Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 Sønnen vår har fått masse rødt utslett over hele kroppen, mest på brystet og magen, men også på ryggen, armer og ben og et par i ansiktet. Han er ikke dårlig ellers... Vi var på legevakten og fikk beskjed om at det var allergi, dagen etter var det ikke noe bedre så vi dro til fastlegen, tok alle mulige prøver og han fant ikke ut hva det var. Han hadde streptokokker i halsen, men ingen infeksjon...Vi fikk en allergimedisin som vi skulle prøve. Dagen etter var det blitt litt verre, allergimedisinen hadde altså ikke hjulpet, vi dro til legen igjen. Legen var fortsatt usikker og henviste oss til Ullevål. På Ullevål visste de heller ikke, 4-5 leger så på det og hadde ingen ide...Til slutt kom han første tilbake og sa at det var vanskelig, men de trodde at det var et utbrudd av psoriasis som hadde blitt "trigget" av streptokokkene i halsen og vi fikk penicillin... Han er litt bedre, men ingen stor forskjell etter 3 dager med penicillin. Noen som har hørt om noe lignende?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 Om det er en form for psoreasis, så blir han ike bedre av pencilin iallefall.
Gjest Emera Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 Hvordan så utslettet ut, da? Store, røde områder eller småprikkete?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #4 Skrevet 28. februar 2005 Om det er en form for psoreasis, så blir han ike bedre av pencilin iallefall. De mente faktisk at psoriasisen (som de mente det var...) ville gå bort når streptokokkene var borte, så penicillinen skal ikke ta bort psoriasisen, men streptokokkene, som igjen skal føre til at psoriasisen går bort....forvirrende.... EMERA: det er småprikkete, men samtidig ser det ut som prikkene vokser inni hverandre på en måte.. Etter han begynte med penicillin har utslettet blitt litt mindre hissig....
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #5 Skrevet 28. februar 2005 Tviler på at det wer psoriasis om pencilin tar det. selv om p er beregnet på streptokokkene.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Tviler på at det wer psoriasis om pencilin tar det. selv om p er beregnet på streptokokkene. Jeg håper da du har rett! Men, er det ikke rart at leger ved Ullevål bare kan slenge ut av seg noe sånt om det ikke er tilfelle?? Vi skal på hudavdelingen i løpet av uken da så kanskje vi får et bedre svar...
Gjest Emera Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 Dere har sikkert tenkt på dette selv, men ut fra det du skriver her kan det høres ut som skarlagensfeber..? Datteren min hadde det for noen år siden, og hun hadde også småprikket utslett og streptokokker i halsen. Ellers få andre symptomer. Jo, hun fikk etterhvert den karakteristiske "bringebærtungen," da. Men hun var i god form hele tiden.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #8 Skrevet 28. februar 2005 Dere har sikkert tenkt på dette selv, men ut fra det du skriver her kan det høres ut som skarlagensfeber..? Datteren min hadde det for noen år siden, og hun hadde også småprikket utslett og streptokokker i halsen. Ellers få andre symptomer. Jo, hun fikk etterhvert den karakteristiske "bringebærtungen," da. Men hun var i god form hele tiden. Ja, vi har tenkt på det, men syns det er merkelig at legene ikke finner ut av det om det er det......
Gjest Emera Skrevet 1. mars 2005 #9 Skrevet 1. mars 2005 Ja, det er litt rart at hvis de ikke fant ut av det, det har du nok rett i. Men det hender at legene kan gå bort fra en enkel diagnose, fordi ungen kun har "lette" symptomer. Jeg har opplevd det selv. Datteren min hadde noen få røde blemmer. Et par hadde tørket inn og hadde sårskorpe. Det så ikke ut til å klø. Jeg mistenkte jo mitt, men ringte legevakten og beskrev utslettet slik jeg gjorde her nå. Personen jeg snakket med "skjønte ikke hva det kunne være, nei..." Vel, etter noen dager hadde alle blemmene tørket inn. Jeg snakket med en helsesøster jeg kjenner, og hun sa at det selvsagt var vannkopper! Som jeg selv hadde mistenkt (hun hadde sett barn med bare én vannkopp). Så selv om symptomene var milde og "mangelfulle" ifølge legebøkene, så var det altså vannkopper. Det var vel derfor jeg tenkte på skarlagensfeber. For ifølge fagbøkene skal jo det innebære feber, halsvondt, avskalling av hud på hender/føtter og greier. Men datteren min hadde ikke noe av det, likevel var det skarlagensfeber hun hadde.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #10 Skrevet 1. mars 2005 Ja, det er litt rart at hvis de ikke fant ut av det, det har du nok rett i. Men det hender at legene kan gå bort fra en enkel diagnose, fordi ungen kun har "lette" symptomer. Jeg har opplevd det selv. Datteren min hadde noen få røde blemmer. Et par hadde tørket inn og hadde sårskorpe. Det så ikke ut til å klø. Jeg mistenkte jo mitt, men ringte legevakten og beskrev utslettet slik jeg gjorde her nå. Personen jeg snakket med "skjønte ikke hva det kunne være, nei..." Vel, etter noen dager hadde alle blemmene tørket inn. Jeg snakket med en helsesøster jeg kjenner, og hun sa at det selvsagt var vannkopper! Som jeg selv hadde mistenkt (hun hadde sett barn med bare én vannkopp). Så selv om symptomene var milde og "mangelfulle" ifølge legebøkene, så var det altså vannkopper. Det var vel derfor jeg tenkte på skarlagensfeber. For ifølge fagbøkene skal jo det innebære feber, halsvondt, avskalling av hud på hender/føtter og greier. Men datteren min hadde ikke noe av det, likevel var det skarlagensfeber hun hadde. I følge fagbøkene stemmer det overhode ikke, etter din beskrivelse kan det meget godt være skarlagensfeber. Jeg syns jeg så den karakteristiske bringebærtungen i går..Tungen var mer knudrete og rød enn vanlig så jeg er nesten sikker på at det er det han har fått. Han har jo begynt på penicillin så da er det jo egentlig greit. Skal på hudavdelingen på Ullevål i morgen for sikkerhets skyld. (Legene vi snakket med på Ullevål sist ville at de skulle se på det..)
Gjest Emera Skrevet 1. mars 2005 #11 Skrevet 1. mars 2005 Ja, det likner veldig på skarlagensfeber hvis bringebærtunga er med. Greit hvis det er det da, for det er jo enkelt å behandle. Og som du selv sier, behandlingen er alt i gang! Lykke til på hudavdelingen i allefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå