AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Skrevet 27. mai 2018 Jeg synes det er en naturlig ting å stille spørsmål når man møter nye mennesker eller mennesker man ikke kjenner så godt. Og da mener jeg ikke veldig personlige eller innvaderende spørsmål, men f.eks. hva de jobber med, hvordan det går med husbyggingen, dersom jeg vet at de holder på å bygge hus, og andre trivielle ting. Dette gjør jeg både for å holde samtalen i gang og for å bli bedre kjent med personen. Ofte får man jo tilsvarende spørsmål i retur, men noen ganger opplever jeg at det kun går den ene veien og at jeg aldri får noen spørsmål tilbake. Dette kan skje med både mennesker som er sjenerte/tilbaketrukne og veldig utadvendte mennesker. Merker at jeg i slike tilfeller blir usikker på om personen har noe imot meg eller bare finner meg helt uinteressant, eller om de bare er sånn som person. Noen som er slik selv som kan svare meg på dette? Anonymkode: 7980c...e82 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #2 Skrevet 27. mai 2018 Jeg finner liksom ikke på hva jeg skal spørre om, det kommer bare ikke naturlig. Jeg synes det er sinnsykt irriterende at jeg ikke får det til, for det stresser meg litt og så fremstår jeg egentlig som mer usikker eller overfladisk enn jeg er. Anonymkode: f1add...510 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #3 Skrevet 27. mai 2018 Det er ren høflghet å i det minste stille spørsmål tilbake, hvis det passer seg sånn Anonymkode: 38ad1...e40 1
Daria Skrevet 27. mai 2018 #4 Skrevet 27. mai 2018 Alle er ikke like gode på eller interessert i small talk, mens andre er så overivrig på spørsmålsstillingen at det føles mer som et intervju enn en samtale, og man får hverken lyst eller anledning til å stille spørsmål tilbake. Ikke jobb så hardt med å holde samtalen gående - kanskje vil en pause få den andre parten til å snakke, kanskje er hen egentlig fornøyd med å sitte i stillhet. Man må ikke nødvendigvis ha en samtale i gang hele tiden. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som er slik selv som kan svare meg på dette? Anonymkode: 7980c...e82 Jeg stiller mer enn gjerne utfyllende spørsmål, men innledende spørsmål stiller jeg sjeldent lenger nå. Det er flere grunner til det, men hovedårsaken er vel at jeg har tråkket i baret så mange ganger ved å stille det jeg trodde var nøytrale spørsmål, men som ble tatt ille opp. (Jeg snakker da om spørsmål av typen Hva jobber du med? Har dere barn? ) Anonymkode: 8ced1...329
Cata Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 Jeg er en sånn som ikke stiller spørsmål. Jeg finner det påtrengende og masete, og går ut fra at folk forteller meg det de vil jeg skal vite og resten har jeg ikke noe med. Jeg er absolutt interessert i hva andre mennesker gjør og hva de har å fortelle, men jeg vil ikke spørre og grave. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ren høflghet å i det minste stille spørsmål tilbake, hvis det passer seg sånn Anonymkode: 38ad1...e40 Selvfølgelig er det høflig, men det var vel ikke det som var spørsmålet til ts? Jeg tror at i 90% av tilfellene hvor mennesker ikke stiller spørsmål tilbake igjen er det pga usikkerhet, både for hva man skal si og for hvordan man oppfattes som person. Jeg skulle virkelig ønske jeg var flinkere på small talk, men jeg klarer dessverre ikke tvinge fram egenskaper jeg ikke har. Å ikke ha forståelse for at mennesker er forskjellige er mye mer uhøflig enn å være litt klønete sosialt. Anonymkode: f1add...510 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 2 minutter siden, Cata said: Jeg er en sånn som ikke stiller spørsmål. Jeg finner det påtrengende og masete, og går ut fra at folk forteller meg det de vil jeg skal vite og resten har jeg ikke noe med. Jeg er absolutt interessert i hva andre mennesker gjør og hva de har å fortelle, men jeg vil ikke spørre og grave. Samme her. Enkelte får selv de mest trivielle spørsmål til å bli invaderende Anonymkode: 9e46a...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 Jeg hater smalltalk og syns det er unødvendig. "Hva skal du i helgen da?" "Jeg skal spise middag med min 80 år gamle mor, og så blir det kanskje en gåtur i skogen." Såååå lite interessant. Anonymkode: 32ed7...ad3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 3 minutter siden, Cata skrev: Jeg er en sånn som ikke stiller spørsmål. Jeg finner det påtrengende og masete, og går ut fra at folk forteller meg det de vil jeg skal vite og resten har jeg ikke noe med. Jeg er absolutt interessert i hva andre mennesker gjør og hva de har å fortelle, men jeg vil ikke spørre og grave. Enig. Jeg skjønte at jeg ble oppfattet som påtrengende da jeg stilte det jeg trodde var nøytrale spørsmål, og da sluttet jeg med det. Nå regner jeg med at de forteller meg det de ønsker jeg skal vite. Anonymkode: 8ced1...329
Gjest Catalina Culès Skrevet 27. mai 2018 #11 Skrevet 27. mai 2018 Jeg er en som ikke stiller spørsmål, det er fordi jeg ikke takler smal talk, kommer aldri på noe.
The Kitten Skrevet 27. mai 2018 #12 Skrevet 27. mai 2018 Jeg er elendig på smalltalk så jeg unngår det så langt det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #13 Skrevet 27. mai 2018 Sliter forferdelig med dette. Har ingen problemer med å komme på ting å spørre om, men jeg synes smalltalk er så dritkjedelig at jeg nesten aldri får meg til å gjøre det. Jeg fremstår sikkert som litt kald og uinteressert, men det er altså ikke personlig ment, og jeg synes som oftest ikke at personen jeg snakker med er utpreget kjedelig heller, synes bare smalltalk i seg selv er kjedelig. Har et ønske om å bli bedre og generelt mer interessert i bekjente, men det blir nok ikke med det første. Anonymkode: fdbd5...c4c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #14 Skrevet 27. mai 2018 Jeg hater at fremmede mennesker spør hva jeg driver med. "Jo, nå skal du høre. Jeg er syk og får arbeidsavklaringspenger fra NAV. Jeg gjør aldri noe fordi jeg er i dårlig form. Har ikke vært på ferie eller på fest de siste årene. Du da?" Derfor spør jeg ikke heller. Anonymkode: 8d681...b9c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #15 Skrevet 27. mai 2018 Enig. Jeg liker heller ikke denne oppførselen. Synes ikke jeg møter det så ofte da. Men husker det var en god venn av min bestevenninne som var slik. De kom godt overens, men hans og jeg ikke hadde noen kjemi. Jeg gidder ikke å bry meg lenger om sånt. Tenker bare at disse menneskene ikke er så interessante for meg. Anonymkode: 7aacc...500
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. mai 2018 #16 Skrevet 27. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en naturlig ting å stille spørsmål når man møter nye mennesker eller mennesker man ikke kjenner så godt. Og da mener jeg ikke veldig personlige eller innvaderende spørsmål, men f.eks. hva de jobber med, hvordan det går med husbyggingen, dersom jeg vet at de holder på å bygge hus, og andre trivielle ting. Dette gjør jeg både for å holde samtalen i gang og for å bli bedre kjent med personen. Ofte får man jo tilsvarende spørsmål i retur, men noen ganger opplever jeg at det kun går den ene veien og at jeg aldri får noen spørsmål tilbake. Dette kan skje med både mennesker som er sjenerte/tilbaketrukne og veldig utadvendte mennesker. Merker at jeg i slike tilfeller blir usikker på om personen har noe imot meg eller bare finner meg helt uinteressant, eller om de bare er sånn som person. Noen som er slik selv som kan svare meg på dette? Anonymkode: 7980c...e82 Møter ein mennesker som man ikkje kjenner så er vel dei fleste reservert mot å stille spørsmål. Nå er verden ikkje så stor som ein ofte kan forstille seg, og rett ofte kan einoppleve å møte på ukjente mennesker som ein kanskje har noen felles kjente med. Kanskje ta litt lærdom av jornalistene ...Grave og spørre ,men unngå å stille for personleg spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #17 Skrevet 27. mai 2018 Mye rare svar du har fått her, TS. De fleste må da vel kunne klare å stille noen spørsmål tilbake, som faller seg naturlig i samtalen. Anonymkode: 7aacc...500 1
Duff Skrevet 27. mai 2018 #18 Skrevet 27. mai 2018 9 timer siden, Cata skrev: Jeg er en sånn som ikke stiller spørsmål. Jeg finner det påtrengende og masete, og går ut fra at folk forteller meg det de vil jeg skal vite og resten har jeg ikke noe med. Jeg er absolutt interessert i hva andre mennesker gjør og hva de har å fortelle, men jeg vil ikke spørre og grave. Samme her.
Elektra's Complex Skrevet 27. mai 2018 #19 Skrevet 27. mai 2018 Jeg kan fint finne på å ikke svare noe særlig på slike spørsmål, nettopp fordi det er trivielt og bare for å få i gang en samtale. Kan fint smalltalke hvis jeg vil, men jeg har ikke noe imot stillhet og hvis personen jeg snakker med tydelig bare spør fordi vedkommende mener det "må til" er jeg ikke særlig gira på noen samtale. Men jeg deler derimot gjerne hvis folk faktisk er interessert, da både komplekse og invaderende temaer så vel som helt trivielle ting. Synes det er mye artigere å høre hva folk faktisk tenker om ting enn bare å få vite hva de jobber med og om oppussinga går etter planen. 2
fitnessjenta Skrevet 27. mai 2018 #20 Skrevet 27. mai 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye rare svar du har fått her, TS. De fleste må da vel kunne klare å stille noen spørsmål tilbake, som faller seg naturlig i samtalen. Anonymkode: 7aacc...500 Enig. Hvis man stiller noen et spørsmål, åpner man opp for at den andre skal stille spørsmål tilbake. Hvis den ene kun stiller spørsmål til den andre uten å få noe tilbake, tolker man det som at den andre ikke er særlig interessert i å holde samtalen i gang. Syns faktisk det er litt frekt å ikke stille spørsmål tilbake.. Det verste er de som kun snakker om seg og sitt, og aldri spør hvordan du har det. Endret 27. mai 2018 av fitnessjenta 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå