. mai 2018 Samme skjedde meg her om dagen. Tok en gå/løpetur på 1mil, i 30 pluss. Jeg trodde jeg drakk nok vann før turen, og under. Men nei...da jeg kom hjem var kroppen overvarm, tok meg en dusj, det hjalp ikke spesielt mye når det gjaldt kroppsvarmen. Så kom hodepinen. Den var grusom. Jeg tuslet ned på butikken, kjøpte potetgull og pizza. Duppet lett av i stolen og klarte nesten ikke holde meg våken. Til slutt måtte jeg bare skru av alt jeg holdt på med og legge meg på mitt mørke og kjølige rom. Det hjalp! Våknet uthvilt og fin dagen etter. Litt hodeverk i det jeg stod opp til jeg fikk i meg en flaske vann etter å ha vært på do. Jeg er fin i form nå og jeg har lært! Ikke tenk på hvor mye du drikker iløpet av en dag. Kroppen trenger så mye mer vann en vanlig, i denne varmen. Bare fyll en flaske med vann, og drikk! Fyll opp igjen og fortsett. Og du burde gjøre det til en rutine å smøre deg med solkrem hver morgen og ta den med på tur. Du skal helst smøre deg hver 2-3 time. Det holder ikke med en gang på morgenkvisten. Jeg har i hvert fall lært av mine feil. Neste tur i varmen blir med ryggsekk med ekstra vann under turen, og ekstra mye vann før turen, og etter. Jeg tenker det er bedre å ringe legen om du er bekymret og ikke vet hva du burde gjøre. Jeg smurte meg med bodylotion med aloe vera i etter turen, for jeg var og brent. Husket solkremen, tenkte ikke på å smøre beina, for jeg trodde ikke jeg kom til å brette opp buksa. Lært nå! Anonymkode: 10ab5...813
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #14 Skrevet 27. mai 2018 Jeg blir sånn når jeg har vært for mye i solen, skikkelig ekkelt - men det går heldigvis over! Syns det hjelper å få seg en god natts søvn (tar gjerne en ekstra dupp før natten også når jeg har det slik). Drikk masse, gjerne noe med litt salter i/energidrikk/resorb eller lignende for å få litt ekstra puff i elektrolyttene. Har du Aloe Vera er det genialt mot solbrenthet! Anonymkode: e0d23...411
Gjest Selfie Skrevet 27. mai 2018 #15 Skrevet 27. mai 2018 (endret) Trolig er det bare overopphetelse. Jeg fikk det en gang, hadde ekstrem hodepine og kastet opp hele kvelden. Men etter noen timer gikk det over. Det som hjelper er kalde dusjer - prøv også å få i deg litt vann. Hold et øye med kroppstemperaturen din - dersom den øker kan det utvikle seg til heteslag og det er farlig. Men sannsynligvis blir du bra til i morgen👍🏻 Endret 27. mai 2018 av Selfie
Aloe_Vera Skrevet 27. mai 2018 #16 Skrevet 27. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle til å skrive det, fordi dette tipset funker faktisk hvis du lar det ligge på over natten. Anonymkode: 14278...159 Har også hørt dette tipset om yoghurt før, men la det ligge på over natten? Hvordan vil det fungere? Blir yoghurt i hele sengen da.
Mariss@68 Skrevet 27. mai 2018 #17 Skrevet 27. mai 2018 2 minutter siden, Aloe_Vera skrev: Har også hørt dette tipset om yoghurt før, men la det ligge på over natten? Hvordan vil det fungere? Blir yoghurt i hele sengen da. Legg på ekstra håndkle/teppe som kan vaskes i senga. Noen timer er nok lurt og dusje av i morgen. Det og aloe vera er det beste. 1
Aloe_Vera Skrevet 27. mai 2018 #18 Skrevet 27. mai 2018 Akkurat nå, Mariss@68 skrev: Legg på ekstra håndkle/teppe som kan vaskes i senga. Noen timer er nok lurt og dusje av i morgen. Det og aloe vera er det beste. Takk for tipset! Skal huske på det neste gang jeg blir solbrent:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå