Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat gått til innkjøp av nye orkider, syns de er utrolig vakkre. Jeg har alltid hatt litt vansker med å få de til å komme på nytt når de er avblomstret, så nå skal jeg være tidlig ute å spørre dere hva jeg skal gjøre for å ha glede av den lengst mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har god tålmodighet kan du få de til å blomstre igjen.

Vet ikke helt hvilken type orkidè du har, men denne funker på mange av de vanligste typene:

For at du skal ha en blomst til å blomstre igjen må den få en hvileperiode. Klip den av på det tredje leddet nedenfra, sett den litt mørkere og "glem den" noen måneder. Vann den en gang i måneden.. Ta den så frem igjen, bytt jord, begynn å gjødsle forsiktig, så skal du se den kommer igjen. Men så var det dette med tid da... det kan ta 6-12 måneder før den kommer igjen.

Jeg har ikke tålmodighet. Når mine er ferdig blomstret, trasker jeg og kjøper nye :sjarmor:

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg kjøpte en orkide i sommer. Da blomstene datt av så klippet jeg av stilken som blomstene stod på helt nede der hvor de hadde kommet ut av planten. Så tok det en mnd kanskje før det spiret opp to nye stilker, og nå blomstrer den igjen.

Jeg har ikke lett for å holde på planter akkurat, men orkideen har vært lett å holde fin :)

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Jeg ville ikke satt den mørkt og "glemt den", slik som det blir anbefalt lenger oppe. Kan godt hende det fungerer det også, men jeg vil anbefale deg å fortsette å vanne den som før, og la den stå på samme sted som før. Orkideen trenger godt med lys for å leve, og tåler tørke dårlig. Den er avhengig av jevn fuktighet.

Klipp ned den gamle stengelen hvis den visner av seg selv, hvis den holder seg frisk og fin; bare la den stå så vokser det kanskje ut en ny "arm" på den - eller, som jeg har opplevd: Kanskje det vokser ut en avlegger!

Orkideer er kjempeartige! :blomst:

Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Tenk om noen kunne klistre en orkidetråd på toppen av forumet... :wink:

Skrevet

Å nå ble jeg glad! Lurte på om jeg skulle gi opp hele orkidéen, for den vil jo ikke komme igjen. :-? Selv om jeg har klippet den og vanner sånn som man skal. :-? Men nå vet jeg det - det tar tid altså! :ler:

Skrevet

Mine orkideer får stå på samme plass - i vinduet - uten klipping el. fra de er avblomstret til neste gang det kommer blomster. Vanner dem som vanlig (mao - neste ikke)

Klipper ikke ned - men når blomsterstilken er blitt helt tørr fjerner jeg den.

Dette fungerer utmerket .. og jeg har ofte blomter både to og tre ganger i året på dem.. - og det som var en "engrens" - har blitt "togrens" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...