Sophie-Ann Skrevet 27. mai 2018 #1 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) De får godt med vann ca 1 gang i mnd. Lar de renne av før jeg setter dem i pottene igjen. Kom gjerne med flere tips! Røttene er fine og grønne. Endret 27. mai 2018 av Sophie-Ann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mokkilokki Skrevet 27. mai 2018 #2 Del Skrevet 27. mai 2018 Det kan god være de kommer igjen. Må regne med minst 6 mnd. Men har du klippet helt vekk stilken blomstene var på? Disse skal klippes ved 2. ledd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #3 Del Skrevet 27. mai 2018 Ja, de pleier det om de får riktig stell. Men det tar tid. 6-9 mnd. De kan også få en ny plante der hvor blomsten har sittet. Der kan den starte å lage blader og nye skudd. Det er morsomt. Anonymkode: 1d011...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 27. mai 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 27. mai 2018 53 minutter siden, Mokkilokki skrev: Det kan god være de kommer igjen. Må regne med minst 6 mnd. Men har du klippet helt vekk stilken blomstene var på? Disse skal klippes ved 2. ledd. Måtte, den visnet helt ned. Den andre har lang stilk. Teller man leddene ovenfra og ned? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mokkilokki Skrevet 27. mai 2018 #5 Del Skrevet 27. mai 2018 Fra nede og opp. Men du kan jo prøve og se om den kommer seg. Må bare ha tålmodighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 27. mai 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 27. mai 2018 18 minutter siden, Mokkilokki skrev: Fra nede og opp. Men du kan jo prøve og se om den kommer seg. Må bare ha tålmodighet. Ok, da skal jeg klippe ned stengelen. Men det er vel et godt tegn når det kommer nye blader og røtter?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg har ikke klippet av stengelen i det hele tatt, den har stått og hvilt en stund, fått vann litt mer sjelden. Plutselig oppdaget jeg at det er tre små grener på stengelen med knopper på. Så det er tydeligvis ikke helt nødvendig å klippe av stengelen for å få den til å blomstre igjen. Anonymkode: 95c68...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 27. mai 2018 #8 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg har tre orkideer, og de blomstrer flere ganger i året. En venninne tipset meg om at jeg skulle fjerne all jorden, skylle røttene og sette blomsten over vann (over, ikke oppi). Kjøpte tre høye glassvaser, og fulgte rådet. Skifter vann i vasene 1 gang per uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Del Skrevet 27. mai 2018 7 minutter siden, Zienna skrev: Jeg har tre orkideer, og de blomstrer flere ganger i året. En venninne tipset meg om at jeg skulle fjerne all jorden, skylle røttene og sette blomsten over vann (over, ikke oppi). Kjøpte tre høye glassvaser, og fulgte rådet. Skifter vann i vasene 1 gang per uke. Lukter det ikke når røttene kommer ned i vannet? Anonymkode: d9f0e...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 27. mai 2018 #10 Del Skrevet 27. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lukter det ikke når røttene kommer ned i vannet? Anonymkode: d9f0e...fb4 Røttene henger over vannet. Ergo tar de til seg fuktigheter. Røttene skal ikke berøre vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #11 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg synes vann 1 gang i mnd er for lite. Det er en myte at orkideer skal ha lite vann. Hvis de står på tørkekur tørr de ikke sette igang energikrevende blomstring. Gi den forutsigbarhet med vanntilførsel og den vil føle seg trygg. Når det er sagt, så ser planten OK ut. Sett den i østvendt vindu. Anonymkode: b1cb8...e59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #12 Del Skrevet 27. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes vann 1 gang i mnd er for lite. Det er en myte at orkideer skal ha lite vann. Hvis de står på tørkekur tørr de ikke sette igang energikrevende blomstring. Gi den forutsigbarhet med vanntilførsel og den vil føle seg trygg. Når det er sagt, så ser planten OK ut. Sett den i østvendt vindu. Anonymkode: b1cb8...e59 Så det stemmer ikke at man skal "glemme" den i hvileperioden? Anonymkode: 95c68...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #13 Del Skrevet 28. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det stemmer ikke at man skal "glemme" den i hvileperioden? Anonymkode: 95c68...b7a Skal og skal ... Mine har i blant fått helt utilsiktede hvileperioder der jeg har glemt dem, og da har det hendt de har begynt å blomstre når jeg har begynt å vanne mer regelmessig igjen. Ellers er jeg enig i oftere vanning (skylle godt gjennom en gang eller to i uken), og at det ikke er nødvendig å klippe ned en avblomstret stengel. Den kan begynne å skyte nye blomsterstengler fra hvert eneste "øye", så alle "øyne" som fjernes er en tapt mulighet for blomster. Men om stengelen visner er det bare å klippe der den stopper å visne. Anonymkode: efdd1...080 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #14 Del Skrevet 28. mai 2018 Jeg ville vannet mer en en gang i mnd. Gi den vann en gang i uka i stedet 👍 Anonymkode: 31fc9...b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #15 Del Skrevet 28. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal og skal ... Mine har i blant fått helt utilsiktede hvileperioder der jeg har glemt dem, og da har det hendt de har begynt å blomstre når jeg har begynt å vanne mer regelmessig igjen. Ellers er jeg enig i oftere vanning (skylle godt gjennom en gang eller to i uken), og at det ikke er nødvendig å klippe ned en avblomstret stengel. Den kan begynne å skyte nye blomsterstengler fra hvert eneste "øye", så alle "øyne" som fjernes er en tapt mulighet for blomster. Men om stengelen visner er det bare å klippe der den stopper å visne. Anonymkode: efdd1...080 Da skal jeg fortsette som jeg har gjort, vanne sjeldnere (bare litt) etter avblomstring, la stengelen være som den er og glede meg til masse nye blomster snart. Tusen takk for svar! Anonymkode: 95c68...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå