Gå til innhold

Økonomiske endringer etter man gifter seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kjæresten og jeg ønsker å gifte oss i år. Jeg er en alenemamma og vi har hatt et forhold i noen år, men han bor ikke innenlands, så vi bor ikke sammen og deler ikke økonomi. Det jeg ikke har hatt tid til å sette meg inn i er hvilke endringer vi kommer til å ha, økonomisk sett. Skatter man mindre som gift? Jeg kommer antakeligvis til å bo alene en stund, men vil jo ikke motta noen stønader eller lignende for aleneforeldre uansett. Jeg får overgangsstønad i dag men starter i ny jobb til høsten. Den utvidede barnetrygden vil falle bort, men det er OK. 

Er det andre endringer jeg må tenke over før jeg gifter meg(som ikke har med bryllupet å gjøre)? Altså, da tenker jeg på om noen av dere fikk noen a-ha-opplevelser i etterkant, sånne ting dere ikke tenkte over før det skjedde.

Anonymkode: 4949d...0d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du da har særkullsbarn og han kanskje også har særkullsbarn. Jeg ville uansett ordnet testamente og ordnet det slik at det ikke blir noe trøbbel der. Dette er vanskelig for de fleste å snakke om, men utrolig viktig.

Anonymkode: 457b6...15d

Skrevet

Du mister særfradrag på skatten for aleneforsørgere. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil dere gifte dere? Om dette påvirker økonomien din ville jeg latt være. Om du ikke ordner særavtale vil du være økonomisk forpliktet ektefellen din. 

Om du skal studere og ta opp studielån vil summen du får avhenge av ektefelles inntekt.

Anonymkode: bab38...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...