Gå til innhold

Når skal folk forstå...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

at hunder er dyr? Og at en hund som biter er en redd hund som prøver å forsvare seg selv? 

Jeg ser alle disse trådene og nyhetene og diskusjonene om hunder som er bundet fast til stolper utenfor butikker, eller plassert i trange rom med barn som løper bort på hunden og "omfavner" den, holder den fast og skremmer livet ut av hunden. Hunder med eiere som ikke følger med, eller som ikke SER hva som skjer. Eiere som så fraskriver seg alt ansvar og skyld i det hunden blir redd og biter fra seg, på unger, andre mennesker eller andre dyr. Så blir den stakkars hunden avlivet som om dens liv var verdt null... En hund som ikke ba om å komme til denne familien, men en familie som ba om denne hunden, tok den til seg og lovte å passe på den og oppdra den. 

Hvem er det som har feilet her? Hunden som biter, eller den voksne som ikke fulgte med? Her er det mange feilantakelser. Noen ser ut til å mene at hunder ikke skal bite noen uansett hva som skjer. At hunder skal være såkalte "roboter" som gjør alt riktig, som aldri sier fra eller beskytter seg selv. Det er åpenbart ikke sånn verden fungerer - en hund er et dyr. På lik linje med alle andre dyr. Dens måte å reagere på når den blir redd er å knurre, trekke seg unna. Dersom det ikke fungerer, hvis hunden har ingen sted å løpe, ingen plass å gjemme seg, er knytt fast til en stolpe eller blir fastholdt av et barn, må den bruke tennenne. Den ser ingen andre utveier. FØR dette skjer bør selvfølgelig eieren kommet på banen og gjort noe! Med en gang den hunden biter så kan det kreves avlivning - det syns jeg er urettferdig overfor en hund som ellers ikke er aggressiv eller fryktfull, men som ble satt i en uutholdelig situasjon.

Hvis du er dyreeier, håper jeg du tar dette til deg. At du ikke binder hunden din fast, at du ikke tvinger den opp i et hjørne (en situasjon) den ikke kan komme seg ut fra. Hunder er IKKE roboter, de kan ikke modifiseres til perfekt atferd i ALLE situasjoner, ikke en gang mennesker kan det. Lær barna deres forsiktighet rundt hunden... Og for gjester som besøker hjem der det er hunder, vis hensyn til hunden. Det er ikke ditt hjem, det er hunden sitt hjem. Den må få sove i et hjørne i fred uten å bli overfalt av ivrige "klappere" som hele tiden skal forstyrre.

Jeg sier ikke at det IKKE fins farlige hunder... noen hunder utviser dessverre svært farlig, aggressiv atferd i mange situasjoner og overfor flere andre dyr og mennesker. Dette kan være mange grunner til, dessverre. Men den vanlige hunden i gaten som vanligvis ikke et dyr som skaper farlige situasjoner fra dag til dag, og kan gå hele livet uten å vise et eneste snev av eller tegn til aggresjon dersom MENNESKENE rundt hunden vet hvordan man kommuniserer med og oppfører seg rundt en hund. Og det syns jeg er verdt en tanke....

Anonymkode: 56596...158

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre selv. Hunder er «mannevonde» så snart de forsvarer seg selv, så snart de får panikk fordi noen river dem i pelsen eller klemmer rundt dem. Det er MENNESKET som feiler. 

Anonymkode: de1ef...da0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er veldig spesielt. Ingen avliver et lite marsvin eller rotte osv om den biter fra seg når man håndterer den. Fugler som mer eller mindre kan klippe av deg fingrene, for ikke å snakke om hester som kan sparke deg til døde eller bite av deg hånden. Om du buser innpå en fremmed hest og den skader deg, så skjønner alle at du ikke hadde noe der å gjøre, og at hesten reagerer slik fordi den er et dyr. Men av en eller annen grunn så skal hunder straffes med døden med en gang.

Anonymkode: d1d79...9b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er veldig spesielt. Ingen avliver et lite marsvin eller rotte osv om den biter fra seg når man håndterer den. Fugler som mer eller mindre kan klippe av deg fingrene, for ikke å snakke om hester som kan sparke deg til døde eller bite av deg hånden. Om du buser innpå en fremmed hest og den skader deg, så skjønner alle at du ikke hadde noe der å gjøre, og at hesten reagerer slik fordi den er et dyr. Men av en eller annen grunn så skal hunder straffes med døden med en gang.

Ja ikke sant. Det er bare hundene som skal være så kuet at de ikke skal få lov til å reagere hvis de blir redde, får panikk eller vil distansere seg fra en situasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, veldig godt poeng! 

Anonymkode: 56596...158

• Liker 1
Skrevet

Enig! Veldig. 

Men samtidig, hvis du plasserer hunden ved inngangsdøren til en butikk. Og en treåring kommer forbi, selv om foreldrene er noenlunde oppmerksomme... og den går løs på barnet som bare vil kose. Er ikke hunden en fare da? 

Jeg lærer barna å ikke gå bort til hunder uten å ha spurt eieren først. Har en jente på fem år som er voldsomt glad i hunder, og tiltrekkes dem som en magnet. Hun har nå lært seg å spørre først. Men når de er litt mindre så fungerer ikke det alltid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Enig! Veldig. 

Men samtidig, hvis du plasserer hunden ved inngangsdøren til en butikk. Og en treåring kommer forbi, selv om foreldrene er noenlunde oppmerksomme... og den går løs på barnet som bare vil kose. Er ikke hunden en fare da? 

Jeg lærer barna å ikke gå bort til hunder uten å ha spurt eieren først. Har en jente på fem år som er voldsomt glad i hunder, og tiltrekkes dem som en magnet. Hun har nå lært seg å spørre først. Men når de er litt mindre så fungerer ikke det alltid. 

Det er heller ikke lov å plassere hunder på en sånn måte at de kan skape problemer for andre. De skal altså aldri stå rett ved en inngang. Men om en hund uprovosert angriper en unge som går forbi så er jo ikke hunden riktig god. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke lov å plassere hunder på en sånn måte at de kan skape problemer for andre. De skal altså aldri stå rett ved en inngang. Men om en hund uprovosert angriper en unge som går forbi så er jo ikke hunden riktig god. 

Mente altså at hunden er bundet der. Og barnet går bort for å klappe og kose. Akkurat der hvor vi må gå forbi. 

Flere sider her.....

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Mente altså at hunden er bundet der. Og barnet går bort for å klappe og kose. Akkurat der hvor vi må gå forbi. 

Flere sider her.....

Fortsatt ikke lov, men om en hund uprovosert angriper noen som bare går forbi vil jeg mene flere ting; 

1; eieren burde vite bedre 

2; hunden er ustabil og burde ALDRI etterlates på et slik sted 

3; sånne hunder kan fort rive i filler et barn, å derfor ville jeg anbefalt avliving om den gikk til angrep uprovosert

• Liker 2
Skrevet

Jeg har trent hunden min til å fungere som en robot. 

Haha neida har ikke hund :tongue:

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ikke lov, men om en hund uprovosert angriper noen som bare går forbi vil jeg mene flere ting; 

1; eieren burde vite bedre 

2; hunden er ustabil og burde ALDRI etterlates på et slik sted 

3; sånne hunder kan fort rive i filler et barn, å derfor ville jeg anbefalt avliving om den gikk til angrep uprovosert

Enig!

Skrevet

Så må foreldre lære ungene sine hvordan de oppfører seg.

Var ute en tur i går og stod å så på sykkel Vi hadde med oss en hund på 1 år. Stod en far med to sønner ved siden av oss. Den eldste i 8-9 års alder spente etter hunden som ikke stod i veien for ham. Datteren min sa ingenting men flyttet hunden litt bort. etter en liten stund prøvde guttungen enda en gang å spenne etter hunden. Da ble datteren min (19 år) sint og tok gutten i armen og sa strengt at han. skulle slutte å spenne etter hunden. Faren stod rett ved siden av og sa ikke et ord. Som datteren min sa "slike unger kan bli kriminelle som store"

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ToveM skrev:

Så må foreldre lære ungene sine hvordan de oppfører seg.

Var ute en tur i går og stod å så på sykkel Vi hadde med oss en hund på 1 år. Stod en far med to sønner ved siden av oss. Den eldste i 8-9 års alder spente etter hunden som ikke stod i veien for ham. Datteren min sa ingenting men flyttet hunden litt bort. etter en liten stund prøvde guttungen enda en gang å spenne etter hunden. Da ble datteren min (19 år) sint og tok gutten i armen og sa strengt at han. skulle slutte å spenne etter hunden. Faren stod rett ved siden av og sa ikke et ord. Som datteren min sa "slike unger kan bli kriminelle som store"

Sikkert et resultat av «fri barneoppdragelse» 

• Liker 3
Skrevet

Hei, trådstarter. 

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat 

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. 

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Papirfly, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...