Gå til innhold

Oppskrifter med røtter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg i forskjellige artikler rundt omkring om røtter. Har Prøvd litt presillerot og jordkokk ( fikk på resturant) dette er kjempegodt som tillbehør til mat. Noen som har noen rot oppskrifter ? Enten som tilbehør eller hovedrett ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lage en kjempegod stappe av sellerirot, persillerot og poteter. :sikle:

Jeg bruker ikke noen eksakt oppskrift, men tar etter hva jeg har (men over halvparten bør være selleri-/persillerot). Skrell og skjær grønnsakene i biter, kok dem til de er møre og mos dem. Bland inn noen skjeer creme fraiche, litt grønnsaksbuljong og salt og pepper etter smak. Deilig tilbehør til kylling eller annet kjøtt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker ikke noen eksakt oppskrift, men tar etter hva jeg har (men over halvparten bør være selleri-/persillerot). Skrell og skjær grønnsakene i biter, kok dem til de er møre og mos dem. Bland inn noen skjeer creme fraiche, litt grønnsaksbuljong og salt og pepper etter smak. Deilig tilbehør til kylling eller annet kjøtt.

Enig. Potetmos med sellerirot er svært godt. Har ikke prøvet persillerot selv enda men det skal jeg. Når jeg lager potetmos bruker jeg forøvrig nok lettrømme til at mosen får riktig farge og konsistens (trenger ikke mye) samt pepper, salt og muskat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er en gjenganger hos oss også, feks. godt til sitron- og hvitløksmarinert kylling!

Vi bruker dessuten ofte pastinakk istedet for persillerot, det gir en søt, krydret smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...