AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Del Skrevet 27. mai 2018 Hvis du såvidt klarer å få det til å gå rundt(og du gjerne har et forbrukslån på toppen av det hele): hvorfor får du barn når du vet at det er svindyrt? Er det ikke bedre å holde igjen noen år til du har fått bedre økonomi? Føler jeg stadig hører om de som såvidt får det til å gå rundt og ikke har evne til å hjelpe barna med noe penger. Barna er jo dømt til å leve et liv i fattigdom hvis de ikke får hjelp inn i boligmarkedet ect., hvorfor få barn som selv kommer til å bli fattige? Satt dette litt på spissen, for å vekke litt flere meninger rundt dette. Kjør på! Anonymkode: 5a722...b37 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 27. mai 2018 #2 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg tror du kommer til å få mye pes for det innlegget, men jeg er relativt enig med deg. Noen ganger kan man bli uplanlagt gravid og når man da ikke ønsker abort, så er det ikke så mye å gjøre. Men fattige familier som får 5 barn og ikke er i stand til å sørge for at de har grunnleggende behov dekket, gjør meg sint. Noen er i en stabil og god livssituasjon og så endrer ting seg helt plutselig. Jeg tar som utgangspunkt at det ikke er disse du sikter til, men dem som med vitende vilje får planlagte barn uten å ha råd til dem. I slike tilfeller er jeg helt enig. Er selv i en livssituasjon hvor jeg helt bevisst velger å avvente med barn på grunn av at økonomien ikke er så god som jeg syntes den skal være når man setter barn til verden. Det er merkelig hvordan enkelte får det ene barnet etter det andre og så klager over at de ikke har råd til dem. Du får ikke 4 barn ved et "uhell". Så ja. Det er egoistisk og veldig merkelig å få barn du ikke har råd til. Barn er ingen menneskerett, og det er egoistisk og dårlig gjort å få barn hvis du er avhengig av staten for å kjøpe mat til dem. På den annen side, så syntes jeg ikke at man skal droppe å få barn bare fordi man ikke kan kjøpe bolig til dem når de blir voksne. Det er et privilegium og en luksus og ikke en selvfølge. Det er veldig mange flere kategorier enn bare rik og fattig. Mange som er midt i mellom disse to kan fint gi barnet et godt liv og alt det trenger. Man er ikke dårlige foreldre bare fordi man ikke kjøper leilighet til barna sine. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SesameStreet Skrevet 27. mai 2018 #3 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du såvidt klarer å få det til å gå rundt(og du gjerne har et forbrukslån på toppen av det hele): hvorfor får du barn når du vet at det er svindyrt? Er det ikke bedre å holde igjen noen år til du har fått bedre økonomi? Føler jeg stadig hører om de som såvidt får det til å gå rundt og ikke har evne til å hjelpe barna med noe penger. Barna er jo dømt til å leve et liv i fattigdom hvis de ikke får hjelp inn i boligmarkedet ect., hvorfor få barn som selv kommer til å bli fattige? Satt dette litt på spissen, for å vekke litt flere meninger rundt dette. Kjør på! Anonymkode: 5a722...b37 Er definisjonen din at foreldrene er fattig dersom man ikke hjelper barna inn på boligmarkedet? Det er ikke der jeg ville lagt skille mellom fattig og rik. Jeg har rike foreldre, men fikk ikke hjelp inn på boligmarkedet. Har du noen andre eksempler å komme med? Skille for meg, nå har jeg ikke voksne barn ennå, men skille er for meg der barna ikke får lov til å utfolde seg med fritidsaktiviteten/-ene som de ønsker å gå på. De får ikke sykler, ikke ski, ikke gå på kino, ikke gå på konsertene som kompisene får gå på, ikke kostyme på karnevalet på skolen osv osv osv, Jeg kjenner noen sånne barn der foreldrene faktisk ikke har råd og jeg kjenner noen sånne barn der foreldrene sier at de ikke har råd til sånt fordi at de f.eks flyr på månedlig turer til London. Ting handler gjerne om mye mer enn bare penger, men også om holdninger og livsstil. Jeg jobbet sammen med mange som var inne på leiemarkedet. De tjente godt, veldig godt, men for dem så var det ikke en prioritering å komme inn på boligmarkedet. De kom heller ikke til å hjelpe barna deres inn på boligmarkedet. Jeg må si at jeg klødde meg i hodet når de snakket om at de kranglet med utleier om lengden på leiekontrakten fordi at du ønsket å ha det trygt og stabilt, så de ville ha en kontrakt på lengre enn 3 år. Mennesker med god inntekt kan også velge å leve litt i nuet, bruke det de har der og da, ikke tenke på fornuftigheten med å spare, gjerne ha noen forbrukslån som gjør at det strammer litt til. Men jeg skjønner hvor du vil hen, og jeg er til en viss grad enig. Sitter du i en vanskelig økonomisk situasjon så er det ikke det største sjakktrekket å få barn. Personlig, så kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet fordi at jeg ble syk etter jeg hadde fått barn og falt ut fra arbeidslivet. Mitt barn kommer ikke til å få hjelp inn på boligmarkedet med mindre det finnes en mirakelkur. Endret 27. mai 2018 av SesameStreet 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #4 Del Skrevet 27. mai 2018 Fordi de aller fleste fortsatt tror på myten om at alle kan få til alt i Norge? Mange som fortsatt tror at familie og oppvekst har lite å si, fordi vi har så mange muligheter i Norge. At en eprson fra en lav økonomi familie skal ha like gode sjanser til å ta høyere utdanning og klare seg senere i livet- som de som har blitt født inn i en rik familie Anonymkode: 1603b...bc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Del Skrevet 27. mai 2018 Nei blant etniske norske fattige er det vel få som får barn idag. Pga mine omstendigheter så skjønte jeg at det å få barn ikke er så lurt...det er blant innvandrere fra afrika og midtøsten at de som er trygdede får masse barn. Ser ofte at slike damer og familier har 5-6 barn som er normalt for dem. Anonymkode: 80001...f1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #6 Del Skrevet 27. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du såvidt klarer å få det til å gå rundt(og du gjerne har et forbrukslån på toppen av det hele): hvorfor får du barn når du vet at det er svindyrt? Er det ikke bedre å holde igjen noen år til du har fått bedre økonomi? Føler jeg stadig hører om de som såvidt får det til å gå rundt og ikke har evne til å hjelpe barna med noe penger. Barna er jo dømt til å leve et liv i fattigdom hvis de ikke får hjelp inn i boligmarkedet ect., hvorfor få barn som selv kommer til å bli fattige? Satt dette litt på spissen, for å vekke litt flere meninger rundt dette. Kjør på! Anonymkode: 5a722...b37 Kan du definere ordene fattige folk? Å forstå hvilke grupper mennesker i hvilken økonomisk situasjon du omtaler, erviktig for å kunne svare. Anonymkode: 33ab6...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Del Skrevet 27. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du definere ordene fattige folk? Å forstå hvilke grupper mennesker i hvilken økonomisk situasjon du omtaler, erviktig for å kunne svare. Anonymkode: 33ab6...b0f Hmm, jeg tenker på de som har skakkkjørt seg økonomisk - og såvidt klarer seg økonomisk uten å engang ha mulighet til å gjøre endringer i budsjettet. Dvs. at de kanskje har et høyt forbrukslån som de må betale ned på de neste 5 årene. Eller som lever på trygd og såvidt får det til å gå rundt. Summa sumarum, tenker generelt på de som sliter økonomisk. Anonymkode: 5a722...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 27. mai 2018 #8 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg er veldig enig i at økonomien skal skal være på plass før man får barn, ihvertfall før man får mange barn. Selv ble jeg syk etter at jeg fikk barn, å siden jeg ikke kan jobbe lengre så er økonomien stram.. Derfor er jeg en som har barn og har lite penger. Min økonomi er så absolutt ikke skakkkjørt, her er alt i orden men feks i ferien så leier jeg en hytte som koster 1000kr for en uke, handler inn ektra god mat å da er budsjettet brukt opp. Vi lever etter evne å forsøker å ikke sammenligne oss med andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Del Skrevet 27. mai 2018 Nå er det svært mange barn som ikke er planlagt og. Eller livet ble ikke som man trodde. Jeg var gift, jeg hadde 100% fast stilling, han hadde høyere utdannelse og 100% fast stilling, vi hadde hus og bil, reiste utenlands 2 ganger i året, så vi fikk 2 barn. Fortsatt god nok økonomi til å ta oss av barna. Så ble jeg syk, og far stakk. Så da satt jeg alene med 2 barn, og kraftig redusert inntekt. Men jeg klarer jo å ta med av barna økonomisk, ene barnet går på privatskole og. Men jeg har ikke penger til å gi de egenkapital. Og de får heller ikke noe fra far, da han bare har levd livets glade dager, og brukt mer enn han har. Men jeg er en god mor, som gir de alt de trenger. Anonymkode: ab0e4...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #10 Del Skrevet 27. mai 2018 Men nå er det jo ikke snakk om de som får barn som etter det sliter med økonomien. Ikke føl dere så truffet. Om dere derimot skulle ha bestemt får å få ett barn til fordi de er jo så nusselige DA er man uansvarlig. Anonymkode: 44217...ce3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #11 Del Skrevet 27. mai 2018 Hvor mange fattige tar opp forbrukslån da? Blir helt søkt når du i utgangpunktet velger deg ut en gruppe som gjerne bare er fattige fordi de er uansvarlige på alle områder i livet. Klart den gruppen ikke ser noen problemer med å få 10 barn om de føler for det. Anonymkode: 9ecc2...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaN Skrevet 27. mai 2018 #12 Del Skrevet 27. mai 2018 Grunnen for at fattige får barn er for at barn skal hjelpe til, de skal være inntekten, men nå i moderne tider er det færre og færre som får flere barn for nødvendigheten faller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #13 Del Skrevet 27. mai 2018 Økonomisk situasjon kan endre seg, mens muligheten til å få barn blir ikke større med alderen. Samtidig må man gjerne ta en viss hensyn til økonomi, men det er nok ikke nødvendig å ha alt 100% på plass. Og da er det nok med 1 eller 2 barn. Og jeg synes at de fattige nordmenn fortjener å få barn de også. Jeg er innvandrer forresten. Anonymkode: d0afc...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #14 Del Skrevet 27. mai 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei blant etniske norske fattige er det vel få som får barn idag. Pga mine omstendigheter så skjønte jeg at det å få barn ikke er så lurt...det er blant innvandrere fra afrika og midtøsten at de som er trygdede får masse barn. Ser ofte at slike damer og familier har 5-6 barn som er normalt for dem. Anonymkode: 80001...f1f Det en sak hvor en syrisk mann ønsket å få sine 3 koner og 20 barn til Danmark. Da snakker man om ganske store utgifter for staten. Anonymkode: 37ba7...0da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 27. mai 2018 #15 Del Skrevet 27. mai 2018 Vi var nok under det du kaller fattig når vi valgte å få barn. Men det gikk veldig fint for det. Vi levde stramt, men barna manglet ingenting. Etterhvert så fikk både jeg og mannen bedre betalt jobber og har i dag over vanlig inntekt. Det er nok verre å ha lite penger å rutte med når barna blir større og de ser forskjeller mellom seg selv og venner. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #16 Del Skrevet 27. mai 2018 Det er genene til de som får flest barn som overlever lenge nok til å få egne barn som "vinner". Siden velferdsstaten sørger for at alle overlever uansett så er det genene til de tenker økonomisk forsvarlig og tar hensyn til hvor mange de kan oppdra på en god måte som blir i mindretall. Anonymkode: ddcbc...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #17 Del Skrevet 27. mai 2018 Dette er fordi vi ikke får barn når vi vil. Fruktbarheten og eggkvaliteten hos kvinner avtar med hvert år dessverre. Ja, man kan velge å vente med å få barn til en får bedre økonomi, men da er det ikke sikkert du blir i helsemessig tilstand/ fruktbar for å få det til. Nå snakker jeg ikke om psykisk syke folk som lever på stønad og ytelser fra NAV, og får barn hvert eneste år. Anonymkode: d00df...06d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #18 Del Skrevet 27. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du såvidt klarer å få det til å gå rundt(og du gjerne har et forbrukslån på toppen av det hele): hvorfor får du barn når du vet at det er svindyrt? Er det ikke bedre å holde igjen noen år til du har fått bedre økonomi? Føler jeg stadig hører om de som såvidt får det til å gå rundt og ikke har evne til å hjelpe barna med noe penger. Barna er jo dømt til å leve et liv i fattigdom hvis de ikke får hjelp inn i boligmarkedet ect., hvorfor få barn som selv kommer til å bli fattige? Satt dette litt på spissen, for å vekke litt flere meninger rundt dette. Kjør på! Anonymkode: 5a722...b37 Hvor gammel er du? Så folk er fattig, og barna blir fattig om de ikke får hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet? Du har et merkelig syn på folk. Vel, ti g kan snu fort her i verden. Du vet aldri hva livet byr på. Det vil alltid være noen som faller mellom to stoler I Oslo vises fattigdommen blant noen grupper. De nor dårlig. De er ikke i jobb, har aldri jobbet. De kvalifisere ikke til noe annet enn sosialstønad. Vår nye landsmenn. Desverre går det ut over barna Anonymkode: b6bab...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #19 Del Skrevet 27. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det svært mange barn som ikke er planlagt og. Eller livet ble ikke som man trodde. Jeg var gift, jeg hadde 100% fast stilling, han hadde høyere utdannelse og 100% fast stilling, vi hadde hus og bil, reiste utenlands 2 ganger i året, så vi fikk 2 barn. Fortsatt god nok økonomi til å ta oss av barna. Så ble jeg syk, og far stakk. Så da satt jeg alene med 2 barn, og kraftig redusert inntekt. Men jeg klarer jo å ta med av barna økonomisk, ene barnet går på privatskole og. Men jeg har ikke penger til å gi de egenkapital. Og de får heller ikke noe fra far, da han bare har levd livets glade dager, og brukt mer enn han har. Men jeg er en god mor, som gir de alt de trenger. Anonymkode: ab0e4...fac Jeg er ikke ts men tror innlegget handler om de som får mange barn mens de allerede er fattige. Anonymkode: 6dee0...0e1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Occulta Skrevet 27. mai 2018 #20 Del Skrevet 27. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei blant etniske norske fattige er det vel få som får barn idag. Pga mine omstendigheter så skjønte jeg at det å få barn ikke er så lurt...det er blant innvandrere fra afrika og midtøsten at de som er trygdede får masse barn. Ser ofte at slike damer og familier har 5-6 barn som er normalt for dem. Anonymkode: 80001...f1f Det der stemmer ikke helt. Min etninsk norske uføretrygdede mor fikk 7 unger som hun oppdro på statensregning... finnes maaange nordmenn der ute som kun får barn for å trygdeytelser og slippe å jobbe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå