AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #1 Skrevet 26. mai 2018 Vi har ei tre år gammel jente (akkurat fylt tre) som det lenge har vært vanskelig å legge om kvelden. Vi har forsøkt å kutte ned på dagsøvn fra to til en time, uten at det har hatt noen effekt. Over pinse og 17.mai hadde vi seks dager sammenhengende fri og tenkte vi skulle prøve å kutte den helt ut. Resultatet ble ikke bra. Vi fikk en sur og grinete unge hele kvelden og ettermiddagen, og selv om hun sovnet tidligere om kvelden, fikk hun ikke mer søvn alt i alt, siden hun våknet tidligere om morgenen. Siste dagen bare så mannen og jeg på hverandre og innså at vi var helt enige, dette orket vi ikke mer av, så det var tilbake til vanlige rutiner i barnehagen. Er dette vanlig? Hvor lang tid bruker de vanligvis på til tilpasse seg til å klare seg uten dagsøvn? Anonymkode: 31d61...8d1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #2 Skrevet 26. mai 2018 Min sluttet med dagsøvn en stund før han fylte tre, de fikk han ikke til å sove i barnehagen lenger. Han var veldig grinete på ettermiddag og kveld og kunne fort sovne i vogna på vei hjem, og slik var det en stund før det regulerte seg. I følge barnehagen så var det helt vanlig at det er slitsomt en periode når de slutter med dagsøvn, det er jo en overgang for dem. 6 dager er nok ikke nok for å snu dette, minns det tok godt og vel en måned i alle fall. Dere må nesten se an deres barn og hva hun har mest godt av, men nå som hun er 3 så kuttes jo dagsøvnen snart allikevel og dersom hun har begynt å bli vanskelig å legge på kvelden så er det typisk at dagsøvnen ødelegger for legging om kveld. Anonymkode: ce657...ef8
Ulrikke Skrevet 26. mai 2018 #3 Skrevet 26. mai 2018 Når sovner hun, når legger dere henne, og har dere vurdert å prøve med 30 minutters dupp i bhg istedenfor en hel time?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #4 Skrevet 26. mai 2018 Legger 19.30, sovner ca 20.30, noen ganger bikker klokka ni. Hun våkner vanligvis av seg selv rundt sju, så får ti og en halv times søvn om natta, pluss en time i barnehagen (hun ville ha sovet lenger der hvis hun ikke ble vekket). Uten dagsøvn kunne hun sovne mellom 19 og 19.30, men våknet til gjengjeld 6 eller tidligere, dermed ble det mindre søvn totalt også. (Hun har forøvrig alltig vært lettere å legge om dagen enn om natten. Snodig, men sånn er det.) Anonymkode: 31d61...8d1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #5 Skrevet 26. mai 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legger 19.30, sovner ca 20.30, noen ganger bikker klokka ni. Hun våkner vanligvis av seg selv rundt sju, så får ti og en halv times søvn om natta, pluss en time i barnehagen (hun ville ha sovet lenger der hvis hun ikke ble vekket). Uten dagsøvn kunne hun sovne mellom 19 og 19.30, men våknet til gjengjeld 6 eller tidligere, dermed ble det mindre søvn totalt også. (Hun har forøvrig alltig vært lettere å legge om dagen enn om natten. Snodig, men sånn er det.) Anonymkode: 31d61...8d1 Det der høres jo helt normalt og uproblematisk ut, spør du meg. Jeg har en ettåring som sover 10-10,5 timer om natta og 1 time og et kvarter i barnehagen. Blir det met søvn på dagtid, så blir natta kortere fordi ungen blir vanskelig å legge. Våkner rundt 6 uansett. Jeg vil si at dere har hatt det veldig godt fram til nå med sovebarn, og nå begynner det å normaliseres. Jeg ville heller kutta ned til 45 min i barnehagen og gitt det minst tre uker, og så tatt det derfra. Anonymkode: 7c5ee...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #6 Skrevet 26. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der høres jo helt normalt og uproblematisk ut, spør du meg. Jeg har en ettåring som sover 10-10,5 timer om natta og 1 time og et kvarter i barnehagen. Blir det met søvn på dagtid, så blir natta kortere fordi ungen blir vanskelig å legge. Våkner rundt 6 uansett. Jeg vil si at dere har hatt det veldig godt fram til nå med sovebarn, og nå begynner det å normaliseres. Jeg ville heller kutta ned til 45 min i barnehagen og gitt det minst tre uker, og så tatt det derfra. Anonymkode: 7c5ee...d2d Haha, jeg har ikke kommet med hele historien her. Hun våkner flere ganger om natta også, men det har ikke forandret seg, så jeg syntes ikke det var verdt å nevne. Men det er sant at hun sover godt om morgenen :-) Anonymkode: 31d61...8d1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #7 Skrevet 26. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, jeg har ikke kommet med hele historien her. Hun våkner flere ganger om natta også, men det har ikke forandret seg, så jeg syntes ikke det var verdt å nevne. Men det er sant at hun sover godt om morgenen 🙂 Anonymkode: 31d61...8d1 Da er det jo heller ikke rart at hun er trøtt og sliten på dagen og vil ta lang dupp. Kanskje hun er overtrøtt og legges for sent hvis hun legges 19.30? Ville putta henne i seng 18.30 en periode og sett om det bedret situasjonen. Og sett på hva grunnn for oppvåkningene er. Ungen min våknet også mange, mange ganger om natta i evigheter, i tillegg til å stå opp tidlig, så jeg har en anelse om hvordan det føles. Hvorfor våkner hun? Anonymkode: 7c5ee...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #8 Skrevet 26. mai 2018 Kutt dagsøvnen og legg heller tidligere på kvelden. Prøv med kl 18.30? Anonymkode: 4e278...d36 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #9 Skrevet 26. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor våkner hun? Anonymkode: 7c5ee...d2d Den som visste det 😂 Hun bare våkner og gråter. Kanskje hun drømmer noe? Vi har eksperimentert med tidligere leggetid før, uten noen god effekt. Hele natta blir bare flyttet tidligere, ingen lengre søvn totalt. Jeg er ikke veldig bekymret for oppvåkningene, det virker som det sakte men sikkert blir færre av dem. Hun er kanskje bare sent ute og ikke klar for "voksent" søvnmønster ennå? Anonymkode: 31d61...8d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå