Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vil bli selvstendig
Skrevet

Noen bekjente av ei venninne skal selge leiligheten sin.

De selger den for ca 1mill. Husleia er på litt over 2000kr.

Jeg vil ha den leiligheten, men har jeg sjangs til å klare å bo der?

Jeg har ikke peiling på bo-alene-greier, lån og sånnt...

Jeg er 19år og bor hos foreldra mine.

Blir lærling til høsten... Lærlinger tjener jo ikke mye.

Jeg vet av noen som bor i en lik leilighet som den jeg vil ha. Sikkert noenlunde samme pris og huseleie... De går skole, vet ikke om den ene av dem jobber ved siden, men den andre gjør ikke det.

Kan noen "voksne" komme med råd og veiledning? :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Sikkert dårleg tips, men kva med å ta opp eit lite lån?

Skrevet
Har du egenkapital?

eller BSU-konto?

Ja jeg har egenkapital (litt over 100 000), men ikke BSU-konto..

Skrevet

Har du mulighet til å leie ut/dele med en venninne/venn?

Og kan foreldrene dine evt. stille opp som kausjonister eller hjelpe deg med lån?

Jeg tviler litt på at du får et så høyt lån uten hjelp desverre.

Jeg kjenner flere som har fått hjelp til kjøp av leilighet av foreldrene sine. Foreldrene har kjøpt hele eller deler av leiligheten og "barna" har gradvis kjøpt seg inn. Enten har de etterhvert kjøpt hele leiligheten eller så har den blitt solgt etter noen år.

Men det kommer jo an på dine foreldres økonomi og vilje da.

Skrevet

snakk med banken din, kanskje du kan få avdragsfritt i to år (bare betale renter og det du har råd til)..

Gjest Anonymous
Skrevet
Har du mulighet til å leie ut/dele med en venninne/venn?

Og kan foreldrene dine evt. stille opp som kausjonister eller hjelpe deg med lån?

Jeg tviler litt på at du får et så høyt lån uten hjelp desverre.

Jeg kjenner flere som har fått hjelp til kjøp av leilighet av foreldrene sine. Foreldrene har kjøpt hele eller deler av leiligheten og "barna" har gradvis kjøpt seg inn. Enten har de etterhvert kjøpt hele leiligheten eller så har den blitt solgt etter noen år.

Men det kommer jo an på dine foreldres økonomi og vilje da.

Det er en liten 2roms, så det er ikke aktuelt med utleie. Å dele med en venn(inne) er nok også uaktuelt...

Foreldrene mine har desvere ikke mye å stille opp med de heller.

Boligprisene irriterer meg. :roll:

Skrevet

...Det var jeg som skrev forrige innlegg...

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, du har ikke råd til å kjøpe den leiligheten hvis du ikke kan betale den kontant.

Du vet vel hva du får i lærlinglønn....så får du regne ut fra det.

Kr. 2.000,- pr. mnd i husleie

Kr. 2.000,- pr.mnd i mat

Kr. 2.000,- pr mnd. i andre regninger enn huslån og husleie.

osv...osv.

Dine 100.000 i egenkapital vil sannsynligvis måtte gå til gebyrer + div. annet i forbindelse med det å kjøpe seg leilighet....så da sitter du igjen med et lån på kr. 1.000.000,-. Det vil bli snakk om fullfinansiering...hmm.., hva er renta på det nå tro...aner ikke ..*stikker fingeren i været og henter en rentesats*....7%...ja, høres greit ut det. Da vil bare rentene på lånet bli i underkant av kr. 6.000,- pr.mnd....

Så nei, du har ikke råd til så høyt lån. Det finnes mange fine leiligheter...og du finner helt sikkert en du vil like når den tid kommer.

Lykke til. :)

Gjest GreenSky
Skrevet

En lærling tjener ikke store greiene. Så at du skal få kjøpt en leilighet til en mill anser jeg som tvilsomt, desverre.

Skrevet

Det finnes ingen billigere leiligheter da?

1mill er mye penger,....

Skrevet

Det er nok dessverre slik at en nitten år gammel lærling ikke kna kjøpe seg en to-roms i Norge i dag, med mindre de bor VELDIG avsidesliggende eller har høy egenkapital.

For å betjene et lån på 900.000, bør du ha 300.000 i lønn (for bare tre år siden måtte du ha 450.000!), så du får smøre deg med tolmodighet og vente til du er ferdig utdannet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Laban!

Skjønner godt at du ønsker å kjøpe så tidlig som mulig - det er en god investering og en smart måte å spare penger på.

I ditt tilfelle tror jeg en 1 roms med bad på gangen passer din økonomi bedre. Sjekk på finn.no. Tror slike 1 roms går for 1/2 million rundt ring 2 i Oslo.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sett opp budsjett og se hva du har av penger. Dine Penger har et fint utgangspunkt: http://www.dinepenger.no/

Klikk på månedsbudsjett langt nede i menyen til høyre.

Kult med strøken leilighet, men ikke fullt så morsomt hvis man bor seg ihel og ikke har råd til noe annet i det hele tatt....

Skrevet

Den leiligheten er utrolig billig i forhold til andre leiligheter i bydelen jeg vil bo i, så det hadde vært knall å kunne kjøpe den. Perfekt beliggenhet og akkurat nå så er det ingen steder jeg heller ville boddd...

Har vurdert kollektiv, det kan jo være billig og bra..

Har også tenkt litt på enroms med bad på gangen.

Men jeg tror jeg satser på å bo hos foreldra mine noen år til. :-?

Takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...