Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken bok er den vakreste du har lest? 

Hadde en periode for 6-7 år siden jeg leste så mange bra bøker. Men av en eller annen grunn er jeg redd jeg bare skal oppfatte det som klisjé hvis jeg leser noe lignende i dag. Tror jeg var mer åpen på den tiden. Likevel savner jeg den gode, varme følelsen, av visdom, perspektiver, kunnskap og en god historie man blir helt sugd inn i.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Oops ..

Jeg vet ikke om de kvalifiserer som "vakreste", men, noen av de bøkene jeg tenker og grunner oftest på og over mange år etter jeg leste de sist er;

Hav av tid - Merete Morken Andersen. Nåde - Linn Ullmann. En ettermiddag om høsten - Mirjam Kristensen. I know this much is true - Wally Lamb. A prayer for Owen Meany - John Irving

Endret av Rumle
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Hvilken bok er den vakreste du har lest? 

Hadde en periode for 6-7 år siden jeg leste så mange bra bøker. Men av en eller annen grunn er jeg redd jeg bare skal oppfatte det som klisjé hvis jeg leser noe lignende i dag. Tror jeg var mer åpen på den tiden. Likevel savner jeg den gode, varme følelsen, av visdom, perspektiver, kunnskap og en god historie man blir helt sugd inn i.. 

Hva mener du med at du skal oppfatte det som klisjé? Kan du utdype det litt?

Anonymkode: bd1d2...199

Skrevet
40 minutter siden, Rumle skrev:

Oops ..

Jeg vet ikke om de kvalifiserer som "vakreste", men, noen av de bøkene jeg tenker og grunner oftest på og over mange år etter jeg leste de sist er;

Hav av tid - Merete Morken Andersen. Nåde - Linn Ullmann. En ettermiddag om høsten - Mirjam Kristensen. I know this much is true - Wally Lamb. A prayer for Owen Meany - John Irving

Takk for tips, jeg skal lese om dem :)

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du skal oppfatte det som klisjé? Kan du utdype det litt?

Anonymkode: bd1d2...199

Leste bøker om vennskap, varme følelser, om å ha føttene i sanda og kjenne havet rundt seg. Vet ikke, det kan hende bøkene hadde vært like bra i dag. Men er redd for at jeg ikke blir like slukt av det som da, tror jeg var generelt mer åpen for livet på den tiden, og har liksom hørt og sett mer i dag enn jeg hadde da. Likte bøker som tusen strålende soler, drømmehjerte, drageløperen, alkymisten, øya osv. Muligens litt mainstream, men syntes de var veldig bra. Prøvde meg på "et helt halvt år" for noen år siden som så mange syntes var så bra, men jeg ble skuffet. Jeg er noe treg til å lese også, pga konsentrasjon, så det koster litt å sette seg inn i en bok også på en måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese

Bambi av Felix Salten

Dsjamilja av Tsjingiz Ajtmatov

Tror de to siste holder seg, den første vet jeg ikke for jeg har aldri lest den omigjen.

Anonymkode: d97c2...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Og Kjærlighet før Øya Synker av Vetle Lid Larssen

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Rumle skrev:

Oops ..

Jeg tenkte faktisk også på En ettermiddag om høsten! En annen bok jeg syntes var veldig vakker er Den hvite dampbåten av Tsjingis Ajtmatov. Og nå ser jeg at flere har også nevnt Ajtmatov! 🤗

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Kattugla skrev:

Jeg tenkte faktisk også på En ettermiddag om høsten! En annen bok jeg syntes var veldig vakker er Den hvite dampbåten av Tsjingis Ajtmatov. Og nå ser jeg at flere har også nevnt Ajtmatov! 🤗

Ja, er den ikke fin? Jeg har lest den flere ganger allerede og tenker ofte på den. Jeg skal sjekke ut Ajtmatov :)

Kom på to til; Middlesex av Jeffrey Eugenides og Nedstörtad ängel av Per Olov Enquist. Helt nydelig ❤

Endret av Rumle
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og Kjærlighet før Øya Synker av Vetle Lid Larssen

Den hadde jeg helt glemt! Utrolig fin! Tror jeg må lese den igjen snart.

AnonymBruker
Skrevet

H.D.s Helen of Egypt

Roland Barthes' A lovers discourse (styr unna den norske oversettelsen)

Selma Lagerlöfs Keiseren av Portugalia

Nikos Kazantzakis' The last temptation of Christ

Anonymkode: 9c157...dd9

• Liker 2
Skrevet

Så flott med så mange gode svar - øyner håp for sommerlesingen nå :)

Skrevet
8 timer siden, Rumle skrev:

Ja, er den ikke fin? Jeg har lest den flere ganger allerede og tenker ofte på den. Jeg skal sjekke ut Ajtmatov :)

Kom på to til; Middlesex av Jeffrey Eugenides og Nedstörtad ängel av Per Olov Enquist. Helt nydelig ❤

Jeg synes også Yasunari Kawabata er veldig fin ❤️

• Liker 1
Skrevet

Og dagen varer lengre enn et århundre, av Tsjingiz Ajtmatov

• Liker 2
Skrevet

Den vakreste boken jeg har lest uten sidestykke er Kilden av Gabriel Scott. Det er en liten bok men den har en stor sprengkraft i seg av et merkelig lys som gradvis sniker seg inn i deg i løpet av de siste sidene i boken. Et litt gammelmodig språk om en enkel sjel som bygger livet sitt på de enkle ting i tilværelsen, og en stor nærhet til naturen og sitt opphav. Og som på et forunderlig vis klarte å løfte meg sammen med hovedpersonen opp i et himmelsk lys.(med tårer og snørr) Ja jeg kan ikke forklare det, men det er ikke for ingenting at denne boken mange ganger er blitt kåret til århundrets beste bok i flere kåringer. Den er nok ikke for alle, jeg ser det, men for de den passer til, så er den en stor leseopplevelse. Det er den eneste boken jeg har grått av.

• Liker 2
Skrevet

Alkymisten, Paulo Coehlo 

AnonymBruker
Skrevet

Geisha 

Anonymkode: 64383...d80

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Anna Maria skrev:

Den vakreste boken jeg har lest uten sidestykke er Kilden av Gabriel Scott. Det er en liten bok men den har en stor sprengkraft i seg av et merkelig lys som gradvis sniker seg inn i deg i løpet av de siste sidene i boken. Et litt gammelmodig språk om en enkel sjel som bygger livet sitt på de enkle ting i tilværelsen, og en stor nærhet til naturen og sitt opphav. Og som på et forunderlig vis klarte å løfte meg sammen med hovedpersonen opp i et himmelsk lys.(med tårer og snørr) Ja jeg kan ikke forklare det, men det er ikke for ingenting at denne boken mange ganger er blitt kåret til århundrets beste bok i flere kåringer. Den er nok ikke for alle, jeg ser det, men for de den passer til, så er den en stor leseopplevelse. Det er den eneste boken jeg har grått av.

Jeg kommer nok til å lese denne. Tusen takk for tips. 

• Liker 1
Skrevet

Brev til D av André Gorz må være en av de fineste bøkene jeg har i bokhylla. 

• Liker 2
Skrevet

Lille tre av Forrest Carter og The blind assasin av Margaret Atwood

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...