Gå til innhold

Privat klinikk som tar bilde av kundene sine!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøkte en klinikk for å benytte meg av kiropraktor. Da jeg skille fylle ut skjemaer med personalia så ba damen i resepsjonen meg om å se i kameraet. Hun sa at de tok bilder av klientene så behandlerne kunne kjenne den igjen. Jeg fikk ikke et reelt valg om dette, ble bare veldig paff da dette skjedde. 

Er dette lov? Og hva er egentlig hensikten med dette? 

Anonymkode: 5b018...6b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøkte en klinikk for å benytte meg av kiropraktor. Da jeg skille fylle ut skjemaer med personalia så ba damen i resepsjonen meg om å se i kameraet. Hun sa at de tok bilder av klientene så behandlerne kunne kjenne den igjen. Jeg fikk ikke et reelt valg om dette, ble bare veldig paff da dette skjedde. 

Er dette lov? Og hva er egentlig hensikten med dette? 

Send spørsmålet til Datatilsynet.no og oppgi klinikkens navn. 

Brudd på personopplysningsloven. 

Anonymkode: 94403...497

• Liker 3
Skrevet

Gjør ikke alle dette?

Har selv jobbet på privat klinikk, og vi gjorde det. Det samme gjør alle treningsstudione jeg har vært medlem av. Nå i "nyere" tid kan man logge inn hjemmefra for å endre bildet som man tok på treningsstudioene selv.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tibbie skrev:

Gjør ikke alle dette?

Har selv jobbet på privat klinikk, og vi gjorde det. Det samme gjør alle treningsstudione jeg har vært medlem av. Nå i "nyere" tid kan man logge inn hjemmefra for å endre bildet som man tok på treningsstudioene selv.

Når det gjelder treningskort så må en ha bilde på kortet, det sier seg selv. Hva er poenget med å fotografere de som kommer inn og skal ha en time hos en behandler? Det er jo ingen flyplass dette her! 

Jeg lever ikke med hemmelig identitet og er ikke redd for at ting skal komme på avveie. likevel synes jeg det er naturlig at dette med å stille opp på bilde må være  noe en må samtykke til.

• Liker 7
Skrevet

Det er jo bare å si i fra at en ikke ønsker å bli tatt bilde av, det er jo ikke værre enn det. 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, Missfitness skrev:

Det er jo bare å si i fra at en ikke ønsker å bli tatt bilde av, det er jo ikke værre enn det. 

Nettopp! Selv nekter jeg generelt at noen tar bilde av meg, enten det er i forbindelse med trening, helse eller andre ting. Har også tatt noen tatoveringer, de får heller ikke lov til å ta bilde etter ferdig resultat. Selv om det bare er av motivet. Dette gir jeg beskjed om på forhånd, og ingen har reagert på det. Man må jo si i fra hvis man ikke vil noe, skjønner ikke at det skal være så vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Missfitness skrev:

Sant nok, men det skjedde så fort at jeg ikke rakk det. Hadde heller ikke tenkt over at dette med bilde var en problemstilling jeg måtte forholde meg til. 

Har aldri opplevd det før, og ble veldig paff

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder treningskort så må en ha bilde på kortet, det sier seg selv. Hva er poenget med å fotografere de som kommer inn og skal ha en time hos en behandler? Det er jo ingen flyplass dette her! 

Jeg lever ikke med hemmelig identitet og er ikke redd for at ting skal komme på avveie. likevel synes jeg det er naturlig at dette med å stille opp på bilde må være  noe en må samtykke til.

Jeg har aldri i mitt liv hatt bilde på kortet? Har bodd flere steder i Norge og vært medlem i mange forskjellige treningsstudioer, men har aldri vært borti dette. Så det er ikke derfor.

Det er vel av grunnen som resepsjonisten ga TS?

Da jeg jobbet på klinikk, syntes jeg det var greit for å ha oversikt over hvem som var kommet og satt i venterommet. Det gjorde ting enklere og mer effektivt.

Forstår uansett ikke hva problemet er? Det er jo ikke akkurat nakenbilder som skal deles på Facebook. Kun et vanlig, kjedelig profilbilde som skal ligge i databasen, tilgjengelig for behandlere og resepsjonist.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok, men det skjedde så fort at jeg ikke rakk det. Hadde heller ikke tenkt over at dette med bilde var en problemstilling jeg måtte forholde meg til. 

Har aldri opplevd det før, og ble veldig paff

Jada, jeg skjønner at du ble overrumplet. Selv har jeg en holdning at jeg i utgangspunktet aldri stiller opp på bilder, snutter etc. Man vet aldri hvor slike saker havner i dag. 

Problemet i dag er at veldig mange enten ikke tenker over det, eller rett og slett forventer at man synes det er ok å bli filmet/tatt bilde av. :nei:  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Nettopp! Selv nekter jeg generelt at noen tar bilde av meg, enten det er i forbindelse med trening, helse eller andre ting. Har også tatt noen tatoveringer, de får heller ikke lov til å ta bilde etter ferdig resultat. Selv om det bare er av motivet. Dette gir jeg beskjed om på forhånd, og ingen har reagert på det. Man må jo si i fra hvis man ikke vil noe, skjønner ikke at det skal være så vanskelig. 

Her var det ikke noe reelt valg om dette, hun tok bilde før jeg rakk å stille spørsmål om dette. Og da var bildet allerede tatt. 

Jeg har som sagt ingenting å skjule , men ut fra personvernregler så virker det veldig rart å bare ta bilde sånn helt uten videre. Hva om jeg levde med skjult identitet og ikke fikk et spørsmål om dette var greit?

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her var det ikke noe reelt valg om dette, hun tok bilde før jeg rakk å stille spørsmål om dette. Og da var bildet allerede tatt. 

Jeg har som sagt ingenting å skjule , men ut fra personvernregler så virker det veldig rart å bare ta bilde sånn helt uten videre. Hva om jeg levde med skjult identitet og ikke fikk et spørsmål om dette var greit?

Skjønner at du ble paff ja. Høres helt merkelig ut, rett og slett uprofft å gjøre sånt. Hadde stilt spørsmål ved dette og kanskje til og med forlangt sletting av bildet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt gi dem en tilbakemelding om at du ikke aksepterer det. 

Skrevet
22 timer siden, Dævendøtte skrev:

Det der er veldig spesielt...

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det slik i klinikken jeg jobbet i før, men det er jo selvfølgelig lov å si nei, hvilket mange også gjorde. Selv hatet jeg den delen av jobben, men det var nå sånn daglig leder ville ha det. 

Det sagt så ble bildet lagret som en del av personalia i dataprogrammet vi benyttet for pasienter, som jo er underlagt en del regler for personvern. Her ligger også journal osv. Kun tilgang for de som jobbet på klinikken. 

Anonymkode: b4eea...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig.

Det er nok bilder til kiropraktoresn private runkebibliotek.

Blir ikke overrasket om det bare de fine kvinnelige kundene som får beskjed om dette.

Anonymkode: 502ae...2af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det slik i klinikken jeg jobbet i før, men det er jo selvfølgelig lov å si nei, hvilket mange også gjorde. Selv hatet jeg den delen av jobben, men det var nå sånn daglig leder ville ha det. 

Det sagt så ble bildet lagret som en del av personalia i dataprogrammet vi benyttet for pasienter, som jo er underlagt en del regler for personvern. Her ligger også journal osv. Kun tilgang for de som jobbet på klinikken. 

Men hva er begrunnelsen for å gjøre  dette? Å ta bilder av folk som søker helsehjelp kan jeg ikke forstå er etisk forsvarlig og nødvendig, uansett om personen har noe imot å bli avbildet eller ikke. 

Er det som et alternativ til overvåkningskamera?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er ikke vanlig.

Det er nok bilder til kiropraktoresn private runkebibliotek.

Blir ikke overrasket om det bare de fine kvinnelige kundene som får beskjed om dette.

Anonymkode: 502ae...2af

Da får jeg ta det positivt:)

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at alle på klinikken har tilgang til én klients journal? Jeg kom dit pga ryggplager, men måtte gjennom en grundig kartleggingsamtale hvor jeg også måtte oppgi mer av sykdomshistorie og medisiner jeg går på. Kjenner ingen som jobber det, men på et mindre sted kunne det føltes ubehagelig.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, Peaches skrev:

Det der er veldig spesielt...

Hvorfor det? Jeg vil ikke at det skal være bilder av meg overalt, verner veldig om mitt privatliv. Dessuten er jeg en veldig spesiell person ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...