AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #1 Skrevet 25. mai 2018 Jeg kan selvsagt ikke diagnositere noen via internett, men er uansett nysgjerrig. Dere som er/har vært sammen med en narsissist, hvordan oppleves han/hun? Er rimelig sikker på at jeg bor sammen med en selv (enn så lenge..) men han har ingen ønske om å bli utredet av psykolog eller lignende (selvom flere, b.la fastlegen har rådet han til det) Anonymkode: 338ba...062
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #2 Skrevet 25. mai 2018 Løgn, manipulerende. Anonymkode: 4c134...375 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #3 Skrevet 25. mai 2018 - Manipulerende (til det punktet hvor jeg nesten begynner å lure på om jeg er gal, sier en ting den ene timen og en annen den neste timen, men nekter for at han har ment noe annet en sistnevnte) - Trenger bekreftelse (flørter og liker oppmerksomhet fra andre damer, må alltid vite at han fremdeles har "draget", jeg skal være takknemlig for å ha han) - Må ha kontroll hele tiden - Liker å ha makt over andre (alle skal gjøre det han sier, han kan bli sur om jeg en morgen glemmer å si "god morgen", og da gjentar han seg selv helt til jeg sier det) - Skal ALLTID ha rett, til og med når han blir bevist feil (da er det kildene feil, regjeringa feil, leksikon feil osv osv. Han har ALDRI feil) - Har jeg gått i mot han, er han sur i flerfoldige dager, og kan nesten aldri unnskylde egen oppførsel. Alt er uansett min feil. - Kan bli voldelig om jeg sier i mot, begynner å diskutere i mot han. - Store humørsvigninger. Kan legge seg blid som en lerke og stå opp sur som en padde. Selvsagt min feil. - Har ingen nære venner, kun bekjente. Tror veldig få orker store doser av han. Han er kontrollerende ovenfor vennene sine også. Dette er min mann.Som selvsagt ikke vil til psykolog, for psykologen tar feil og systemet vil bare lure han uansett.. TS Anonymkode: 338ba...062 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #4 Skrevet 25. mai 2018 Høres ut som min eks. Han var ikke narsisst, men psykopat. Min siste var narsisst ikke voldlig. Men, en reser på løgn. Måtte også ha bekreftelse av andre damer. Psykopaten og narsissten har endel felles trekk. Anonymkode: 4c134...375 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #5 Skrevet 25. mai 2018 Uansett hva galt som skjer er det aldri narsissistens skyld. Alt som har gått galt for dem tidligere er også andres skyld. De har gjerne mange som har "såret dem, ødelagt for dem og sviktet dem", når de forteller sin livshistorie. For eksempel en mor som ikke ga god omsorg, en far som var voldelig og minst en eks som var utro. Følelser overdrives. Både gode og vonde. Får ikke de ønsket respons på "følelsene" de vise, så hopper de kjapt til neste strategi. Altså, får de ikke respons på at de er veldig lei seg, så endrer de raskt til for eksempel til forurettet sinne eller kulde. De kan veksle så kjapt fordi følelsene de gir uttrykk for ikke er ekte, men et spill for å få viljen sin, for å få sympati eller for å spore den andre bort fra hva temaet egentlig var. De lyver. Om veldig mye rart. Til og med ting det er ganske uforståelig at de lyver om. Det er selvfølgelig heller ikke deres skyld, når de blir tatt i løgn. Da var de presset til det på grunn av andres urimelighet, eller noe slikt. Er du partner var det antagelig din skyld, fordi du ikke elsker høyt nok, ikke er forståelsesfull nok eller fordi "Husker du den gangen du... Du ble helt rabiat, og du forstår vel at jeg ikke orket noe slikt igjen! ", eller noe annet tull som plasserer skylden hos noen helt andre enn hos narsissisten. For de er alltid uten skyld. Anonymkode: 335a4...635 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #6 Skrevet 25. mai 2018 Han har brukt vold, TS. Da går man. Det trengs ikke å forklares, man bare pakker og stikker når mannen ikke er hjemme. Han vil ikke ha hjelp. Du kan ikke hjelpe han, du er ikke psykolog eller lege. Det er ikke rett at du skal lide. Anonymkode: 94445...c18 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #7 Skrevet 25. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: - Manipulerende (til det punktet hvor jeg nesten begynner å lure på om jeg er gal, sier en ting den ene timen og en annen den neste timen, men nekter for at han har ment noe annet en sistnevnte) - Trenger bekreftelse (flørter og liker oppmerksomhet fra andre damer, må alltid vite at han fremdeles har "draget", jeg skal være takknemlig for å ha han) - Må ha kontroll hele tiden - Liker å ha makt over andre (alle skal gjøre det han sier, han kan bli sur om jeg en morgen glemmer å si "god morgen", og da gjentar han seg selv helt til jeg sier det) - Skal ALLTID ha rett, til og med når han blir bevist feil (da er det kildene feil, regjeringa feil, leksikon feil osv osv. Han har ALDRI feil) - Har jeg gått i mot han, er han sur i flerfoldige dager, og kan nesten aldri unnskylde egen oppførsel. Alt er uansett min feil. - Kan bli voldelig om jeg sier i mot, begynner å diskutere i mot han. - Store humørsvigninger. Kan legge seg blid som en lerke og stå opp sur som en padde. Selvsagt min feil. - Har ingen nære venner, kun bekjente. Tror veldig få orker store doser av han. Han er kontrollerende ovenfor vennene sine også. Dette er min mann.Som selvsagt ikke vil til psykolog, for psykologen tar feil og systemet vil bare lure han uansett.. TS Anonymkode: 338ba...062 Dette er kjennetegn på narsissistisk personlighetsforstyrrelse ja... jeg er lei for det du går gjennom, men det blir aldri bedre og du må komme deg vekk. Anonymkode: 5c121...720 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #8 Skrevet 25. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: - Manipulerende (til det punktet hvor jeg nesten begynner å lure på om jeg er gal, sier en ting den ene timen og en annen den neste timen, men nekter for at han har ment noe annet en sistnevnte) - Trenger bekreftelse (flørter og liker oppmerksomhet fra andre damer, må alltid vite at han fremdeles har "draget", jeg skal være takknemlig for å ha han) - Må ha kontroll hele tiden - Liker å ha makt over andre (alle skal gjøre det han sier, han kan bli sur om jeg en morgen glemmer å si "god morgen", og da gjentar han seg selv helt til jeg sier det) - Skal ALLTID ha rett, til og med når han blir bevist feil (da er det kildene feil, regjeringa feil, leksikon feil osv osv. Han har ALDRI feil) - Har jeg gått i mot han, er han sur i flerfoldige dager, og kan nesten aldri unnskylde egen oppførsel. Alt er uansett min feil. - Kan bli voldelig om jeg sier i mot, begynner å diskutere i mot han. - Store humørsvigninger. Kan legge seg blid som en lerke og stå opp sur som en padde. Selvsagt min feil. - Har ingen nære venner, kun bekjente. Tror veldig få orker store doser av han. Han er kontrollerende ovenfor vennene sine også. Dette er min mann.Som selvsagt ikke vil til psykolog, for psykologen tar feil og systemet vil bare lure han uansett.. TS Anonymkode: 338ba...062 Kom deg vekk kjapt. Har vært der selv . Det første punktet er et vanlig tegn, man begynner å tvile på seg selv. Det ødelegger deg psykisk. Jeg ble brutt ned ganske kjapt fordi jeg hadde så sterke følelser, og fordi jeg ofte fokuserte på at han tross alt hadde gode sider også.. Spør deg selv hvorfor du vil bo med en person som bryter deg ned, og som behandler deg slik. Hvor lenge har dere bodd sammen? Han kan bli voldelig om du sier ham imot??.. Du ser jo selv hvor sykt dette er. Men jeg vet hvordan du har det, man unnskylder (jeg sa jo noe som kunne provosert), og glatter over. Narssisisme og sosiopati har mange fellestrekk, så det er vanskelig å diagnosere, spesielt fordi omtrent ingen vil la seg behandle. Det er nyttesløst. Jeg innså at jeg aldri ville bli lykkelig med eksen, det ville bare bli verre og verre. En person som virkelig elsker deg bryter deg ikke ned, får deg ikke til å føle deg mindreverdig. Det som er et veldig vanlig trekk hos narsissister er behov for kontroll, de skal kontrollere deg, og helst de rundt seg. Humørsvingingene stemmer også på en prikk med eksen, fikk meg til å gå på tå hev konstant, visste aldri hva som ville trigge neste sinneanfall. Personligheten min forsvant, jeg ble nervøs, opptatt av å tekke ham. Jeg kunne skrevet et langt innlegg om dette, men du skjønner poenger. DU mister deg selv. For en som ikke bryr seg. Han bryr seg kun om seg selv. Anonymkode: 06009...93f 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #9 Skrevet 26. mai 2018 Idealisering og devaluering. Uforholdsmessig idealisering av seg selv og enkelte andre som støtter han pg egne meritter i livet. Devaluering av andre. Og alt det andre som er nevnt her Anonymkode: 53690...2d7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #10 Skrevet 26. mai 2018 Trodde narsissisme stort sett handlet om "selvdigging", men tydeligvis mer enn jeg trodde. Mange av disse punktene beskriver min eks dame... Anonymkode: c8324...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå