Gå til innhold

Jusutdannelse??


Nikki

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal begynne på forberedende til jusstudiet nå i vinter og skal tajus videre, men jeg lurer på om er det noen der ute som vet hva snittet er for å komme inn på grunnfaget?? Har nemlig en liten følelse av at jeg må ta opp et par fag før jeg kan gå videre på grunnfaget.

Lurer også på om det er noen her inne på KG som har tatt eller holder på å ta dette studiet som kan gi meg noen tips og svare på hvor hardt dette studiet egentlig er. Alle sier at det er innmari hardt og at man ikke får noe fritid... Men jeg er ikke så sikker på det. Jeg vet at det er hardt, men er det så hardt at man ikke kan jobbe ved siden av eller er det mulighet til å gjøre det??

Håper noen kan svare meg på dette... :)

Gleder meg veldig til å begynne å studere dette faget. Har alltid syntes at studiet virker interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er jusstudent, går på profesjonstudiet ved UiO. Jeg vet dessverre ikke hva poenggrensen er for å komme inn på grunnfag der nå, men grensen for å gå videre på profesjonstudiet tror jeg ikke har vært så veldig høy i det siste..At jusstudiet er så mye hardere enn andre studier vet jeg ikke ..Men det er voldsomt karakterfokusering, og jeg tror vel kanskje at arbeidsgivere også er veldig fokusert på dette. En ting som man også er veldig fokusert på i dette studiet er språket, både med hensyn til hvordan man selv formulerer seg og ved forståelse av lovtekster. Og som sagt; det er ikke bare å komme inn på grunnfag, du må også klare poenggrensen til profesjonsstudiet om du ønsker å gå videre..Selv kunne jeg nok lest MYE mere, men.. Studiet går an å kombinere ved siden av jobb, noe jeg selv har gjort, men det kan også blir for krevende. Men det kommer selvsagt an på hvor mye man jobber ved siden av, og hvilke ambisjoner man har. Studiet passer bra for den liker selvstudium og som har disiplin. Er vel blandt de studiene som lettest lar seg gjennomføre uten at man må være på universitetet. Men for den som ønsker det er det selvsagt også forelesninger, kurs og seminarer, noe som selvsagt også er viktig mht. fellesskap med de andre jusstudentene. Selv er jeg ikke så aktiv der da men...Håper jeg får gått på noen forelesninger i høst. Men sender inn oppgaver og får de rettet.

Som den "regelrytteren og moralisten" som jeg er :ler: så passer studiet bra. Neida, men jeg føler et "kall" for å hjelpe andre og håper jeg får mulighet til å gjøre det etter endt studiet.

Du kan jo også sjekke sidene til det juridiske fakultet i Oslo.

Mirabella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann,

Jeg har studert jus her i Bergen. Det er rett at det er et veldig karakterfokus, og også fra arbeidsgivere. Jeg hadde meget gode karakterer, men måtte også ofre endel for det. Mesteparten av tiden gikk med til studiene og skal du gjøre det skikkelig blir det hardt. Men liker man det man holder på med er jo det ikke et problem? Viktig med gode norskkunskaper og formuleringsevner. Om du ikke kommer inn første året, er det ingen som kan nekte deg å følge forelesningene og melde deg opp til eksamen selv. Det eneste du går glipp av er kollokvier, men det er såpass mange privatister at det er nok av medstudenter å danne arbeidsgrupper med. Om du gjør det bra første året, vil du da komme inn videre på grunnlag av disse karakterene. Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Tror nok ikke det blir noe problem og ofre noe for lesingen. Jeg synes det er utrolig interessant og finne ut hvordan retts- systemet i Norge fungerer og hvorfor så motivasjonen er der. Men det er det at jeg må jobbe ved siden av også pga økonomien. Vi er nødt til å ha to inntekter for å klare alt og med et bryllup i vente sier det seg selv at vi må spare en del også. Jeg håper jeg kommer inn, men jeg tror kanskje at jeg er nødt til å ta opp et par fag fra videregående neste vår. Men igjen tusen takk for svarene. :)

Nikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...