Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kvinne 33 her, skal snart endelig begynne prøvingen. Jeg VET at jeg må på folsyretabeletter, da jeg flere ganger har hatt lave nivåer av dette, men er det flere tester og slikt jeg bør ta før vi begynner å prøve? 

Skal (eller bør) man til lege før, eller er det bare nødvendig etter positiv test?

(blir 34 til høsten)

Anonymkode: d0d4e...fb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke. Det er liksom det kroppen er skapt for. Folsyre er en forsikring og fornuftig av deg siden du har påvist tidvis lave verdier. Men vanligvis er ikke det heller nødvendig for folk som spiser normal fornuftig mat. 

Anonymkode: 39cc3...d34

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på folsyre 1 mnd før prøvingen for sikkerhets skyld, tok 2 prøveperioder før positiv test. Bestilte time til første kontroll da jeg var ca 6-7 uker på vei. Kontrollen var noen dager etter jeg var 12 uker på vei. Man trenger ikke til lege før etter uke 12 så fremt alt er normalt:)

Anonymkode: 95666...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Det er anbefalt å bruke folat minst en mnd før prøving og tre mnd etter en positiv test. Det er for å forhindre ryggmarksbrokk, en enkel forsikring altså. (selv om man ikke er 100% garantert). 

Så lenge du føler deg i fin form så er det bare å starte prøvingen. Ingenting en lege kan gjøre for deg ang prøvingen nå. 

Anonymkode: 6140c...35c

• Liker 1
Skrevet

Andre ting som er lurt å ha gode verdier på når man skal bli gravid er D-vitamin, jod, magnesium og kalsium. Det skader ikke å ta en blodprøve hos legen for å sjekke disse verdiene 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...