Gå til innhold

Erfaringer med herpes type 2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært opptatt av hygiene og beskyttelse men nå likevel fått sykdommen herpes. Er helt fortvilet og har gravd meg inn på rommet og føler meg ekkel. Ble smittet av en gutt som jeg hadde en greie med som ikke fortalte meg at han hadde det. Det er veldig surt. Fikk førstegangs utbruddet for snart tre uker siden og det er mot slutten nå (håper jeg). Er livredd for hva som er i vente med det å informere senere partnere med denne sykdommen, fordi navnet på det er så stygt og det at det er en sykdom som er med deg resten av livet, bare det skremmer folk unna. Jeg har rett og slett vært suisidal siden jeg fikk diagnosen. Fordi måten jeg fikk vite det på var så brutal. Makan til inkompetent legesekretær i skranken bare ga meg papirene og sa hun ikke visste hva det som sto betydde og der sto det «påvist» siden av herpes type 2. Jeg knakk helt sammen og i tillegg til dette, hvisket damen «også klamydia har du» Jeg hørte hun ikke og bare hæ? «Ja, du har herpes og klamydia. Det går an å leve med det altså» Men akkurat nå ser jeg ikke noe lyst på det. Jeg trodde ALDRI jeg kom til å bli smittet og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Er det noen med erfaringer her.. Hvordan taklet du å få sykdommen?

Kan jeg fortsatt ha sex utenom utbrudd?

Vil noen elske meg for det og godta sykdommen? Jeg vil jo ikke smitte noen andre, nå vil jeg egentlig bare leve i sølibat resten av livet..

Har du hatt ofte utbrudd?

Er mye jeg lurer på, så er bare å ramse opp hvordan du har taklet dette med kjærlighet, smerte og det å si det til senere partnere eller familie/venner.. Er så sykt sensitiv så dette bare toppet seg helt for meg og føler at det sosiale og intime livet mitt er over

-Jente 20år.

Anonymkode: 72b66...0f1

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære kjære deg. 

Kan bare si at jeg føler så med deg, og får vondt helt inn i hjertet mitt. Opplevde akkurat det samme som deg, ble smittet av en fyr som ikke informerte meg om situasjonen. Det er ordentlig bittert, trist og stigmatiserende. 

Jeg har vært av den uheldige typen som har hatt opptil flere utbrudd hver måned. Fikk valtrex tbl tidlig, og gynekolog trygget meg at jeg neppe kom til å føle på mer ubehag etter førstegangsutbrudd. Vel, det var totalt skivebom. Som sagt, jeg har hatt utbrudd flere ganger i måneden. Brukte xylocain gel, zinksalve o.l for å lindre plagene. En mager trøst; utbruddene blir mindre alvorlige og vonde. De varer også kortere enn første gang. Jeg håper for din del at du slipper billigere unna enn meg. 

Likevel har jeg måttet lære meg å leve med dette. Jeg traff nylig en fyr, muligens «den rette» og jeg har enda ikke klart å si dette til han. Man er livredd for å bli avvist. Folk kan skrive hva de vil om at man må informere partner (noe jeg forøvrig også er enig i) men har du ikke herpes selv, kan man faktisk ikke uttale seg. Det er vondt å skulle si det til noen. Likevel får en tenke at «hvis han drar er han ikke den riktige» selvom det er tidenes dummeste ting å forholde seg til, når man føler seg som verst. 

Som sagt, det vil roe seg med tiden. Snakk med legen din, få en ordning på det. Ha nok valtrex tbl liggende til de gangene du får utbrudd. Jeg kjenner det som regel ved mensen, eller eggløsning. Har du hyppige utbrudd kan du bruke tbl fast, slik som jeg gjør PR idag. Det har redusert dem til kanskje x1 PR måned istedenfor hyppigere. 

Tenker på deg! Klemmer i fleng.  

Anonymkode: 0dd31...70a

• Liker 3
Skrevet

Kjære Ts.

Dette er mye vanligere enn du aner!

Utenom utbrudd kan du ha så mye sex du bare orker! Kroppen varsler som regel i forkant av utbrudd, eller du lærer kroppen å kjenne. Ved bruk av kondom så er partnere ganske godt beskyttet da også. Jeg er enig i at det er vanskelig å informere om og enig i prinsippet om at det er viktig.....

Hvis du er heldig vil du ha noen få utbrudd gjennom livet. Selv har jeg ca en gang i året og opplever ikke det som hemmende. Jeg ble faktisk smittet av noens munn! 

Det tar nok tid å venne seg til tanken, men det er helt utrolig vanlig!

Anonymkode: fe271...ef2

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære Ts.

Utenom utbrudd kan du ha så mye sex du bare orker! Kroppen varsler som regel i forkant av utbrudd, eller du lærer kroppen å kjenne. Ved bruk av kondom så er partnere ganske godt beskyttet da også. Jeg er enig i at det er vanskelig å informere om og enig i prinsippet om at det er viktig.....

Hvis du er heldig vil du ha noen få utbrudd gjennom livet. Selv har jeg ca en gang i året og opplever ikke det som hemmende. Jeg ble faktisk smittet av noens munn! 

Ja, det er veldig vanlig. Men de fleste som har det, vet det ikke selv. De har hatt ingen eller milde/atypiske symptomer. Og dette hører ikke til sykdommene som man tester for når man tester seg for kjønnssykdommer. Det er mange av de som aldri har hatt symptomer på herpes som ville ha avvist en potensiell partner pga dette. Men det ironiske er at mange av dem selv har viruset i kroppen. Kanskje har de til og med spredd det til andre. De fleste med herpes har fått det fra en som ikke vet at han eller hun er smittet. De fleste er faktisk smittet av herpes i munnen, og de kan dermed smitte andre nedentil ved oralsex. Kondom gir bare delvis beskyttelse. Så for å forsikre seg mot å få herpes, må man leve hele livet i sølibat, og aldri kysse noen. 

Dette er en sykdom som svært mange har, og som er svært lett å få, men for de som vet at de har det, føles det ofte veldig tungt og vanskelig. 

Anonymkode: a38b5...2d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke herpes type 2, men har hatt to utbrudd av herpes type 1 i underlivet. Før prøvetaking var jeg veldig innstilt på at det var type 2 siden det tross alt var i underlivet.. Jeg hadde nettopp begynt å holde på med en mann jeg likte veldig godt, og jeg følte livet mitt bare raste sammen. Det værste var skammen. Men det var også helt forferdelig smertefullt, og utbruddet varte lenge.. Jeg valgte å fortelle det til ham, og sa at jeg mest sannsynlig hadde fått herpes type 2, og at jeg skjønte om han ikke ville ha noe med meg å gjøre. Men han brydde seg ikke, og i dag er vi samboere og venter barn sammen. Fikk resultatet at det var type 1, så mest sannsynlig hadde han smittet meg da han hadde munnsår og gikk ned på meg. Så det var uannsett hans feil :fnise:

Jeg hadde også en venninne som var veldig åpen, og jeg kom på at hun fortalte en gang om at hun hadde herpes i underlivet. Jeg fortalte det til henne, og fikk så utrolig god støtte av henne. Det var så godt å vite at man ikke var alene. TS du er IKKE alene. Det blir bedre. Håper at du klarer å slappe av etterhvert, og at du ikke blir plaget med hyppige utbrudd. De færreste blir det. 

God klem fra meg.

Anonymkode: 61679...eb9

• Liker 2
Skrevet

Fikk selv herpes i 2004. Min nåværende mann smittet også meg da han gikk med på meg med munnsår. Hadde en uke med skikkelig ubehag i underlivet. Det så ikke mye pent ut det nede heller.  Rett og slett grusom følte jeg meg. Men har utrolig nok ikke hatt utbrudd etter den ene gangen, i såfall må det ha vært veldig veldig svake utbrudd. Har faktisk ikke merket noe. Hadde en kviselignende sår en gang som jeg tenkte var herpes, men kom på at jeg hadde kuttet meg selv da jeg barberte bikinilinjen. 

Anonymkode: 00925...4c6

• Liker 1
Skrevet
På 19.9.2018 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Kjære kjære deg. 

Kan bare si at jeg føler så med deg, og får vondt helt inn i hjertet mitt. Opplevde akkurat det samme som deg, ble smittet av en fyr som ikke informerte meg om situasjonen. Det er ordentlig bittert, trist og stigmatiserende. 

Jeg har vært av den uheldige typen som har hatt opptil flere utbrudd hver måned. Fikk valtrex tbl tidlig, og gynekolog trygget meg at jeg neppe kom til å føle på mer ubehag etter førstegangsutbrudd. Vel, det var totalt skivebom. Som sagt, jeg har hatt utbrudd flere ganger i måneden. Brukte xylocain gel, zinksalve o.l for å lindre plagene. En mager trøst; utbruddene blir mindre alvorlige og vonde. De varer også kortere enn første gang. Jeg håper for din del at du slipper billigere unna enn meg. 

Likevel har jeg måttet lære meg å leve med dette. Jeg traff nylig en fyr, muligens «den rette» og jeg har enda ikke klart å si dette til han. Man er livredd for å bli avvist. Folk kan skrive hva de vil om at man må informere partner (noe jeg forøvrig også er enig i) men har du ikke herpes selv, kan man faktisk ikke uttale seg. Det er vondt å skulle si det til noen. Likevel får en tenke at «hvis han drar er han ikke den riktige» selvom det er tidenes dummeste ting å forholde seg til, når man føler seg som verst. 

Som sagt, det vil roe seg med tiden. Snakk med legen din, få en ordning på det. Ha nok valtrex tbl liggende til de gangene du får utbrudd. Jeg kjenner det som regel ved mensen, eller eggløsning. Har du hyppige utbrudd kan du bruke tbl fast, slik som jeg gjør PR idag. Det har redusert dem til kanskje x1 PR måned istedenfor hyppigere. 

Tenker på deg! Klemmer i fleng.  

Anonymkode: 0dd31...70a

Trådstarter her. Tusen takk for ditt svar! bare måten du skriver på får meg ikke til å tvile på at du er en herlig person, omtenksom, nydelig og tror neppe denne fyren vil forlate deg av den grunn. Det er lettere sagt enn gjort det folk sier med at man må fortelle fremtidige partnere også. Selvfølgelig er det det rette moralsk sett, men man skjønner senere hvorfor folk ikke gjør det selvom det også blir helt feil å ikke fortelle. 

Har du hatt noe forhold av noe sort siden diagnosen?

Er dessverre en av de uheldige! ble diagnosert i mai og har hatt 8 utbrudd, helt sykt.. Har startet på valtrex denne uka men disse tablettene ga meg brannkopper da så er litt redd for å fortsette med de.. men håper utbruddene blir mildere over tid og at jeg finner en mann som godtar dette

Skrevet
På 19.9.2018 den 2.12, AnonymBruker skrev:

Kjære Ts.

Ts. Heihei! Har dessverre hatt 8 utbrudd siden diagnosen dette pga. stress av et jeg har herpes og stresser over å smitte meg selv osv. Men håper jeg vender meg til dette kjapt og at kroppen min får ferre utbrudd med åra.. så tar tid å venne meg til tanken av forhold osv nå. men må huske på at det er vanlig..

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke herpes type 2, men har hatt to utbrudd av herpes type 1 i underlivet. Før prøvetaking var jeg veldig innstilt på at det var type 2 siden det tross alt var i underlivet.. Jeg hadde nettopp begynt å holde på med en mann jeg likte veldig godt, og jeg følte livet mitt bare raste sammen. Det værste var skammen. Men det var også helt forferdelig smertefullt, og utbruddet varte lenge.. Jeg valgte å fortelle det til ham, og sa at jeg mest sannsynlig hadde fått herpes type 2, og at jeg skjønte om han ikke ville ha noe med meg å gjøre. Men han brydde seg ikke, og i dag er vi samboere og venter barn sammen. Fikk resultatet at det var type 1, så mest sannsynlig hadde han smittet meg da han hadde munnsår og gikk ned på meg. Så det var uannsett hans feil :fnise:

Jeg hadde også en venninne som var veldig åpen, og jeg kom på at hun fortalte en gang om at hun hadde herpes i underlivet. Jeg fortalte det til henne, og fikk så utrolig god støtte av henne. Det var så godt å vite at man ikke var alene. TS du er IKKE alene. Det blir bedre. Håper at du klarer å slappe av etterhvert, og at du ikke blir plaget med hyppige utbrudd. De færreste blir det. 

God klem fra meg.

Åå uff, typisk at det da var mannen! du høres veldig positiv ut til dette nå hvertfall. Er viktig med god støtte rundt seg hvertfall. Tusen takk for fint svar. Håper du har gode dager 😄 🌸

Skrevet

Jeg hadde mitt første og eneste utbrudd for 4 år siden. Gikk til gynekolog og fikk til min store skrekk påvist herpes 2. Har vært gift i mange år, men min mann hadde ikke smitten, han testet seg også.Vet ikke når jeg har blitt smittet, og har altså ikke hatt utbrudd som jeg har merket siden.

For meg har det altså vært helt til å leve med, selv om jeg ikke liker å vite om det.

Anonymkode: 9f00b...9cf

Skrevet

Er det ikke noe med at over 70% av de over 30 år har herpes?

Før man halshugger han som gav deg det - mange har det og får aldri utbrudd og aner ikke selv at de har det.

Jeg har aldri hatt utbrudd men er ganske sikker på at jeg har det, da samboer fikk det påvist etter utbrudd og vi har jo ubeskyttet sex.

Forøvrig sikkert jeg som ga det til han og. Jeg har ligget med flere enn han og da gjerne andre menn som ikke akkurat var jomfru.

Det har absolutt ingen innvirkning på livene våre, annet enn at han får små utbrudd på pikken av og til. 

Anonymkode: 4685d...841

• Liker 2
Skrevet
På 21.9.2018 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noe med at over 70% av de over 30 år har herpes?

Før man halshugger han som gav deg det - mange har det og får aldri utbrudd og aner ikke selv at de har det.

Jeg har aldri hatt utbrudd men er ganske sikker på at jeg har det, da samboer fikk det påvist etter utbrudd og vi har jo ubeskyttet sex.

Forøvrig sikkert jeg som ga det til han og. Jeg har ligget med flere enn han og da gjerne andre menn som ikke akkurat var jomfru.

Det har absolutt ingen innvirkning på livene våre, annet enn at han får små utbrudd på pikken av og til. 

Anonymkode: 4685d...841

dette var akkurat dette jeg trengte å lese!! liker denne innstillingen. sant at det har ikke noe innvirkning men er ikke alle som tenker det dessverre 👊🏻  hilsner frs trådstarter

Skrevet

Les litt om det på engelske sider. Venninnen min sluttet å få hyppige utbrudd da hun begynte på maks dose anbefalt D-vitamin og C-vitamin,  begge de sammen er virusbekjempende. Ta tilskudd av Selen, det bidrar og til å dempe viruset. Samtidig sluttet hun å spise usunn mat og drikke alkohol fordi det også trigger det. Spis ren mat, kjøtt, fisk, kylling, ikke sukker og godterier. Det blir bedre, kjære deg.

Anonymkode: 0a47c...489

Skrevet

Jeg ble smittet av min ektemann da vi hadde vært gift 2 år. Han hadde hatt et sår ja, men forsto ikke at det var herpes sa han. "Et slikt svetteutslett har jeg hatt noen ganger opp gjennom årene" innrømmet han da jeg fikk utbrudd og ble "dausjuk". Jeg hadde enorme smerter, feber og følte meg elendig. Og jeg hadde lyst til å klore ut øynene på ham! Jeg var rasende og fortvilet. At han ikke hadde skjønt... nei det kunne jeg ikke forstå! 

Senere har han vist meg "svetteutslettet", og jeg kan forsåvidt forstå bedre at han ikke forsto det. Hans sår ser mer ut som at en søm har gnaget litt under aktiviteter. Det er bare litt rødt, og svulmer ikke opp eller får den ekle gulhvite hinnen, men joda det er likevel herpes. 

Jeg derimot får tydelige herpesutbrudd, som absolutt ikke ser ut som noe annet enn herpes. Jeg vet at det er litt urimelig av meg, men jeg blir fremdeles forbanna på ham hver gang jeg får utbrudd. Jeg synes det er så urettferdig på en måte, for jeg har alltid passet på meg selv, og har ikke lagt med mange, og så ble jeg smittet av min ektemann! Altså når jeg ikke lenger burde bekymre meg for kjønnssykdommer. 

Med årene har det blitt sjeldnere og sjeldnere at jeg får utbrudd heldigvis, for jeg synes det er forferdelig vondt. Jeg merker det flere dager før jeg får utbrudd, for viruset har tydeligvis slått seg ned i en nerveknute i høyre skinke. Jeg merker det MED EN GANG det blir aktivt, og fra det begynner å gjøre vondt der går det flere dager før jeg får utbrudd. Sikkert en fordel dersom jeg var singel, med så tydelig forvarsel, men det gjør faktisk så vondt før det bryter ut at jeg kjenner lettelse når det endelig bryter ut. Jeg takler svien og kløen bedre enn smerten som er der før det bryter ut. 

De første årene fikk jeg utbrudd flere ganger i året. Nå har jeg utbrudd kun en gang i året. Kun et år der jeg var mye syk fikk jeg det to ganger på et år. 

Det er ikke kjekt å måtte leve med dette, men det er heller ikke verdens undergang! Som regel blir det mildere med årene, og man tenker ikke lenger over det, bortsett fra akkurat under utbrudd. 

De fleste forteller ikke at de har dette, men jeg kjenner en som ble smittet allerede da hun var tenåring. Hun er gift, har barn og lever som normalt. Altså hindret det henne ikke i å finne kjærlighet. 

Herpes er noe dritt, men det er ikke slutten på livet! Klem til deg! ❤️

Anonymkode: 19511...f57

Skrevet

Uff, jeg har ikke herpes men har aldri tenkt på at det vil føles så forferdelig å få det. Det verste jeg kan tenke meg er hiv. Herpes ser jeg på som veldig vanlig og hvis det ikke smitter under samleie når det ikke er utbrudd hadde jeg ikke hatt noe problem med en partner som har det. 

Ikke at jeg har så veldig peiling på dette, og du synes kanskje at jeg skal holde munn😅 Men jeg har likevel lyst til å si det fordi jeg føler sånn med deg. Bare sånn i tilfelle det kan hjelpe. 

Stress kan kanskje trigge utbrudd fordi det kan senke immunforsvaret. Gjør det du kan for å holde immunforsvaret oppe. Kanskje det kan hjelpe? Det hørtes ut som et fint forslag ovenfor med sunne kostholdsvaner og tilskudd av vitaminer som hjelper. Det vil gi bedre immunforsvar vil jeg tro.

Det høres logisk ut at kroppen venner seg til viruset og etterhvert opparbeider en «toleranse» og klarer å bekjempe det bedre.

Klem til deg❤️ 

Anonymkode: 0aa21...e55

Skrevet

Kjæresten min fortalte det kort tid etter at vi møttes. Han skrev det på melding, var super stressa og flau og var redd jeg kom til å avslutte pga det. Men jeg var så forelska at det ga jeg blaffen i😅 vi passer på og bruker kondom ved utbrudd, men det er jo ingen garanti for at jeg ikke får det. 

Anonymkode: 3f280...464

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var singel når jeg fikk Herpes genitalis, og alt føltes ganske håpløst. Men jeg var på  https://www.lovebug.no/  (datingside for mennesker med HSV2) i en stund, dro på flere dater og møtte hyggelige folk som var i min situasjon. Det ble faktisk en icebreaker og litt humor ut av det, liksom: jaja her sitter vi...kjenner hverandre ikke men vet en ganske stor hemmelighet om hverandre...det hjalp meg veldig i å ufarliggjøre og akseptere situasjonen min.  Lever godt med det i dag!:-)

Anonymkode: 0aba2...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke bekymre deg TS. Jeg har såvidt jeg vet, ikke Herpes i underlivet, og tenker at hvis jeg ble forelsket i noen som hadde det hadde det IKKE vært dealbreaker. Men jeg skulle nok vært ganske sikker på at vi skulle være kjærester før jeg hadde hatt sex med ham. 

Bruk kondom, endre kosthold og forsøk å glemme det. 

Anonymkode: 6c8c2...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2018 den 11.35):

God klem fra meg.

Du bør sjekke med jordmor eller andre helsepersonell om dere bør ta keisersnitt. Iallefall så bør dere opplyse om herpes . 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk herpes 2 av en som ikke fortalte, (og  nektet etterpå....selvom salven han brukte lå på badet hans).....han hadde munnsår og noen røde små prikker på penis viste det seg.

Uansett, jeg fikk masse utbrudd, ca hver måned. Går på forebyggende medisiner og har aldri smittet kjæresten jeg fikk etterpå. Er jeg i den minste tvil om utbrudd har vi ikke sex.

Anonymkode: ce238...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...