AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #1 Skrevet 25. mai 2018 Da jeg var 10 år døde min bestemor. Min bestemor hadde en solid inntekt og formue, og jeg vet at min mor og hennes to søsken fikk en del i arv. Jeg var riktignok 10 år da hun døde, og hadde vel dermed ikke arverett? Er det ikke slik at foreldrene dine dermed forvalter pengene i barnets navn frem til det er myndig? Jeg har ikke sett noe til disse pengene noensinne. Ikke etter fylte 18 år heller. Mine foreldre er ganske gjerrige/gniene med penger og mistenker de skjuler disse pengene for oss? Takk for svar! Anonymkode: 9f478...8e8
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2018 #2 Skrevet 25. mai 2018 (endret) Det er barna til din bestemor som arver, så lenge hun ikke har testamentert noe til deg/dere/andre. Har ikke noe med alder å gjøre. Du har overhodet ikke noe krav på disse pengene, bortsett fra hvis deler av det er testamentert til deg. Endret 25. mai 2018 av solmåneogstjerner 17
must Skrevet 25. mai 2018 #3 Skrevet 25. mai 2018 Det er barn som har arverett, altså din mor. Det vil si at din mor gjør akkurat som hun vil med pengene, du har dessverre ikke rett på noe. Du arver din mor når den dagen kommer. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #4 Skrevet 25. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 10 år døde min bestemor. Min bestemor hadde en solid inntekt og formue, og jeg vet at min mor og hennes to søsken fikk en del i arv. Jeg var riktignok 10 år da hun døde, og hadde vel dermed ikke arverett? Er det ikke slik at foreldrene dine dermed forvalter pengene i barnets navn frem til det er myndig? Jeg har ikke sett noe til disse pengene noensinne. Ikke etter fylte 18 år heller. Mine foreldre er ganske gjerrige/gniene med penger og mistenker de skjuler disse pengene for oss? Takk for svar! Anonymkode: 9f478...8e8 Når foreldrene dine lever så arver den av foreldrene dine som er din bestemors barn det hun etterlater seg. Du har ingen arverett etter besteforeldre når besteforeldrene har levende barn. https://www.domstol.no/no/ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/ der kan du lese. Anonymkode: 7d51f...cba 4
Bruble Skrevet 25. mai 2018 #5 Skrevet 25. mai 2018 Så vidt jeg vet arver en ikke noe etter besteforeldre, med mindre dine far/mor er død. da arver du din forelders del av arven. 1
asterix Skrevet 25. mai 2018 #6 Skrevet 25. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 10 år døde min bestemor. Min bestemor hadde en solid inntekt og formue, og jeg vet at min mor og hennes to søsken fikk en del i arv. Jeg var riktignok 10 år da hun døde, og hadde vel dermed ikke arverett? Er det ikke slik at foreldrene dine dermed forvalter pengene i barnets navn frem til det er myndig? Jeg har ikke sett noe til disse pengene noensinne. Ikke etter fylte 18 år heller. Mine foreldre er ganske gjerrige/gniene med penger og mistenker de skjuler disse pengene for oss? Takk for svar! Anonymkode: 9f478...8e8 Du har ingen arverett når besteforeldrene dine dør, det er kun første generasjon etter noen som har det, så ingen har skjult eller tatt noe som helst fra deg. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #7 Skrevet 25. mai 2018 Tusen takk for svar! Ser at jeg tok betydelig feil! Men jeg har mange venner som snakker om at de har arvet penger fra besteforeldrene sine. Og flere av disse har også fått disse pengene i egen besittelse. -TS Anonymkode: 9f478...8e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #8 Skrevet 25. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Ser at jeg tok betydelig feil! Men jeg har mange venner som snakker om at de har arvet penger fra besteforeldrene sine. Og flere av disse har også fått disse pengene i egen besittelse. -TS Anonymkode: 9f478...8e8 Det kan nok stemme det, men da er det fordi foreldrene deres har valgt å gi barna sine penger eller ting etter besteforeldrene deres. Jeg arvet ingenting etter mine besteforeldre heller, fikk igjen ting og tang som jeg hadde laget da jeg var barn da... Men, arven gikk til min mor og hennes søsken. Anonymkode: 50432...16f 3
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2018 #9 Skrevet 25. mai 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Ser at jeg tok betydelig feil! Men jeg har mange venner som snakker om at de har arvet penger fra besteforeldrene sine. Og flere av disse har også fått disse pengene i egen besittelse. -TS Anonymkode: 9f478...8e8 Da har enten foreldrene latt det gå videre, eller så har besteforeldrene testamentert den 'frie ' delen til barnebarna 3
jessicbj Skrevet 25. mai 2018 #10 Skrevet 25. mai 2018 Når mormor døde fikk jeg og mine to brødre 10 000 hver av mamma,av det hun arvet etter mormor. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #11 Skrevet 25. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Ser at jeg tok betydelig feil! Men jeg har mange venner som snakker om at de har arvet penger fra besteforeldrene sine. Og flere av disse har også fått disse pengene i egen besittelse. -TS Anonymkode: 9f478...8e8 Jeg har arvet besteforeldre, men det skyldes at mine foreldre er døde. Besteforeldre kan også skrive testament der de bestemmer at barnebarn skal ha arv. Eller foreldrene kan si at de har nokk neste generasjon får arven etter besteforeldrene. Anonymkode: 7d51f...cba 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #12 Skrevet 25. mai 2018 Jeg har også arvet etter mine besteforeldre, men det som skjedde var at pappa arvet en pengesum delt på sine søsken og han valgte å dele alle pengene uavkortet til meg og mitt søsken. Så det var pappa som gav oss sin arv. Det tror jeg kanskje er mer vanlig enn at besteforeldre spesifikt testamentet summer til barnebarna? Anonymkode: c8796...f4f 1
stan Skrevet 25. mai 2018 #13 Skrevet 25. mai 2018 Min far testamenterte noe direkte til sine barnebarn. Men han hadde skrevet testamente og fordelte deler av formuen som er fri ifølge arveloven. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå