Gå til innhold

Kommer disse til å blomstre igjen? Orkideer

Sophie-Ann

Anbefalte innlegg

De får godt med vann ca 1 gang i mnd. Lar de renne av før jeg setter dem i pottene igjen. Kom gjerne med flere tips! Røttene er fine og grønne.

98D090FA-6512-437D-81CD-6999EEC2335C.jpeg

1C548D0B-C90B-478E-B0BB-8BE59DB35D83.jpeg

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan god være de kommer igjen. Må regne med minst 6 mnd. Men har du klippet helt vekk stilken blomstene var på? Disse skal klippes ved 2. ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de pleier det om de får riktig stell. Men det tar tid. 6-9 mnd. 

De kan også få en ny plante der hvor blomsten har sittet. Der kan den starte å lage blader og nye skudd. Det er morsomt. 

Anonymkode: 1d011...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Det kan god være de kommer igjen. Må regne med minst 6 mnd. Men har du klippet helt vekk stilken blomstene var på? Disse skal klippes ved 2. ledd.

Måtte, den visnet helt ned. Den andre har lang stilk. Teller man leddene ovenfra og ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nede og opp. Men du kan jo prøve og se om den kommer seg. Må bare ha tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Fra nede og opp. Men du kan jo prøve og se om den kommer seg. Må bare ha tålmodighet.

Ok, da skal jeg klippe ned stengelen. Men det er vel et godt tegn når det kommer nye blader og røtter?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke klippet av stengelen i det hele tatt, den har stått og hvilt en stund, fått vann litt mer sjelden. Plutselig oppdaget jeg at det er tre små grener på stengelen med knopper på. Så det er tydeligvis ikke helt nødvendig å klippe av stengelen for å få den til å blomstre igjen. 

Anonymkode: 95c68...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre orkideer, og de blomstrer flere ganger i året. 

En venninne tipset meg om at jeg skulle fjerne all jorden, skylle røttene og sette blomsten over vann (over, ikke oppi).  Kjøpte tre høye glassvaser, og fulgte rådet. Skifter vann i vasene 1 gang per uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg har tre orkideer, og de blomstrer flere ganger i året. 

En venninne tipset meg om at jeg skulle fjerne all jorden, skylle røttene og sette blomsten over vann (over, ikke oppi).  Kjøpte tre høye glassvaser, og fulgte rådet. Skifter vann i vasene 1 gang per uke. 

Lukter det ikke når røttene kommer ned i vannet?

Anonymkode: d9f0e...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lukter det ikke når røttene kommer ned i vannet?

Anonymkode: d9f0e...fb4

Røttene henger over vannet.  Ergo tar de til seg fuktigheter.  Røttene skal ikke berøre vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes vann 1 gang i mnd er for lite. Det er en myte at orkideer skal ha lite vann. Hvis de står på tørkekur tørr de ikke sette igang energikrevende blomstring. Gi den forutsigbarhet med vanntilførsel og den vil føle seg trygg. Når det er sagt, så ser planten OK ut. Sett den i østvendt vindu. 

Anonymkode: b1cb8...e59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vann 1 gang i mnd er for lite. Det er en myte at orkideer skal ha lite vann. Hvis de står på tørkekur tørr de ikke sette igang energikrevende blomstring. Gi den forutsigbarhet med vanntilførsel og den vil føle seg trygg. Når det er sagt, så ser planten OK ut. Sett den i østvendt vindu. 

Anonymkode: b1cb8...e59

Så det stemmer ikke at man skal "glemme" den i hvileperioden?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det stemmer ikke at man skal "glemme" den i hvileperioden?  

Skal og skal ... Mine har i blant fått helt utilsiktede hvileperioder der jeg har glemt dem, og da har det hendt de har begynt å blomstre når jeg har begynt å vanne mer regelmessig igjen. 

Ellers er jeg enig i oftere vanning (skylle godt gjennom en gang eller to i uken), og at det ikke er nødvendig å klippe ned en avblomstret stengel. Den kan begynne å skyte nye blomsterstengler fra hvert eneste "øye", så alle "øyne" som fjernes er en tapt mulighet for blomster. Men om stengelen visner er det bare å klippe der den stopper å visne. 

Anonymkode: efdd1...080

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville vannet mer en en gang i mnd. Gi den vann en gang i uka i stedet 👍

Anonymkode: 31fc9...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal og skal ... Mine har i blant fått helt utilsiktede hvileperioder der jeg har glemt dem, og da har det hendt de har begynt å blomstre når jeg har begynt å vanne mer regelmessig igjen. 

Ellers er jeg enig i oftere vanning (skylle godt gjennom en gang eller to i uken), og at det ikke er nødvendig å klippe ned en avblomstret stengel. Den kan begynne å skyte nye blomsterstengler fra hvert eneste "øye", så alle "øyne" som fjernes er en tapt mulighet for blomster. Men om stengelen visner er det bare å klippe der den stopper å visne. 

Anonymkode: efdd1...080

Da skal jeg fortsette som jeg har gjort, vanne sjeldnere (bare litt) etter avblomstring, la stengelen være som den er og glede meg til masse nye blomster snart. 

Tusen takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...