Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av "spør en veganer" tråden (og andre liknende tråder) så lurer jeg på hva folk egentlig synes om folk som ikke spiser kjøtt?

Jeg spiser ikke kjøtt, har ikke gjort det på mange år og har også kutta ut det meste av melk/egg og andre dyreprodukter. Jeg sier ikke til folk at jeg er veganer, men at jeg spiser plantebasert. Eller, for så vidt sier jeg det ikke til noen, på grunn av holdningene til folk rundt dette, og det er det jeg egentlig lurer på. Jeg skjønner selvsagt at ingen liker folk som trøkker livssynet sitt ned i trynet på andre, men jeg mener sånn generelt en som bare ikke spiser dyreprodukter uten å lage noe fuzz ut av det? 

Og for å svare på tittelen; ja jeg synes det er litt flaut, og jeg nevner det bare når det er ytterst nødvendig på grunn av holdningene (jeg tror) folk har... 

Anonymkode: 15bce...1b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg nevner det ikke med mindre ytterst nødvendig (f.eks. om man blir invitert på middag eller til type fiskerestaurant), synes det er småflaut med tanke på hvilke holdninger enkelte har til veganere og vegetarianere. Ønsker jo at folk skal like meg for den jeg er, ikke hva jeg spiser. 

Anonymkode: 1edf1...1e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke flaut, det er jo "trendy" å ikke spise kjøtt. Men jeg er enig at det er irriterende med folk som forteller hele verden at de er veganer. Har ei venninne som nylig er blitt veganer, og hun snakker hele tiden om hvor grusomt det er å spise kjøtt, jeg skjønner at folk blir lei. 

Jeg er selv vegetarianer, men snakker ikke noe særlig om det. Virker ikke som om noen irriterer seg over det. 

Anonymkode: b21c6...2b3

• Liker 8
Skrevet

Jeg bryr meg iallfall ikke om hva folk spiser eller ikke spiser.

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt. Sier ikke hvorfor, hvis ingen spør. Før spiste jeg bitte litt kjøtt for høflighets skyld hvis jeg fikk det i besøk, men nå sier jeg som oftest fra på forhånd, fordi kjøtt byr meg sånn imot. Men jeg sier at jeg ikke vil de skal gjøre noe bryderi ut av det. Jeg er veldig glad i f.eks poteter og grønnsaker.

Man skal stå for sine meninger, men det er da ikke nødvendig å diskutere eller si det for dem som mener og står for noe annet. I hvert fall ikke når en er bedt i besøk. Det er som å fremheve at man liksom er bedre enn andre med sine holdninger. Akkurat som man diskuterer heller ikke politikk uenigheter i et besøk.

Men synes ikke det er flaut, tvert imot. Men det er ikke noe man tar opp uten at noen spør.

• Liker 5
Skrevet

Skjønner godt hva du mener, for det er helt utrolig hvor opptatt folk er av hva man spiser! Du ma bare hevedeg over det. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er også veganer, og sier det heller aldri med mindre det er nødvendig. Ikke at jeg er flau over det, men jeg blir sliten av alle vitsene (som jeg allerede har hørt hundre ganger før) og enkelte spørsmål. Er lei av «hva spiser du da?», «men du spiser fisk?», «HVORFOR er du veganer?», «jeg hadde ALDRI klart å være veganer! viljestyrke har du, det skal du ha!oii!», «huff, må ha bacon/en blodig biff, stakkars deg!», «helt ærlig: savner du kjøtt? litt?» 

Mange stiller jo faktisk spørsmål av ren nysgjerrighet. Men enkelte virker som de kun ønsker å gjøre narr av meg og det orker jeg ikke. Vil bare være i fred og spise maten min i fred.

Anonymkode: d79f6...d85

• Liker 8
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg har aldri forstått hvorfor folk skal kommentere hva andre spiser og ikke spiser 🙄

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er også veganer, og sier det heller aldri med mindre det er nødvendig. Ikke at jeg er flau over det, men jeg blir sliten av alle vitsene (som jeg allerede har hørt hundre ganger før) og enkelte spørsmål. Er lei av «hva spiser du da?», «men du spiser fisk?», «HVORFOR er du veganer?», «jeg hadde ALDRI klart å være veganer! viljestyrke har du, det skal du ha!oii!», «huff, må ha bacon/en blodig biff, stakkars deg!», «helt ærlig: savner du kjøtt? litt?» 

Mange stiller jo faktisk spørsmål av ren nysgjerrighet. Men enkelte virker som de kun ønsker å gjøre narr av meg og det orker jeg ikke. Vil bare være i fred og spise maten min i fred.

Anonymkode: d79f6...d85

Dette beskriver veldig bra akkurat hva jeg mener... Men jaja, takk for svar! Bra det ikke bare er meg som føler det sånn, selv om jeg seff skulle ønske vi alle slapp å føle det sånn. 

TS

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har mer eller mindre hele livet vært lakto-ovo-vegetarianer. Vet faktisk ikke hvordan kjøtt smaker engang. 

Har aldri tenkt at det er flaut, bortsett fra når folk spør "men hva spiser du egentlig da?" Akkurat som det ikke finnes noe godt alternativ til kjøtt, fisk eller fugl.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg har mer eller mindre hele livet vært lakto-ovo-vegetarianer. Vet faktisk ikke hvordan kjøtt smaker engang. 

Har aldri tenkt at det er flaut, bortsett fra når folk spør "men hva spiser du egentlig da?" Akkurat som det ikke finnes noe godt alternativ til kjøtt, fisk eller fugl.

Er det noen som ikke spør om det når man må nevne at man ikke spiser kjøtt? Har ikke kommet over noen enda hvert fall hehe, og nettopp derfor det er litt flaut. 

TS

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva folk egentlig synes om folk som ikke spiser kjøtt?

Synes det er utelukkende positivt! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg ikke bryr meg så lenge folk ikke skal presse på livssynet sitt på andre. På samme måte som at jeg ikke sier til veganere og vegeterianere at de MÅ spise kjøtt eller at de er dum som ikke gjør det eller noe, så forventer jeg også at veganere og vegeterianere ikke sier sånt til meg. Man ser jo bare her inne at noen veganere lager tråder der de skriver at om man spiser okse bør man også spise hunden sin for det er akkurat det samme, eller typ "dere spiser bare kjøtt fordi dere liker kjøtt og dere bryr dere ikke om torturerte dyr", og "melk er for kua" og blablabla. Det blir litt idiotisk, for man må lære seg å akseptere at vi er forskjellige.

Anonymkode: 02ac5...10b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg e vegane og er stolt over valget jeg har rart. Synes ikke det er flaut!

Anonymkode: 5e4b7...0eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter ikke kjøttindustrien eller melke industri eller lignende stor industri, men jeg spiser fisken jeg fisker, drikker ku melk fra nabo gården og har egne høns. 

Er jo langt fra noen veganer, og liker egentlig ikke å si til andre som spiser plantebasert at jeg også gjør det, for man får så mye pes. I veganernes øyne er visst det jeg gjør like ille som norsk stor produksjon.

Anonymkode: 11195...9ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter ikke kjøttindustrien eller melke industri eller lignende stor industri, men jeg spiser fisken jeg fisker, drikker ku melk fra nabo gården og har egne høns. 

Er jo langt fra noen veganer, og liker egentlig ikke å si til andre som spiser plantebasert at jeg også gjør det, for man får så mye pes. I veganernes øyne er visst det jeg gjør like ille som norsk stor produksjon.

Anonymkode: 11195...9ea

Du vet vel hva som må til for at en ku skal produsere melk? Du vet vel også hva som skjer med hannkyllinger og at egglegging i den skalaen vi ser hos høner er fordi de er avler frem slik og at dette tærer ekstrem på kroppen til høna? Og hadde du likt å bli dratt opp med metalkrok i kjeven for så å bli drept?

Så beklager med du før ingen klapp på skulderen av meg

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg nevner det ikke med mindre ytterst nødvendig (f.eks. om man blir invitert på middag eller til type fiskerestaurant), synes det er småflaut med tanke på hvilke holdninger enkelte har til veganere og vegetarianere. Ønsker jo at folk skal like meg for den jeg er, ikke hva jeg spiser. 

Anonymkode: 1edf1...1e1

Den holdningen har dere vel kanskje skapt selv.

Jeg kjenner mange veggiser og felles for dem alle er at de skal legge seg oppi at jeg spiser kjøtt. Hvor galt og feil det er,jeg kan umulig være glad i dyr,jeg spiser lik osv.

Ingen bryr seg om du ikke spiser kjøtt. Må du absolutt få det frem? De fleste steder tilbyr kjøttfrie retter,og da bestiller du det uten noe om og men. Du trenger faktisk ikke å stå på bordet og holde en tale om at du er veggis..

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel hva som må til for at en ku skal produsere melk? Du vet vel også hva som skjer med hannkyllinger og at egglegging i den skalaen vi ser hos høner er fordi de er avler frem slik og at dette tærer ekstrem på kroppen til høna? Og hadde du likt å bli dratt opp med metalkrok i kjeven for så å bli drept?

Så beklager med du før ingen klapp på skulderen av meg

Typisk sånn som dette er hva jeg mener med innlegget jeg har skrevet over her..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener TS. Jeg spiser heller ikke kjøtt, men det er det ikke så mange som vet. Jeg prøver å ikke gjøre noe stor greie ut av det. Der jeg jobber nå har vi felles lunsj hver dag, jeg har jobbet der i et halvt år, men ingen har «oppdaget» at jeg ikke spiser kjøtt enda... Vil ikke at folk skal spørre hvorfor samtidig som de selv sitter med en tallerken full av kjøttprodukter. Jeg spiser ikke kjøtt fordi det er et produkt laget av andre individeres lidelse. Men jeg «lyver» ofte om jeg blir spurt og sier at jeg ikke liker det. Det siste jeg vil er at noen skal tro at jeg tror jeg er noe bedre enn andre. Kanskje kjenner jeg ekstra på det fordi jeg er den eneste jeg kjenner her jeg bor som ikke spiser kjøtt og fordi flere av vennenne mine er bønder som driver med kjøttproduksjon🤭

Men har forstått det som veganisme er «in» i studentmiljøer i mange byer. Hadde jeg vanket i et slikt miljø hadde jeg nok ikke vært så flau over å vise det. Da hadde jeg nok og våget å stå mer opp for meningene mine og ikke vært så feig som jeg jo egentlig er nå.

Anonymkode: a94e2...205

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt hva du mener, er så utrolig mange som er sensitive på dette med mat og særlig kjøtt. Jeg er som flere andre her og nevner ikke at jeg ikke spiser kjøtt før jeg må. Det er kanskje litt enklere for (noen) mennesker å akseptere dette når de ikke føler at vi "maser" om hvordan vi spiser. Aldri opplevd at noen har reagert mer enn "hva spiser du da?"-spørsmål. Til og med mange som kommenterer at de skulle ønsket at de klarte å spise mindre kjøtt. Det handler vel litt om respekt og det er generelt en uting å kommentere negativt på andres mat!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...