AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #21 Skrevet 25. mai 2018 Eksempel på matboks, med kjøle-elemnt i lokket. Anonymkode: 46698...bae
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #22 Skrevet 25. mai 2018 9 hours ago, Outlander said: Mange skoler forbyr peanøttsmør nå dessverre Mandelsmør da? Anonymkode: f0b6f...7cf
Pmaxqueen Skrevet 25. mai 2018 #23 Skrevet 25. mai 2018 https://m2.ikea.com/no/no/p/kylvaeska-tarta-kjolebag-for-kaker-70264375/ jeg er riktig nok voksen men glad i denne :) smører vanlig mat.. legger v enten frossen yoghurt eller noe annet for å holde temperaturen nede.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #24 Skrevet 26. mai 2018 21 timer siden, stan skrev: Det blir mye nugatti. Kanskje ikke det sunneste, men det tåler varmen ganske bra. Det er (heldigvis) forbudt på skolen her. Anonymkode: 36fe6...fe1
stan Skrevet 26. mai 2018 #25 Skrevet 26. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er (heldigvis) forbudt på skolen her. Anonymkode: 36fe6...fe1 Hvorfor? Det er mat til aktive barn. Nugatti inneholder omtrent det samme som brunost med syltetøy. Ikke slankekost akkurat, men unger skal heller ikke slankes. 3
Anciol Skrevet 26. mai 2018 #26 Skrevet 26. mai 2018 Sender ,med de lunch i små IKEA kjølebagger med kjøleelementer! Eneklt og greit:=) Legger og deres drikkeflaske oppi der!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #27 Skrevet 26. mai 2018 26 minutter siden, stan skrev: Hvorfor? Det er mat til aktive barn. Nugatti inneholder omtrent det samme som brunost med syltetøy. Ikke slankekost akkurat, men unger skal heller ikke slankes. Nugatti er bare sukker. Syns verken det, syltetøy eller brunost er "mat til aktive barn", som du sier. Av og til ja, men ikke hver dag. Handler ikke om å slanke barna, men om å gi de små kroppene de riktige byggesteinene. Grovt brød med ost, skinke og salat er det jeg vil kalle mat til aktive barn. Anonymkode: e9115...54c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #28 Skrevet 26. mai 2018 Nå er det noen år siden mine gikk på SFO, og da hadde de sjokade i matboksen som var til SFO. Så var det leverpostei, kaviar, skinkeost i den til skolelunsjen. Anonymkode: 72a17...0b2
stan Skrevet 26. mai 2018 #29 Skrevet 26. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: ikke hver dag Vi diskuterer mat som fungerer og holder seg når det er varmt. Det gjør nugatti. Har jeg på noe tidspunkt gitt uttrykk for at barnet bare spiser nugatti? Det er jo noen flere måltider i løpet av dagen, i tillegg til matpakken på skolen. Karbohydrater er energi, det trenges når det er lek utendørs rett etter maten. I tillegg er det jo brødskiva, der er det enda flere karbohydrater, mye stivelse som gir energi over litt tid. Protein er det særlig melka som står for. Det som er fint med nugatti er at det blir bestandig spist. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #30 Skrevet 26. mai 2018 1 time siden, stan skrev: Vi diskuterer mat som fungerer og holder seg når det er varmt. Det gjør nugatti. Har jeg på noe tidspunkt gitt uttrykk for at barnet bare spiser nugatti? Det er jo noen flere måltider i løpet av dagen, i tillegg til matpakken på skolen. Karbohydrater er energi, det trenges når det er lek utendørs rett etter maten. I tillegg er det jo brødskiva, der er det enda flere karbohydrater, mye stivelse som gir energi over litt tid. Protein er det særlig melka som står for. Det som er fint med nugatti er at det blir bestandig spist. Enig! Jeg synes det er drøyt når foreldre nekter barna å spise nugatti i ukedagene, men bare i helgene. Da jeg gikk på skolen gikk det mye i nugatti, ost, skinke, salami og leverpostei. Anonymkode: a2986...f8e
Sushi Skrevet 26. mai 2018 #31 Skrevet 26. mai 2018 Tenker egentlig ikke noe særlig over temperaturen når jeg smører matpakke. Jeg lager alltid maten kvelden før, så boksen er kjøleskapskald før den går i sekken. Typisk mat er gresk yoghurt, nøtter, smoothie, ost, spekeskinke, havregryn, grønnsaker, skyr, laksepålegg osv. Det har gått helt fint. (Å sende med nugatti i matpakken fordi «barn ikke skal slankes» kan jeg bare ikke forstå. Jeg slanker meg heller ikke, men kroppen min trenger da skikkelig mat i løpet av arbeidsdagen likevel, ikke godteri...)
stan Skrevet 26. mai 2018 #32 Skrevet 26. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Jeg synes det er drøyt når foreldre nekter barna å spise nugatti i ukedagene, men bare i helgene. Da jeg gikk på skolen gikk det mye i nugatti, ost, skinke, salami og leverpostei. Anonymkode: a2986...f8e Ja. Bare nugatti blir feil. Men om det inngår som en del av et ellers variert kosthold er det ikke noe problem. Det er mengden og summen av det man spiser som er avgjørende. 1
Ulrikke Skrevet 26. mai 2018 #33 Skrevet 26. mai 2018 https://www.enklereliv.no/bento-kjolematboks-hvit-bla.html?gclid=CjwKCAjwi6TYBRAYEiwAOeH7GYk88do2TsG9DlUpuQnuSQLlD_Uf0qBujYIvgBPeplqmijII-x-IYxoCu_IQAvD_BwE https://www.coolstuff.no/Frozzypack-Matboks Eller så kan man bruke disse i en vanlig matboks: https://www.clasohlson.com/no/Kjøleelementer-miniformat/44-3002-1
Frksti Skrevet 26. mai 2018 #34 Skrevet 26. mai 2018 (endret) Vi skjærer opp brødet i butikken og fryser det. Hver morgen tar vi opp frosne brødskiver og smører/legger pålegget på de frosne brødskivene. Legger det rett i matboksene. Brødskivene er da tint til lunsj og pålegget er fortsatt kaldt. Det smaker fersk og godt, til tross for varmen. Det er lett og fungerer helt supert. Endret 26. mai 2018 av Frksti 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 #35 Skrevet 26. mai 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Nugatti er bare sukker. Syns verken det, syltetøy eller brunost er "mat til aktive barn", som du sier. Av og til ja, men ikke hver dag. Handler ikke om å slanke barna, men om å gi de små kroppene de riktige byggesteinene. Grovt brød med ost, skinke og salat er det jeg vil kalle mat til aktive barn. Anonymkode: e9115...54c Grovt brød er utrolig ekkelt og ingen i min familie spiser den....uansett hvor sunt det er. Anonymkode: 9f936...b83
Arata Skrevet 26. mai 2018 #36 Skrevet 26. mai 2018 Det er også en mulighet å fryse drikken de skal ha med seg, om de har med seg vann/saft på skolen. Flasken med drikke vil da fungere som et kjøleelement og så lenge matboksen og flasken ligger sammen funkerer det kjempefint. Dette gjorde jeg seg når jeg var lei av svett matpakke på ungdomsskolen, og det var veldig deilig med iskaldt vann til lunsj
ViljaH Skrevet 27. mai 2018 #37 Skrevet 27. mai 2018 Putt en slik Skyr-pose med skrukork i fryseren. Legg oppi matboksen øå morgenen. Maten kjøles, barnet får youghurt med, win-win.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #38 Skrevet 27. mai 2018 På 25.5.2018 den 10.39, AnonymBruker skrev: Har du noen linker til slike matbokser? Litt avhengig av at de ikke skal være for store/veie for mye. Anonymkode: 3cd52...3d3 Du får kjøpt bittesmå kjøleelementer på clas Olson. Like stor som en eske sigaretter og bare halvparten så tykk. Den går i de fleste matbokser og koster en tier, og har også små kjølebager. Det samme har de på jysk. Anonymkode: 4b758...2f1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #39 Skrevet 27. mai 2018 Har Frozzypack til begge ungene, de fungerer kjempefint og holder brødskiver, wraps, frukt, grønt, matmuffins, yoghurt, drikke, smoothie etc. friskt og godt. Anonymkode: 6a4ba...dc3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå