AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #1 Skrevet 25. mai 2018 Fra barnsben har jeg konstant brukt absolutt alt som finnes av leppepomader, og jeg smører konstant. Spesielt de som svir litt, slik som carmex. Nå er jeg 25 og jeg har bestemt meg for å slutte. Det er gått en uke og leppene mine sprekker og blør. Hvordan holde motet oppe og er det andre i samme situasjon? Hilsen lypsyl-avhengig Anonymkode: a019d...a80 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #2 Skrevet 25. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra barnsben har jeg konstant brukt absolutt alt som finnes av leppepomader, og jeg smører konstant. Spesielt de som svir litt, slik som carmex. Nå er jeg 25 og jeg har bestemt meg for å slutte. Det er gått en uke og leppene mine sprekker og blør. Hvordan holde motet oppe og er det andre i samme situasjon? Hilsen lypsyl-avhengig Anonymkode: a019d...a80 Da får du gå over til vasselin eller annet smøremiddel. Leppene må vanligvis smøres for å unngå ubehag. Anonymkode: 8ca8c...ed6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #3 Skrevet 25. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra barnsben har jeg konstant brukt absolutt alt som finnes av leppepomader, og jeg smører konstant. Spesielt de som svir litt, slik som carmex. Nå er jeg 25 og jeg har bestemt meg for å slutte. Det er gått en uke og leppene mine sprekker og blør. Hvordan holde motet oppe og er det andre i samme situasjon? Hilsen lypsyl-avhengig Anonymkode: a019d...a80 Spør på apotek om råd om en salve til bruk på leppene som kan hjelpe deg. Anonymkode: c2500...734
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #4 Skrevet 25. mai 2018 Nå har mine lepper aldri sprukket. Men følte det var like før. Men når jeg så i speil var ikke leppene så tørre som jeg følte. Når huden er leget bør du skrubbe bort døde hudceller på leppene innimellom, og da bør de ikke smøres ofte. Brukeri dag solfaktorstift ca 1 gang pr dag nå. Tatt ca 3mnd med irritasjoner over følelsen av tørre lepper nå er på et minimum. Tror det er bedre å trappe ned enn å slutte brått, spesielt når leppene dine sprekker. Jeg har en tendens til å biye på leppene og tror det kan være grunnen til at de føles tørre. Anonymkode: 27c08...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #5 Skrevet 25. mai 2018 Du må ikke slutte brått med lipsyl. Gå over til en mildere med mer naturlige stoffer. Har selv vært ekstrem med å smøre leppene mine før men har klart å komme dit at det er maks 1 gang om dagen. Kommer jo ann på været også for noen dager trenger de mer fuktighet. MEN ingenting er bedre enn å drikke vann for å gi fuktighet. Er ikke lett å endre på vaner men hvis leppene har det bra så minsker behovet for å smøre for ofte. Vaselin er ikke bra for akkurat som med vanlig lipsyl så trenger leppene bare mer og mer. Er det som er skummelt. Et bra tips til deg er den som heter LA ROCHE-POSAY CICAPLAST LEVRES BARRIER REPAIRING BALM som er et fransk merke med rene stoffer til ødelagte lepper. Fås kjøpt på Vitus apotek og sikkert andre også. Med denne må jeg smøre 1 gang hver dag. Smører alltid før leggetid. Kan smøre litt på morgenen ved behov. Pleier skrubbe leppene mine 1 gang i uka og smører godt med den repairing balm. Og husk drikk masse vann. Anonymkode: d85e2...f39
Lurerpådette Skrevet 25. mai 2018 #6 Skrevet 25. mai 2018 (endret) Ble visst anonym der men håper du prøver den jeg nevnte fra apoteket. Begynte med den i vinter når jeg hadde flere sprekker og blødde hele tiden. Har brukt den hele tiden men har også brukt en med solfaktor fra merket FOREVER LIVING som også bare er rene produkter. Men i din situasjon så er LA ROCHE-POSAY sin bedre. Jeg har veldig sensitiv hud og lepper så det merket er perfekt. Gi gjerne tilbakemelding på hva du prøver og hvordan det går. Endret 25. mai 2018 av Lurerpådette Ny info. 2
Sphynx Skrevet 25. mai 2018 #7 Skrevet 25. mai 2018 Bruk purelan. Fåes på apotek. Er salve til brystvorter. Det er 100% lanolin (det som gir fukt i leppomader) uten andre tilsettningstoffer. I carmex osv er det ofte stoffer som gjør at du blir avhengig og som gjør at leppene blir tørket ut uten produktet. Jeg var superavhengig i alle år, men etter jeg begynte med purelan, er jeg ikke avhengig lengere. Brukt det fast i 3 år og opplever ofte at jeg ikke trenger å bruke den hver dag en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 På 25.5.2018 den 16.09, Sphynx skrev: Bruk purelan. Fåes på apotek. Er salve til brystvorter. Det er 100% lanolin (det som gir fukt i leppomader) uten andre tilsettningstoffer. I carmex osv er det ofte stoffer som gjør at du blir avhengig og som gjør at leppene blir tørket ut uten produktet. Jeg var superavhengig i alle år, men etter jeg begynte med purelan, er jeg ikke avhengig lengere. Brukt det fast i 3 år og opplever ofte at jeg ikke trenger å bruke den hver dag en gang. Hei. Da har jeg kjøpt den. Men lurer på om den kan smøres rundt munnen også, da jeg er litt tørr og sår rundt dersom? Anonymkode: a019d...a80
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 Problemet med leppesalver er at man ofte gjør leppene avhengig av dem. Det begynner litt med tørre lepper kanskje på vinteren, så begynner man å smøre. Men smøringen fører bare til at leppene ikke får reparere og tilpasse seg selv. Så her har du skapt et problem der du kanskje må holde ut 1-3 uker før leppene dine begynner å bli bra igjen av seg selv Selv brukte jeg det iblant før, men jeg trengte det faktisk mer de tidene jeg brukte det. Har ikke brukt det på flere år, og blir som regel bare tørr litt mellom sesongskifte, og da går det alltid over i løpet av en uke maks Anonymkode: 07953...35b
Gjest Carressa Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 På 25.5.2018 den 14.56, AnonymBruker skrev: Da får du gå over til vasselin eller annet smøremiddel. Leppene må vanligvis smøres for å unngå ubehag. Anonymkode: 8ca8c...ed6 Vaselin er akkurat det samme som lypsyl. Samme stoffet. På 25.5.2018 den 16.09, Sphynx skrev: Bruk purelan. Fåes på apotek. Er salve til brystvorter. Det er 100% lanolin (det som gir fukt i leppomader) uten andre tilsettningstoffer. I carmex osv er det ofte stoffer som gjør at du blir avhengig og som gjør at leppene blir tørket ut uten produktet. Jeg var superavhengig i alle år, men etter jeg begynte med purelan, er jeg ikke avhengig lengere. Brukt det fast i 3 år og opplever ofte at jeg ikke trenger å bruke den hver dag en gang. Lanolin gir vel ikke fukt, men legger seg som en hinne slik at fuktigheten du allerede har ikke slipper ut. Brukes mye i kuldekrem for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #11 Skrevet 31. mai 2018 3 minutter siden, Carressa skrev: Vaselin er akkurat det samme som lypsyl. Samme stoffet. Lanolin gir vel ikke fukt, men legger seg som en hinne slik at fuktigheten du allerede har ikke slipper ut. Brukes mye i kuldekrem for eksempel. Dette er problemet med mange lipsyler. I tillegg inneholder mange biprodukt av olje, og felles med de alle er at de faktisk ikke tilfører huden noe fukt fordi det trekkes ikke inn i huden. Jeg har brukt carmex og leppene mine blir helt forferdelige av det. Samme med produktene til Lipsyl og en del andre. Nå bruker jeg bare naturlige lipsyler som f.eks dr.organic fordi det legger seg ikke som en hinne utenpå. Jeg er veldig tørr og sensitiv i huden på hele kroppen, så jeg må nok alltid bruke leppomade for å smøre, men trenger i alle fall ikke gjøre det så ofte som før når jeg bruker naturlige produkt som trekker seg inn i huden. Anonymkode: d0523...b79
Professor Orm Skrevet 31. mai 2018 #12 Skrevet 31. mai 2018 http://thebeautybrains.com/2006/05/are-you-addicted-to-lip-balm/ Ut ifra dette virker det som om det er best å heller smøre seg med tålmodighet samt skrubbe leppene nå og da
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #13 Skrevet 31. mai 2018 Var det 130 kr rett ut vinduet? Tenker på lanolinen jeg nettopp kjøpte. Anonymkode: a019d...a80
Sphynx Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 På 31.5.2018 den 16.06, AnonymBruker skrev: Hei. Da har jeg kjøpt den. Men lurer på om den kan smøres rundt munnen også, da jeg er litt tørr og sår rundt dersom? Anonymkode: a019d...a80 Du kan smøre det hvor du vil, den er egentlig en brystvortekrem, men den er veldig fet. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det 130 kr rett ut vinduet? Tenker på lanolinen jeg nettopp kjøpte. Anonymkode: a019d...a80 Nei, det er det nok ikke. De fleste jeg kjenner har gått over til denne og er kjempefornøyde På 31.5.2018 den 17.27, Carressa skrev: Vaselin er akkurat det samme som lypsyl. Samme stoffet. Lanolin gir vel ikke fukt, men legger seg som en hinne slik at fuktigheten du allerede har ikke slipper ut. Brukes mye i kuldekrem for eksempel. Hmm, vet ikke om den gir fukt eller bevarer fukt, men leppene mine kan sprekke, så smører jeg på den også blir det bra igjen. Den er jo kjempefet og 'glir inn' i huden/leppa, så den er gull Pleide å ha sykt dehudrerte lepper og har dehydrert hud generellt, men den bevarer iallefall fukt i leppene.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #15 Skrevet 1. juni 2018 Jeg var på samme kjøret ti år tilbake. FIkk følgende råd fra legen min: smør et tynt, tynt lag med hydrikortison på leppene to ganger daglig i en-to(?) uker. Ikke bruk leppepomade i det hele tatt denne perioden! Det kurerte det. Anonymkode: 5a533...c2d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #16 Skrevet 1. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på samme kjøret ti år tilbake. FIkk følgende råd fra legen min: smør et tynt, tynt lag med hydrikortison på leppene to ganger daglig i en-to(?) uker. Ikke bruk leppepomade i det hele tatt denne perioden! Det kurerte det. Anonymkode: 5a533...c2d Etter dette kunne du gå månedsvis uten å smøre leppene, eller? 7 timer siden, Sphynx skrev: Du kan smøre det hvor du vil, den er egentlig en brystvortekrem, men den er veldig fet. Nei, det er det nok ikke. De fleste jeg kjenner har gått over til denne og er kjempefornøyde Hmm, vet ikke om den gir fukt eller bevarer fukt, men leppene mine kan sprekke, så smører jeg på den også blir det bra igjen. Den er jo kjempefet og 'glir inn' i huden/leppa, så den er gull Pleide å ha sykt dehudrerte lepper og har dehydrert hud generellt, men den bevarer iallefall fukt i leppene. Hvor lenge og hvor mye skal jeg bruke lanolinen før jeg kan slutte helt med all form for påsmøring på leppene? Jeg skal avruses. Anonymkode: a019d...a80
Sphynx Skrevet 5. juni 2018 #17 Skrevet 5. juni 2018 På 2.6.2018 den 1.53, AnonymBruker skrev: Etter dette kunne du gå månedsvis uten å smøre leppene, eller? Hvor lenge og hvor mye skal jeg bruke lanolinen før jeg kan slutte helt med all form for påsmøring på leppene? Jeg skal avruses. Anonymkode: a019d...a80 Det er bare å prøve seg fram ? Men husk at du kanskje også trenger å skrubbe leppene av og til. På 1.6.2018 den 18.48, AnonymBruker skrev: Jeg var på samme kjøret ti år tilbake. FIkk følgende råd fra legen min: smør et tynt, tynt lag med hydrikortison på leppene to ganger daglig i en-to(?) uker. Ikke bruk leppepomade i det hele tatt denne perioden! Det kurerte det. Anonymkode: 5a533...c2d Høres egentlig ut som det dårligste rådet ever. Jeg hadde sår over leppa og smurte med hydrokortison i 2 uker. Det gjorde at huden ble helt ødelagt og at leppene ble ødelagt (og at jeg ble avhenging i å smøre leppene med leppomader osv).
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #18 Skrevet 5. juni 2018 På 2.6.2018 den 1.53, AnonymBruker skrev: Etter dette kunne du gå månedsvis uten å smøre leppene, eller? Hvor lenge og hvor mye skal jeg bruke lanolinen før jeg kan slutte helt med all form for påsmøring på leppene? Jeg skal avruses. Anonymkode: a019d...a80 Du skal avvennes mener du. Å avruses er noe man gjør når man er mentalt og fysisk avhengig av vanedannende legemidler, alkohol eller ulovlige rusmidler. Det kan være livsfarlig hvis det gjøres feil. Skjønner du ikke mener bokstavelig at du skal avruses, men som rusavhengig selv ble jeg litt irritert over både overskriften og ordbruken din i dette innlegget. Anonymkode: d8b64...25e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #19 Skrevet 5. juni 2018 På 25.5.2018 den 15.23, AnonymBruker skrev: Du må ikke slutte brått med lipsyl. Gå over til en mildere med mer naturlige stoffer. Har selv vært ekstrem med å smøre leppene mine før men har klart å komme dit at det er maks 1 gang om dagen. Kommer jo ann på været også for noen dager trenger de mer fuktighet. MEN ingenting er bedre enn å drikke vann for å gi fuktighet. Er ikke lett å endre på vaner men hvis leppene har det bra så minsker behovet for å smøre for ofte. Vaselin er ikke bra for akkurat som med vanlig lipsyl så trenger leppene bare mer og mer. Er det som er skummelt. Et bra tips til deg er den som heter LA ROCHE-POSAY CICAPLAST LEVRES BARRIER REPAIRING BALM som er et fransk merke med rene stoffer til ødelagte lepper. Fås kjøpt på Vitus apotek og sikkert andre også. Med denne må jeg smøre 1 gang hver dag. Smører alltid før leggetid. Kan smøre litt på morgenen ved behov. Pleier skrubbe leppene mine 1 gang i uka og smører godt med den repairing balm. Og husk drikk masse vann. Anonymkode: d85e2...f39 Neineinei! Masse vann gir bare blæreproblemer så skjerp deg! Anonymkode: 15274...aa1 1
Lurerpådette Skrevet 5. juni 2018 #20 Skrevet 5. juni 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neineinei! Masse vann gir bare blæreproblemer så skjerp deg! Anonymkode: 15274...aa1 Hva? Vann er det viktigste for kroppen. Er en grunn til alle slags leger kan spørre deg om du drikker nok vann. Tror du må roe deg litt. Her sier man husk å drikk masse vann ( 2 liter burde man drikke hver dag) og du sier jeg må skjerpe meg? - Vannet er så viktig for kroppen og helsen vår at kroppen gjør alt den kan for å spare på vannet. Når nyrene filtrerer blodet, dannes det ca. 18 liter vann i døgnet som kalles preurin. Dersom dette hadde blitt skyllet ut i urinen, hadde kroppen vår opplevd et akutt og dødelig væsketap. Heldigvis fungerer væskereguleringen så godt at bare 1–2 liter skylles ut i urinen. Men disse 1–2 liter må hele tiden erstattes for at kroppens væskebalanse skal være i orden. uten nok vann så vil leppene og huden tørke ut og du trenger mer fuktighet gjennom kremer og lipsyler. Er en ond sirkel så det å smøre kroppen innvendig med vann gir kroppen det den så sårt trenger. Feks, i dag har jeg vært sløv og bare drukket 1 liter og jeg må smøre leppene mer enn normalt. Man får ikke blære problemer med å drikke masse vann hvis man ikke har en sykdom som tilsier noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå