Gå til innhold

Hvor mye skal samboer bidra med på oppussing m.m.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hadde likt å høre tankene deres. Min samboer eier en leilighet, og jeg bor sammen med henne (leier hos henne, kan du si). Jeg betaler 3000,- i husleie + hjelper til ca 50% med mat og andre fellesutgifter. Nå er badet og deler av kjøkkenet pusset opp, og i tillegg må hun ut med penger for reparasjon av bilen sin.

Så til spørsmålet: Jeg kjører ikke bil selv, men har til tider selvsagt glede av at hun kjører, og det er hun som eier leiligheten. Synes dere det er riktig av henne å kreve at jeg skal betale halvparten av oppussingen av badet/kjøkkenet + bilkostnadene? Hva synes dere er et rimelig fordeling her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rent økonomisk synes jeg du ikke skal bidra til oppussingen. Dette betaler du for igjennom husleien. En annen sak er at husleien er kanskje svært lav. Det riktige vil kanskje være å øke den. 

Hun er eier av leiligheten, og vil sitte igjen med en verdistigning pga oppussingen. Så det beste er kanskje at du kjøper halvparten av boligen?

Bilen er litt mer komplisert. Det kommer an på hvor mye din bruk av bilen er. 

Du bør betale halvparten av de reelle kostnadene for den delen du er med i bilen. Sjekk statens satser for dette. 

Men om en ser menneskelig på det, så ikke vær gnien. Det gir jo et inntrykk av at du ikke har tro på forholdet, og holder unna penger. 

Men du må selv finne den rette balansen her. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Enig med @stan

Så lenge du ikke er medeier i leiligheten, er kostnadene for oppussing hennes. Du vil få glede av det, men du betaler allerede leie. Det er å anse som din andel da.

Ang bilen, kanskje ikke halvparten, men kanskje 1/3 eller 1/4 alt etter hvor mye du er i bilen i forhold til bilens totale bruk?

Anonymkode: f0d39...e23

Skrevet

Det er  ikke rimelig at du skal betale for oppussing i det hele tatt.  Det er hun som er eier, og vedlikehold og forbedring må hun da selv stå for.  Verdiøkningen er hennes alene. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for input. Tenkte selv å bidra med halvparten av oppussingen, og ingenting eller et moderat beløp på bilen (Vi har begge i jobb), men tenkte også selvsagt på at det er hun som nyter verdiøkningen.

AnonymBruker
Skrevet

Invistering i oppussing hadde jeg sagt blankt nei til. Hjelpe med en reprasjon kunne jeg gjort. 

Den dagen det ikke funker med dere sitter du med skjegget i postkassen om du betaler for store dyre ting du ikke kan ta med deg. 

Anonymkode: 56fdb...709

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal betale: du bor tilnærmet gratis.

Anonymkode: 596d8...461

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen hennes ved at du betaler leie er at du er med på å betale ned hennes gjeld så om du burde betale mer kommer an på lånet hennes. 

Anonymkode: 56fdb...709

AnonymBruker
Skrevet

Ikke oppussing, men bilen bør du bidra på. 

Anonymkode: 3a1c5...281

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal du ikke. Bad og kjøkken er veldig dyrt. Eks kan hun kaste deg ut 14 d etterpå. Hva da? Hun har allerede tjent på verdistigning den tid du har bodd der, det får du heller ikke glede av. Etter oppussing blir det stor verdistigning. Du sitter igjen med 0. Bruk dine penger til sparing, i tilfelle forhold tar slutt. 

Dere kan ha planer i dag, om å bli gamle sammen. Gifte dere osv. Da kan du kjøpe deg inn i leiligheten, med 50 % før oppussing. Vil hun ikke det, så er det et varsko til deg. 

Når det gjelder bilen, så hadde jeg krevd at vi delte på bensin og forsikring, så lenge du også har gleden av dette. Reparasjoner får hun stå for selv. 

Slik du fremstiller det, så er du en melkeku

Anonymkode: c0c66...bc2

• Liker 1
Skrevet

Du betaler latterlig lav leie, med mindre du med felleskostnader også mener at du betaler halvparten av alle regninger. Likevel bør du ikke betale oppussing, men hjelpe til med arbeidet. 

Bilen kan du godt bidra litt til, siden du også nyter godt av bruk. 1/3 kanskje. 

Du bør spare til EK, så du/dere kan kjøpe noe etterhvert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de andre. De gir ikke mening at du skal spytte inn en eneste krone i oppussingen. Bidra fysisk, med arbeidet altså, er naturlig, dersom hun gjør deler av dette selv. 

Bilen er jeg mer usikker på, men jeg tenker i utgangspunktet at hennes bil = hennes kostnader, enn så lenge du bidrar raust med bensinpenger når du nyter av bilen.

Anonymkode: e0649...6ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig at du betaler noe for oppussingen overhodet. Du ville da bidratt til en verdiøkning som KUN faller henne til gode ved et eventuelt brudd eller salg av leiligheten. Du vil aldri få en krone, så lenge du ikke står som eier. Så nei, ingen oppussingskostnader bør falle på deg. I verste fall kunne hun fått flere hundre tusen kroner av deg for oppussing av bad og leilighet, og så kastet deg på gata og gjort det slutt to uker senere. Det er ikke noe særlig å legge penger i sånne saker, når man står på bar bakke uten rettigheter i eiendommen.

Bilen derimot, bør du som medbruker være med og betale en del på, da dette er et slitasjeobjekt som krever en del vedlikehold pga bruk som du bl.a. har vært med på. Du nyter godt av å ha "fast sjåfør", og kan bli kjørt hit og dit og få fraktet ting hjem etc. Jeg ville betalt halvparten av kostnadene det er å ha bil, som årsavgift, reparasjoner, drivstoff og forsikring. Men ikke billån, hvis dette finnes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Visningsnavn00 skrev:

Hei,

Hadde likt å høre tankene deres. Min samboer eier en leilighet, og jeg bor sammen med henne (leier hos henne, kan du si). Jeg betaler 3000,- i husleie + hjelper til ca 50% med mat og andre fellesutgifter. Nå er badet og deler av kjøkkenet pusset opp, og i tillegg må hun ut med penger for reparasjon av bilen sin.

Så til spørsmålet: Jeg kjører ikke bil selv, men har til tider selvsagt glede av at hun kjører, og det er hun som eier leiligheten. Synes dere det er riktig av henne å kreve at jeg skal betale halvparten av oppussingen av badet/kjøkkenet + bilkostnadene? Hva synes dere er et rimelig fordeling her?

Jeg eier leiligheten, sambo betaler 7000 i måneden. Du betaler latterlig lite. En skal ikke "få igjen" penger om det skulle bli slutt, så sånn sett er du heldig - håper du er flink til å sette av penger til egenkapital og sparer! Kanskje dere skal kjøpe sammen en dag og da er det fint om ikke hun sitter med alt av kapital og du bare flyter med videre. Hadde du leid av en "ukjent" hadde du ikke hatt noe utbytte etterpå, sånn skal det også være i et forhold av den typen dere tydeligvis har. Derfor kan du betale for det du bruker - fordeler med bil, ja da kan du betale litt for bil biten. Men oppussing og slikt, det hadde du ikke måttet "dekke" dersom du leide et annet sted. Samboeren min betaler "husleie" og vi blir enige om hva som skal endres og ikke i hjemmet vårt, jeg tar mesteparten av kostnadene da jeg vil sitte med gevinsten på slutten. Men er det noe sambo bare MÅ ha så betales det ikke av meg.

Syns ikke du skal betale noe på oppussing, dette er opp til henne og blir hennes gevinst på slutten. Eier hun 100% skal hun stå for 100% av oppussingen av sitt hjem. Det er ikke vanlig i et leieforhold at leietaker (for det er det du er) skal betale for oppussing. Kanskje dere skulle satt opp en samboer/ leie -avtale? Syns du skal hjelpe til med bil da dette er et gode som ikke er en selvfølgelighet.

Anonymkode: e0d0c...913

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppussingen syns jeg ikke du skal bidra til, for det er hun som eier leiligheten og for glede av verdiøkningen. Det er derimot ikke urimelig å heve husleia med 1000-2000 kr i måneden. Bilen er jo også hennes, men du kan jo kanskje gi en liten sum. Dere bør skrive en samboerkontrakt hvis dere ikke allerede har det

Anonymkode: 7227e...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppussing skal da ikke du betale for. Det gjør du kun når du er medeier. Her er det samboer som eier huset, å intill videre er det han som står for penger til oppussing, jeg hjelper til etter beste evne, men kostnadene tar han, intil jeg får kjøpt meg inn. 

Anonymkode: b2183...d12

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Visningsnavn00 skrev:

Takk for input. Tenkte selv å bidra med halvparten av oppussingen, og ingenting eller et moderat beløp på bilen (Vi har begge i jobb), men tenkte også selvsagt på at det er hun som nyter verdiøkningen.

Det er penger rett ut av vinduet for din del om du betaler for oppussing. Greit nok at du ønsker å hjelpe, men når det kommer til økonomi så lønner deg seg å være smart. 

Anonymkode: b2183...d12

AnonymBruker
Skrevet
På 24.5.2018 den 22.06, Visningsnavn00 skrev:

Hei,

Husleie: du kunne nok betalt litt mer i husleie, + selvsagt 50% av fellesutgifter, kanskje litt mer for maten siden du er mann. Og syns også du kunne betale bensinen en gang i blant. Oppussing er ikke din kost. Heller ikke vedlikehold. Og ikke bil. 

Anonymkode: cd9cf...023

AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2018 den 9.13, Visningsnavn00 skrev:

Hvis du betaler for oppussingen, eller bidrar med arbeidskkraftsom fører til en vesentlig verdøkning på hennes leilighet, kan du bygge opp rettigheter i den, og komme med krav ved brudd. Ikke særlig lurt av henne. Spesielt damer som får sjokk av den realiteten. 

Anonymkode: dac99...4d9

AnonymBruker
Skrevet
På 24.5.2018 den 22.06, Visningsnavn00 skrev:

Hei,

Oppussing: nei. Du betaler husleie og det er hun som får gevinst ved eventuell økning i boligens verdi.
Bilkostnad: hvis du er med henne ca 1/4 av gangene hun kjører, betaler du 1/4. Er du med like mye som henne, betaler du 50%.

Det er slik vi gjør det her iallefall!

Anonymkode: 37821...c21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...