Gå til innhold

Fort fort..haster...omgangssyke

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lillebror har omgangssyke, jeg merker det ulmer i magen og har vært på do tre-fire ganger nå, hva kan jeg gjøre??

Hater å kaste opp, vil heller sitte på do i timesvis. Finnes det noe som hjelper på, som kan stoppe spyet og kvalmen om ikke noe annet? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det god, gammeldags omgangssyke er det igrunnen fint lite du kan gjøre, annet enn å la det stå til. Å holde igjen oppkastet gjør vondt verre, tror jeg.

Stakkars deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trådstarter her..

Det var nok for seint alikevel, for nå kaster jeg opp :cry: Uff...Jaja..Omgangssyke OG influensa på en og samme dag...Virkelig flaks nå må jeg si :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips når det først er i gang: drikk en blanding av eplejuice og farris(blandingsforhold 1:1). da får du i deg litt sukker fra juicen, og salter og mineraler fra farrisen. viktig for å få i seg "litt næring", i tillegg til at det er viktig å drikke utrolig masse for å unngå dehydrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pøstmannen
tips når det først er i gang: drikk en blanding av eplejuice og farris(blandingsforhold 1:1). da får du i deg litt sukker fra juicen' date=' og salter og mineraler fra farrisen. viktig for å få i seg "litt næring".......[/quote']

Kjøp heller en god klase druer og press saften av dem. En mer næringsrik drikke får du vel neppe. Ikke ta til deg allt det raffinerte sukkeret! Litt mørk kokesjokolade er også ypperlig, i tillegg til ren druesaft, hvis vanlig mat overhodet IKKE vil være i magen.

Som ren drikke, vil jeg anbefale rent vann blandet med litt uraffinert havsalt, som du lar løse seg opp over natten. Blandingsforholdet er på ca. 2 toppede teskjeer pr. halvannen liter vann. Kok gjerne vannet først, eller kjøp destillert vann. Kjøpevann på flaske er ikke spesiellt rent.

Nei, drikk ikke "utrolig masse", men mye fordelt over hele den tiden i døgnet du er våken! Den forhåndsblandede halvannen-literen med havsalt skulle være nok for de fleste.

Folk flest drikker ALLT for lite, enten de er syke eller friske. Vannet blir ofte ertattet med mye kaffe eller brus, noe som er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke akkurat druer og sjokolade er riktig kost når du har fått omgangssyke. Poenget nå er ikke hva som er sunnest, men hva som roer ned magen.

Vann eller farris, og litt hvitt brød eller kjeks er bedre for å få magen til å stabilisere seg. Spis bittelitt om gangen - se om det holder seg nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg tror ikke akkurat druer og sjokolade er riktig kost når du har fått omgangssyke.

Jeg mener saften fra druer! Ofte vil jo ikke maten sitte nede OVERHODET i begynnelsen av "sjauen" uansett hva man spiser av fast føde. Da er det elvsagt om å gjøre og skaffe kroppen energi til å få sykdomen ut av systemet. Mørk kokesjokolade har faktisk flere egenskaper enn de fleste tror. Den "smører" fordøyelsen og slimhinner, noe som er bra, hvis man i tillegg har forkjølelse/influensa.

Vann eller farris' date=' og litt hvitt brød eller kjeks er bedre for å få magen til å stabilisere seg. Spis bittelitt om gangen - se om det holder seg nede.[/quote']

Enig, men ikke i "farris-opplegget". Det er viktig å forsøke å få ned litt fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gang et for meg gått kjerringråd av min mor. Kok ca. en liter vann, ha i ca. 2 t.skjeer salt, også litt sukker (for å døyve salt smaken)

Drikk dette så varmt som du klarer det.

Varmen dreper bakterier og saltet binder magen.

Har brukt dette på meg selv og barna ved omgangs syke. Jeg synes i alle fall det hjelper. Og også på venner som har blitt dårlig og kastet opp på fest, og de har alle blitt i fin form så de kunne gå ut igjen. :wink:

Kanskje er det bare troa som frelser, men forsøket vært i alle fall.

Ellers anbefaler jeg blåbærsaft, og tørre kjeks.Gjerne med salt i. Å hold deg unna all melkemat!

God bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør vel nevne at jeg fikk eplejuice- og farris-tipset av en sykepleier... men det er sikkert delte meninger om hva som er bra i en slik situasjon uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det likeste man kan drikke/ spise ved omgangssyke eller diare for den saks skyld er blåbærsuppe/saft. Dette virker stoppende. Farris uten kullsyre blandet med eplemost gir påfyll av salter og væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander Farris og Mozell her..Og det funker godt. Salt for å binde vannet, og søtt for å få litt energi. Blir vel samme prinsipp ;) Lykke til, håper du står`n av.

Hilsen ei som haaaaaater :hår: å spy (og derfor bare hatt spysjuka èn gang de siste ti åra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker å drikke cola og sitronbrus når jeg har omgangssyke, ikke under den verste sjauen, da drikker jeg farris, men når det verste har gitt seg.

Salte kjeks hører også med.

Og når magen tåler litt mer går revet eple ned.

Spysyke er det verste jeg vet også, enig med deg at det er bedre å sitte på dass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

har hatt omgangsyke 2 ganger og kraftig diare 3 ganger hittil i år!!! mitt beste råd er å tygge i seg noen grove knekkebrød. Da kommer ikke ting ut igjen så fort, og magen roer seg fortere. HELT SANT!

her om dagen hadde jeg slik diare at det til slutt var tomt i tarm og mage, men diareen ville ikke gi seg og ble til forferdelige magesmerter(omtrent som halvveis i en fødsel!!!) mannen min TVANG meg til å tygge i meg slike runde grove FÆLE knekkebrød, og etter 30 minutter ble jeg bare bedre og bedre! så fikk jeg spysyke en uke etter, og da roa det seg fort etter jeg spiste 2-3 runde grove,fæle knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...