AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #1 Skrevet 25. mai 2018 Hei, jeg skriver bacheloroppgave, en litteraturstudie. Er det noen som har skrevet litteraturstudie? Jeg forstår ikke helt om jeg kan bruke forskjellige fagartikler og bøker? Eller om jeg absolutt må ha tilgang på en forskningsartikkel?? Vær så snill og svar, da jeg har liten tid og det er altfor flaut å spørre veileder om dette nå. Nå skal det sies at jeg har mange artikler og en hovedbok jeg kan ta mye teori fra, men er bare usikker på om dette er nok. mvh Frustrert kvinne 24!! Anonymkode: 07a2e...2ca
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #2 Skrevet 25. mai 2018 Tror det kommer an på hva du studerer. Hos oss kan vi bruke kilder fra bøker, artikler, men vi må også bruke forskningsartikler. Jeg synses du skal spørre veileder likevel, bare for å være sikker. Anonymkode: 4be82...e44
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #3 Skrevet 25. mai 2018 Minst 5 forskningsartikler, sette dette opp mot teori og egne erfaringer. Det var iallfall slik vår bachelor var Anonymkode: 25273...60f
Minitroll Skrevet 26. mai 2018 #4 Skrevet 26. mai 2018 I- innledning: bakgrunn for/hensikt med oppgåve, målet med oppgaven, begrepsavklaring, problemstillig og disposisjon. T- teori. Bør dekke temaet ditt godt, vanskelig å si hva du bør ha med når jeg ikke vet hvilket studie du har. M- Metoden skal vise fremgangsmåten (enten innsamling av empiri, eller søk i databaser med inklusjonskriterier) Resultat- funnene du har gjort, gjerne tematisk presentert. Drøfting/diskusjon: Her bør du drøfte teori opp mot artiklene du har funnet. Drøftingen er ideelt sett ca 1/3 av oppgaven. Kan bruke egne erfaringer i innledning og drøfting.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #5 Skrevet 26. mai 2018 Du skal da ha fått info om hvor mange artikler du skal ha. Det er vanlig med 8-12 artikler. Et systematisk litteraturstudie er at man søker systematisk etter forskningsartikler i forskjellige databaser. For sykepleierforskning kan man bruke CINAHL, MEDLINE, SWEMED for eksempel. Noen studiesteder aksepterer at et fåtall av artiklene er funnet ved manuelt søk. Du MÅ ha en søkehistorikk på alle artikler. Alle forskningsartikler må kvalitetsvurderes og fagfellevurderes. Og så skal resultatet gå ut i fra analysen. Mange bruker Evans fire steg for analyseprosess. Om du skal levere oppgaven om kort tid og ikke vet dette engang, så tenker jeg at det kanskje er bedre at du fokuserer på å levere neste år? Jeg har nettopp levert mitt systematiske litteraturstudie og har brukt mange måneder på det. Anonymkode: ed780...ee6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #6 Skrevet 26. mai 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Tror det kommer an på hva du studerer. Hos oss kan vi bruke kilder fra bøker, artikler, men vi må også bruke forskningsartikler. Jeg synses du skal spørre veileder likevel, bare for å være sikker. Anonymkode: 4be82...e44 Studerer barnevernspedagog. Veileder sier hovedtyngden skal være fagbøker, men at det ikke gjør noe om det er et og annet unntak. Litt vagt svar synes jeg. Vi har også fått et dokument om litteraturstudie der det står dette: "Mange studentoppgaver (f.eks. bacheloroppgaver) er bygd på kunnskap fra bøker og andre skriftlige kilder. Det er sjelden et absolutt krav at studentene på dette nivået selv skal gjennomføre empiriske studier, det vil si samle inn og analysere egne data som grunnlag for oppgaven. Skriftlige arbeider som bygger på andres vitenskapelige undersøkelser og annen faglitteratur, kalles gjerne litteraturstudier. De kan være av forskjellig art. Oversiktsartikler samler resultater fra mange forskningsprosjekter og lager en syntese. Analysen av de forskjellige resultatene er ofte basert på kvalitativ tilnærming. Metaanalyser samler data fra et systematisk utvalg av forskningsprosjekter og gjør en samlet statistisk analyse av disse dataene (Magnus; Bakketeig 2000: 44). Dette stiller store krav til kvantitativ metodekompetanse hos forskeren. I studentoppgaver på bachelornivå ønsker en vanligvis heller å belyse og avklare et faglig spørsmål ved hjelp av eksisterende kunnskap, uten nødvendigvis å gå til originale vitenskapelige artikler, resultater og data. Store deler eller hele oppgaven, kan være basert på sekundærlitteratur (for eksempel lærebøker) hvor forskningsresultater og vitenskapelige teorier settes inn i en større faglig sammenheng og presenteres, eller er et underliggende premiss. Dette kan vi kalle litteraturstudieoppgaver og definere som: En litteraturstudieoppgave er en systematisk og kritisk gjennomgang av faglitteratur med utgangspunkt i en valgt problemstilling. Faglitteraturen er grunnlaget for å kunne belyse og drøfte problemstillingen. En litteraturstudieoppgave må inneholde sammenfatning og vurdering av kunnskapen i de valgte skriftlige kildene." 5 hours ago, AnonymBruker said: Du skal da ha fått info om hvor mange artikler du skal ha. Det er vanlig med 8-12 artikler. Et systematisk litteraturstudie er at man søker systematisk etter forskningsartikler i forskjellige databaser. For sykepleierforskning kan man bruke CINAHL, MEDLINE, SWEMED for eksempel. Noen studiesteder aksepterer at et fåtall av artiklene er funnet ved manuelt søk. Du MÅ ha en søkehistorikk på alle artikler. Alle forskningsartikler må kvalitetsvurderes og fagfellevurderes. Og så skal resultatet gå ut i fra analysen. Mange bruker Evans fire steg for analyseprosess. Om du skal levere oppgaven om kort tid og ikke vet dette engang, så tenker jeg at det kanskje er bedre at du fokuserer på å levere neste år? Jeg har nettopp levert mitt systematiske litteraturstudie og har brukt mange måneder på det. Anonymkode: ed780...ee6 Det er forskjellige typer litteraturstudier, og du har skrevet en systematisk litteraturstudie. Vi kan skrive en oppgave som bygger på andres vitenskapelige undersøkelser og annen faglitteratur, og vi har begynt tidlig i mai, så det skal ikke være en oppgave som man bruker mange måneder på. Dette er nok forskjellig fra universiteter og studiested. Jeg skal så absolutt lever i år. Anonymkode: 07a2e...2ca
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #7 Skrevet 26. mai 2018 Da bruker du bøker, men slenger med et par relevante forskningsartikler. Regner med at du har en problemstilling som du skal besvare, og at du bruker litteraturen til det. Anonymkode: 5f017...3df
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #8 Skrevet 26. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Da bruker du bøker, men slenger med et par relevante forskningsartikler. Regner med at du har en problemstilling som du skal besvare, og at du bruker litteraturen til det. Anonymkode: 5f017...3df Jeg har en problemstilling, og jeg vet hva jeg skal skrive, men problemet er bare om det er nok med den boka jeg skal bruke, og de artiklene jeg har funnet. Om det er boka jeg må legge mest vekt på eller ikke.. Anonymkode: 07a2e...2ca
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #9 Skrevet 26. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en problemstilling, og jeg vet hva jeg skal skrive, men problemet er bare om det er nok med den boka jeg skal bruke, og de artiklene jeg har funnet. Om det er boka jeg må legge mest vekt på eller ikke.. Anonymkode: 07a2e...2ca Kun den ene boka? Det høres tynt ut. Hvor stor er oppgaven? Anonymkode: 5f017...3df 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #10 Skrevet 26. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Kun den ene boka? Det høres tynt ut. Hvor stor er oppgaven? Anonymkode: 5f017...3df Boka er "Utviklingspsykologi" av Stephen von Tetzchner, jeg har andre psykologibøker og bøker om barnevern, men det er denne boka som inneholder alt det jeg skal skrive om. Samspill og utvikling. Oppgaven skal være på ca 25 sider. Anonymkode: 07a2e...2ca
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #11 Skrevet 26. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boka er "Utviklingspsykologi" av Stephen von Tetzchner, jeg har andre psykologibøker og bøker om barnevern, men det er denne boka som inneholder alt det jeg skal skrive om. Samspill og utvikling. Oppgaven skal være på ca 25 sider. Anonymkode: 07a2e...2ca Synes fremdeles det er noe tynt. Men hør med veileder om du har nok litteratur. Anonymkode: 5f017...3df
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #12 Skrevet 26. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Synes fremdeles det er noe tynt. Men hør med veileder om du har nok litteratur. Anonymkode: 5f017...3df Takk for svar og innspill ☺️ Får gjøre det, skal skrive litt mer først. Anonymkode: 07a2e...2ca
Minitroll Skrevet 26. mai 2018 #13 Skrevet 26. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar og innspill ☺️ Får gjøre det, skal skrive litt mer først. Anonymkode: 07a2e...2ca Jeg tror du har masse å vinne på å bruke mer enn en bok. Det er bra for drøfting om du kan sette to kilder opp mot hverandre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå