Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som er oppvokst i en isolert bygd, og kan fortelle om sine erfaringer? Jeg er det, og når jeg er på besøk på dette stedet, så føler jeg at ting blir så isolert/sært på en måte.
Tenk at her hadde jeg ungdommen min. Jeg synes jo jeg gikk glipp av veldig mye, fordi jeg ble fryst ut, og da har du ikke mange muligheter når du bor i ei bygd. Det var samme gjengen absolutt hele tiden. Lite aktivitetstilbud er det også. 
Det er ei slik bygd som ligger veldig langt fra alt. Det  er ikke noe sentralt i nærheten. 

Men etter som jeg ble voksen, har jeg flyttet på meg, og reist mer. Og jeg ser at de som vokste opp mer sentralt, generelt har større karriere, kjenner folk bedre og ikke like dømmende.

Så mitt spørsmål her er, blir man mer dømmende av å bo på bygda? Altså, når man bor i ei slik bygd som er langt fra alt? Jeg mener ikke sentrale bygder med masse butikker og i nærheten av byer.. jeg mener isolerte bygder som ligger veldig langt unna alt.

Anonymkode: 691aa...63f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man blir mer dømmende,men ting blir mer gjennomsiktig, mye godt i bygdene.tror din dårlige erfaring kommer mest av at du ble fryst ut.💙

Anonymkode: 7b537...e67

AnonymBruker
Skrevet

Bygd er et onde

Anonymkode: 90764...c0b

Skrevet

Svaret er ja på alle dine spørsmål. Den sosiale kontrollen gjennomsyrer små bygdesamfunn, og man kan ikke avvike fra normen. Man følger med på hva naboen foretar seg, og sprer rykter. Ryktespredningen er meget omfattende, og man får lett et stempel på seg (det er en danske som har bodd i min bygd i snart 30 år, men han er ennå kjent som "dansken"), og det er meget vanskelig å bli kvitt stempelet sitt. Det finnes folk som har reist fra bygda for å bli kvitt stempelet sitt, og begynne på nytt igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle syns at alle andre på bygda er sneversynte, dømmende og sladrete, men ingen på bygda syns selv de er sneversynte, dømmende og sladrete. Rart med det... 

Anonymkode: 3e7e1...001

Skrevet

Jeg skal i alle fall ikke tilbake til bygda jeg vokste opp i! Jeg har gjort for mange ting som er utenfor normen og var i utgangspunktet aldri villig til å tilpasse meg bygdedyret. 

Jeg bor i en annen bygd nå men her er det nært byen og mange tilflyttere. Mye enklere å bo her hvor ingen mener dem kjenner meg basert på hva jeg gjorde i ungdommen. 

Skrevet

Det med at folk fra små bygder er dømmende og trangsynte kommer trolig av at de ikke er blitt eksponert for særlig mangfold i sitt lille samfunn. Og med det kan man jo danne seg mange meninger om ting og mennesker man ikke har særlig kjennskap til eller møtt noen gang. Og når alle i bygda har samme mening om en ting, så er det lett å bli farget med - så klart man ikke vil skille seg ut fra majoriteten og det de mener. Og således blir man kanskje også litt mindre åpen for ukjente ting. Og så videre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...