Gå til innhold

Kjøpt ny TV, kanalene er ikke i HD, selvom det står i HD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kjøpt en ny Samsung TV, og den funker bra. Men problemet er at når jeg skal inn på Altibox-kanalene, og trykke på f.eks TV2 HD, så kommer kanalen i vanlig oppløsning, og ikke i full HD, som den står den skal være i.

Noen som aner hva det kan kan komme av? Dårlig HDMI kabel? Feil settup?

Anonymkode: 3e74f...2d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du poste et bilde av hvordan kabelen du bruker ser ut?

Anonymkode: 4555e...562

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du poste et bilde av hvordan kabelen du bruker ser ut?

Er en simpel HDMI kable. Ikke noe hokus fokus.

AnonymBruker
Skrevet

På Netflix er bildet helt sjukt bra, men på Altibox-kanalene er de søppel, selvom kanalene står i HD.

AnonymBruker
Skrevet

Det som vi rekommenderar att du använder en HDMI kabel som är 2.0a och highspeed, sen är denna tv apparaten 4K vilket betyder att Hd kanaler kommer inte bli lika snyggt då bilden förstoras för att passa din nya tv, för att testa annars om det är fel på tv apparaten så ska du gå in på netflix eller youtube och starta 4K material för att kunna se om bildkvaliten är som du önskar.

Dette fikk jeg tl svar av kundeservice. Noen som forstår hva han mener?

AnonymBruker
Skrevet

Ok, hvis TV-en din er 4K så er den rett og slett for stor for bildet som blir sendt på TV. Full HD er vanligvis 1920 × 1080 pixler, mens 4K er 4096 × 2160 pixler. Det vil si at for at bildet skal dekke hele skjermen din, så må de forstørre det uten at de kan legge til flere pixler. Netflix har muligheten til å sende videoer i full 4K kvalitet, som er bildet ser bra ut der. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvis TV-en din er 4K så er den rett og slett for stor for bildet som blir sendt på TV. Full HD er vanligvis 1920 × 1080 pixler, mens 4K er 4096 × 2160 pixler. Det vil si at for at bildet skal dekke hele skjermen din, så må de forstørre det uten at de kan legge til flere pixler. Netflix har muligheten til å sende videoer i full 4K kvalitet, som er bildet ser bra ut der. 

Men hvorfor er bildet så ekstremt mye klarer på Netflix, kontra altiboxkanalene mine? Den dekker jo hele skjermen på Netflix og, på filmer.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi videoen som vises fra Netflix sendes i 4K-kvalitet, altså 4094 x 2160 pixler, som er nok til å dekke hele skjermen din. Altibox sender videoene i HD, som er 1920 x 1080 pixler. De kan ikke lage flere pixler, så de må derfor blåse opp bildet større enn det er ment til å vises. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste vanlige HD-TV-kanaler sender i 720p (HD, oppløsning = 1280x720), ikke 1080i eller p (full HD, 1920x1080). Det er vanskelig å vite om du vil kalle det for søppel sammenliknet med hva du nå måtte få fra Netflix, eller om det er noe feil i oppsettet. Bruker du samme boksen til å vise TV og Netflix?

Anonymkode: 9d0c1...78b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi videoen som vises fra Netflix sendes i 4K-kvalitet, altså 4094 x 2160 pixler, som er nok til å dekke hele skjermen din. Altibox sender videoene i HD, som er 1920 x 1080 pixler. De kan ikke lage flere pixler, så de må derfor blåse opp bildet større enn det er ment til å vises. 

Aha skjønner. Så den bildekvaliteten jeg har på TV2 HD nå, er den jeg må vende meg til? Fordi jeg har en Full HD TV i huset og, og kvaliteten på TV2/Nrk osv på den er helt ufattelig mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste vanlige HD-TV-kanaler sender i 720p (HD, oppløsning = 1280x720), ikke 1080i eller p (full HD, 1920x1080). Det er vanskelig å vite om du vil kalle det for søppel sammenliknet med hva du nå måtte få fra Netflix, eller om det er noe feil i oppsettet. Bruker du samme boksen til å vise TV og Netflix?

Skjønner skjønner.

På Netflix er bildet helt fantastisk.

Hva mener du med feil i oppsettet? Jeg får opp "unknown Hdmi", og det er det. Har plugga inn Hdmi, nettet er på, strøm er på. 

Netflix er installert på TVen, så er en egen app der.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner skjønner.

På Netflix er bildet helt fantastisk.

Hva mener du med feil i oppsettet? Jeg får opp "unknown Hdmi", og det er det. Har plugga inn Hdmi, nettet er på, strøm er på. 

Netflix er installert på TVen, så er en egen app der.

Da er det antakeligvis noe feil et sted. Enten i måten du har koblet sammen tingene på, eller i oppsettet på en av tingene. Den må være koblet opp med HDMI og bare det, og boksen må være innstilt til å sende HD. 720p er ikke fullt så bra som de høyere oppløsningene, men på TVer med normal størrelse er det ikke ekstremt mye dårligere heller. Det høres ut som du får gammeldags standardoppløsning siden du synes det er veldig dårlig. Det er dessverre vanskelig å komme med mer konkrete tips siden ikke jeg kan se hva du har gjort og jeg ikke er kjent med Altibox.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det antakeligvis noe feil et sted. Enten i måten du har koblet sammen tingene på, eller i oppsettet på en av tingene. Den må være koblet opp med HDMI og bare det, og boksen må være innstilt til å sende HD. 720p er ikke fullt så bra som de høyere oppløsningene, men på TVer med normal størrelse er det ikke ekstremt mye dårligere heller. Det høres ut som du får gammeldags standardoppløsning siden du synes det er veldig dårlig. Det er dessverre vanskelig å komme med mer konkrete tips siden ikke jeg kan se hva du har gjort og jeg ikke er kjent med Altibox.

Jeg har plugga inn en simpel HDMI i den one connect boksen, og til tven, og det er det. Ingenting annet. Har ikke endret noe på innstillinger eller noe slik.

Har kontakta Altibox, men de ba meg slette også installere kanalene på nytt, uten hell.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, zinho said:

Sånn ser det ut. Legg merke til at det står SD på altiboxkanalene. Er det her feilen ligger?

Det viser at TVen ikke viser det signalet den skal. Akkurat hvor feilen ligger er vanskelig å si, men sannsynligvis ser du enten på gal kanal eller så sender boksen feil oppløsning. Du må prøve å finne et sted i innstillingene der det kan forandres på.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

4K på TV og monitor er ikke 4094X2160 men 3840X2160 (4K UHD), 4094X2160 (4K DCI) er et format som er brukes av filmindustrien.

Uansett så ser man ikke forskjell mellom 1080P på en Full-HD TV og 1080P på en 4K TV, nesten alle 4K TV`er som selges nå skalerer opp bildet. Om det er en forskjell så er faktisk bedre kvalitet på grunn av bedre panel.

Det TS kan prøve er å bytte HDMI inngang eller bytte til en bedre kabel, om det ikke virker så er det feil med innstillingene på boksen eller TV`n. 

Skrevet
4 minutter siden, FryNor skrev:

Uansett så ser man ikke forskjell mellom 1080P på en Full-HD TV og 1080P på en 4K TV, nesten alle 4K TV`er som selges nå skalerer opp bildet. Om det er en forskjell så er faktisk bedre kvalitet på grunn av bedre panel.

Det TS kan prøve er å bytte HDMI inngang eller bytte til en bedre kabel, om det ikke virker så er det feil med innstillingene på boksen eller TV`n. 

Enig i at oppskalering til 4k ikke ser noe dårligere ut, men en god TV blir gjerne også mer avslørende, slik at svakheter i signalet kan komme tydeligere frem. Tror også det er feil med innstillingene et sted. Å bytte HDMI-kabelen vil nok være bortkastet så lenge TS bruker dekoderen som kilde. Informasjonsflyten er nok beskjeden, og man får jo ikke utnyttet de nyeste funksjonene i dette tilfellet. Hvis man bruker en 4k BluRay-spiller blir det jo noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...