AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Skrevet 27. mai 2018 Hei, Poster denne på reiseforumet da jeg antar folk har erfaring og råd her. Ble matforgiftet(på flyet) dag 3 inn i ferien min. Var i et land hvor helsetilbudet er mildt sagt elendig og ville unngå sykehus for alt i verden. Har generelt alltid med meg medikamenter i bakhånd for å slippe unna sykehusinnleggelser. Hadde null kontroll over kroppen og det endte med heftig diaré utover hele toalettet parallelt med oppkast som aldri tok slutt. Aldri noensinne følt meg så elendig, men frykten for skrekkelig sykehus var rett og slett større enn smertene. Ringte lege i Norge for å melde fra samt få konstantert at det var matforgiftning. Vedkommende var ikke i tvil. Nærmeste pårørende i Norge kontaktet så EF og meldte fra da jeg var ute av stand til å prate og forklare saken( fullstendig utmattet, spydde/diaré min.7 ganger i løpet av kort tid). Ble selvsagt beordret å ta kontakt med sykehus dersom dehydrert...beordret sengeliggende. Betalte store summer for hotell med div.tilpasninger( badekar framfor dusj f.eks da jeg ikke kunne stå oppreist på dagevis), taxi osv. Var først i stand til å komme meg til det stedet jeg egentlig skulle til i dette landet etter 2,5 uker. Flydde hjem før planlagt. Hadde heldigvis ikke forhåndsbooket så slapp ekstrautgifter ifhl.avbestilling, MEN budsjettet mitt økte 50% fordi jeg p.g.a omstendighetene måtte innkvartere på steder med betydelig høyere standard under hele oppholdet. Etter hjemkomst var jeg fortsatt ekstremt dårlig, gikk ned minst 10 kilo fra en allerede tynn kropp. Fikk raskt forstyrrelser på balansenerven iflg.lege og hadde krystallsyke lignende symptomer. Ble sengeliggende av typen" fysisk lammelse" altså kunne ikke bevege hodet osv.uten å svimle. Konstant svimmel og slet med motorikken i totalt 4,5 måneder. Lege mener det er en klar sammenheng mellom matforgiftning ( eller hva det nå var) og vedvarende sykdom i etterkant. Sykdomsbildet førte til at jeg selvsagt trengte betydelig tilrettelegging i mitt daglig virke og dertil har jeg tapt store summer ifhl.inntekt og ikke minst... tid...som har gått tapt. Jeg forstår det slik at EF ikke dekker sykdom som vedvarer i etterkant av reise? En venninne av meg som hevdet å ha innsikt fortalte meg at jeg ikke ville få igjen noe på forsikring da matforgiftning er såpass vanlig at forsikringsselskap reserverer seg mot det... synes det var pussig, spesielt mtp at såpass mange får erstatning nettopp p.g.a dette? Sendte klage til EF, de avviste den tvert med begrunnelsen at jeg ikke hadde kontaktet lege som var fysisk tilstede. Jeg reiste alene til et land hvor jeg har vært på sykehus flere ganger tidligere og det bestandig har blitt komplikasjoner fordi de ikke forstår engelsk og jeg forstår heller ikke deres språk. Det ville med andre ord blitt nyttesløst å kontaktet ambulanse selv og skulle forklare meg. Var så dårlig at jeg hadde problemer med å ordlegge meg på mitt eget språk. Jeg bare fatter ikke hvorfor EF nekter å dekke mine ekstrautgifter. Det verste er jo den følelsen av å ikke bli trodd samtidig som at jeg vet hvor mange som kommer unna med forsikringssvindel for ja..nettopp reisesyke. Er det noen som har opplevd det samme? Altså blitt svært syk og kontaktet lege i Norge over tlf.framfor å oppsøke lege rent fysisk på stedet? Kan nevnes at legen min med en gang kunne forsikre meg om at dette var en klar forsikringssak. Samt at grundig legeerklæring ble sendt for hele perioden jeg var syk( altså 4,5 måneder) og at vi holdt kontakt underveis under hele oppholdet samt at jeg oppsøkte lege og var kontinuerlig under oppsyn ved hjemkomst og de resterende månedene. Til tross for stort matinntak og knapt mosjon ( gikk ca.50 meter, 1 gang i uken med hjelpemidler klarte da jeg ikke klarte mer) mistet jeg nærmere 20 kg kroppsvekt totalt. Burde vel være en indikator på at jeg faktisk var syk?! Tilkalte/ble undersøkt av annen sekundær lege også som konstanterte at sykdomsbildet klart var forårsaket av akutt sykdom på ferie. Begge leger mener jeg bør si opp mine forsikringer hos EF mtp.behandlingen deres av saken. ( De kontaktet ikke engang leger under vurderingen). Jeg har enda ikke sagt opp, da p.g.a det jeg trodde var en troverdig kilde sa det var nyttesløst. Noen erfaringer å komme med? Burde jeg kontakte advokat? Kommer jeg i det hele tatt noen vei når jeg ikke har oppsøkt sykehus og vært innlagt der? Som lege sa under oppholdet og jeg selv var klar over...er jo absolutt ingenting sykehuset uansett kunne ha gjort! Kun hvis jeg ikke klarte å få i meg væske hadde det vært et poeng med innleggelse. Som sagt ble EF kontaktet av pårørende under oppholdet og jeg takket selv nei til deres tilbud om innleggelse. Begrunnet dette med det som er fortalt tidligere. Beklager langt og rotete innlegg, fortsatt svimete etter disse 4,5 mnd med konstant sykdom. Håper på gode innspill. Er poengløst å argumentere for at jeg alltid burde legge meg inn på sykehus. Jeg er ute etter erfaringer fra andre som av div.grunner har valgt å heller kontakte fastlege i Norge. Beste hilsen Lillemor Anonymkode: 17f20...49d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Det er helt vanlig at man må ha legeerklæring på at man er syk, uavhengig om det er noe helsevesenet kunne gjort for deg. Anonymkode: 872bb...53a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Poster denne på reiseforumet da jeg antar folk har erfaring og råd her. Ble matforgiftet(på flyet) dag 3 inn i ferien min. Var i et land hvor helsetilbudet er mildt sagt elendig og ville unngå sykehus for alt i verden. Har generelt alltid med meg medikamenter i bakhånd for å slippe unna sykehusinnleggelser. Hadde null kontroll over kroppen og det endte med heftig diaré utover hele toalettet parallelt med oppkast som aldri tok slutt. Aldri noensinne følt meg så elendig, men frykten for skrekkelig sykehus var rett og slett større enn smertene. Ringte lege i Norge for å melde fra samt få konstantert at det var matforgiftning. Vedkommende var ikke i tvil. Nærmeste pårørende i Norge kontaktet så EF og meldte fra da jeg var ute av stand til å prate og forklare saken( fullstendig utmattet, spydde/diaré min.7 ganger i løpet av kort tid). Ble selvsagt beordret å ta kontakt med sykehus dersom dehydrert...beordret sengeliggende. Betalte store summer for hotell med div.tilpasninger( badekar framfor dusj f.eks da jeg ikke kunne stå oppreist på dagevis), taxi osv. Var først i stand til å komme meg til det stedet jeg egentlig skulle til i dette landet etter 2,5 uker. Flydde hjem før planlagt. Hadde heldigvis ikke forhåndsbooket så slapp ekstrautgifter ifhl.avbestilling, MEN budsjettet mitt økte 50% fordi jeg p.g.a omstendighetene måtte innkvartere på steder med betydelig høyere standard under hele oppholdet. Etter hjemkomst var jeg fortsatt ekstremt dårlig, gikk ned minst 10 kilo fra en allerede tynn kropp. Fikk raskt forstyrrelser på balansenerven iflg.lege og hadde krystallsyke lignende symptomer. Ble sengeliggende av typen" fysisk lammelse" altså kunne ikke bevege hodet osv.uten å svimle. Konstant svimmel og slet med motorikken i totalt 4,5 måneder. Lege mener det er en klar sammenheng mellom matforgiftning ( eller hva det nå var) og vedvarende sykdom i etterkant. Sykdomsbildet førte til at jeg selvsagt trengte betydelig tilrettelegging i mitt daglig virke og dertil har jeg tapt store summer ifhl.inntekt og ikke minst... tid...som har gått tapt. Jeg forstår det slik at EF ikke dekker sykdom som vedvarer i etterkant av reise? En venninne av meg som hevdet å ha innsikt fortalte meg at jeg ikke ville få igjen noe på forsikring da matforgiftning er såpass vanlig at forsikringsselskap reserverer seg mot det... synes det var pussig, spesielt mtp at såpass mange får erstatning nettopp p.g.a dette? Sendte klage til EF, de avviste den tvert med begrunnelsen at jeg ikke hadde kontaktet lege som var fysisk tilstede. Jeg reiste alene til et land hvor jeg har vært på sykehus flere ganger tidligere og det bestandig har blitt komplikasjoner fordi de ikke forstår engelsk og jeg forstår heller ikke deres språk. Det ville med andre ord blitt nyttesløst å kontaktet ambulanse selv og skulle forklare meg. Var så dårlig at jeg hadde problemer med å ordlegge meg på mitt eget språk. Jeg bare fatter ikke hvorfor EF nekter å dekke mine ekstrautgifter. Det verste er jo den følelsen av å ikke bli trodd samtidig som at jeg vet hvor mange som kommer unna med forsikringssvindel for ja..nettopp reisesyke. Er det noen som har opplevd det samme? Altså blitt svært syk og kontaktet lege i Norge over tlf.framfor å oppsøke lege rent fysisk på stedet? Kan nevnes at legen min med en gang kunne forsikre meg om at dette var en klar forsikringssak. Samt at grundig legeerklæring ble sendt for hele perioden jeg var syk( altså 4,5 måneder) og at vi holdt kontakt underveis under hele oppholdet samt at jeg oppsøkte lege og var kontinuerlig under oppsyn ved hjemkomst og de resterende månedene. Til tross for stort matinntak og knapt mosjon ( gikk ca.50 meter, 1 gang i uken med hjelpemidler klarte da jeg ikke klarte mer) mistet jeg nærmere 20 kg kroppsvekt totalt. Burde vel være en indikator på at jeg faktisk var syk?! Tilkalte/ble undersøkt av annen sekundær lege også som konstanterte at sykdomsbildet klart var forårsaket av akutt sykdom på ferie. Begge leger mener jeg bør si opp mine forsikringer hos EF mtp.behandlingen deres av saken. ( De kontaktet ikke engang leger under vurderingen). Jeg har enda ikke sagt opp, da p.g.a det jeg trodde var en troverdig kilde sa det var nyttesløst. Noen erfaringer å komme med? Burde jeg kontakte advokat? Kommer jeg i det hele tatt noen vei når jeg ikke har oppsøkt sykehus og vært innlagt der? Som lege sa under oppholdet og jeg selv var klar over...er jo absolutt ingenting sykehuset uansett kunne ha gjort! Kun hvis jeg ikke klarte å få i meg væske hadde det vært et poeng med innleggelse. Som sagt ble EF kontaktet av pårørende under oppholdet og jeg takket selv nei til deres tilbud om innleggelse. Begrunnet dette med det som er fortalt tidligere. Beklager langt og rotete innlegg, fortsatt svimete etter disse 4,5 mnd med konstant sykdom. Håper på gode innspill. Er poengløst å argumentere for at jeg alltid burde legge meg inn på sykehus. Jeg er ute etter erfaringer fra andre som av div.grunner har valgt å heller kontakte fastlege i Norge. Beste hilsen Lillemor Anonymkode: 17f20...49d Herregud menneske! Du må da opprette en reiseforsikring med et forsikringsselskap. Europeisk reiseforsikring gjelder behandling på sykehus ect. At det går Ann å være så tafatt 🙈😂 Anonymkode: 553a3...fe9 3
Angelheart2 Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud menneske! Du må da opprette en reiseforsikring med et forsikringsselskap. Europeisk reiseforsikring gjelder behandling på sykehus ect. At det går Ann å være så tafatt 🙈😂 Anonymkode: 553a3...fe9 Nå er Europeiske et forsikringsselskap som har spesialisert seg på reiseforsikring, så jeg ser ikke helt hva du mener med kommentaren din akkurat der..... Til saken: Det er helt vanlig at alle forsikringsselskap krever at du oppsøker lege dersom du blir syk på reise. Dette er på lik linje som at du oppsøker politi dersom du blir ranet. Du vil helt sikkert ikke få tilbake det som ble tatt fra deg, og saken blir henlagt, men du har en dokumentasjon på at du har gjort det som kreves. Dersom forsikringsselskapene skulle ta kundenes ord for alt uten å kreve det minste form for dokumentasjon/bekreftelse så er jeg redd forsikringene ville blitt så dyre at ingen hadde hatt råd til de. Jeg forstår at du var veldig syk og at du ikke mente det ville ha noe for seg å oppsøke lege, men i denne sammenhengen var det veldig dumt når du ønsker å få tilbake penger der et av vilkårene helt tydelig er at du skal kontakte lege. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Selvfølgelig må de ha legeerklæring. Nok av folk som prøver seg på svindel med å få forsikringen til å betale bedre hotell og fly under dekke av "sykdom", eller at de har blitt "syk" i utlandet og egentlig skjuler en kosmetisk operasjon. Her er det din egen tafatthet som gjør at du ikke får penger refundert. Heldigvis for oss andre med forsikring i samme selskap kreves det dokumentasjon, ellers hadde reiseforsikring vært dritdyrt. Sjekket vilkårene for Europeiske nå, der står det spesifisert at du har dokumentasjonsplikt fra lege på stedet, at f.eks tidligere returreise skal forhåndsgodkjennes, at erstatningsansvaret for samme sykdom kun løper i 30 dager etter den oppstod, og at de ikke dekker utgifter etter at du er komme tilbake til ditt hjemsted. Så du må gjerne kontakte advokat og whatever, men det er jo du som ikke har oppfylt vilkårene i avtalen. Og tilslutt, jeg har selv blitt syk i utlandet med legebesøk, og flere i følget ble innlagt på sykehus. Til tross for at ingen av oss snakket språkett var det null stress å få dokumenter på et annet språk som forsikringsselskapet oversatte da vi kom hjem. Anonymkode: 11d94...808 1
reiseglad Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud menneske! Du må da opprette en reiseforsikring med et forsikringsselskap. Europeisk reiseforsikring gjelder behandling på sykehus ect. At det går Ann å være så tafatt 🙈😂 Anonymkode: 553a3...fe9 Hvem er tafatt her? 3
tirben Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 Tror nok forsikringsselskapet har rett her. Det står vel i vilkårene deres at "skaden" i dette tilfelle sykdommen, må dokumenteres fra lege på reisemålet. Du sier at de ikke forstår språk, men kunne ikke Europeiske anbefale en lege der du var? Du skriver du var i kontakt med lege i Norge mens du var syk, var det din egen fastlege eller Europeiskes lege? Hvis det var Europeiskes lege, så burde vel de kunne gi deg råd om hva du burde gjøre. Dette hadde jo helt klart vært en forsikringssak dersom du hadde hatt dokumentasjon! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå