AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Hei, Jeg bor i en by hvor jeg har det jeg vil kalle drømmejobben. Trives veldig godt på jobb, men trives absolutt ikke der jeg bor. Jeg skal derfor flytte til en annen by til sommeren. I den nye byen har jeg fått jobb, som jeg skal starte i i august. Denne jobben har jeg signert kontrakt for, og den har en oppsigelsestid på 1mnd i prøvetiden. Nå har det seg slik at det har dukket opp en mulighet for at jeg kan fortsette i den jobben jeg har i dag, men i den nye byen jeg skal flytte til - altså at jeg kan overflyttes til en annen avdeling og beholde arbeidsoppgavene mine. Denne muligheten var ikke aktuell tidligere, og det er grunnen til at jeg har søkt og etterhvert også signert kontrakt hos nytt firma. Jeg har som sagt drømmejobben, og vil veldig gjerne fortsette i den dersom det er mulig! Jeg mener at jeg har lest et sted at man kan si opp stillingen og unngå å starte i den nye jobben, dersom man sier opp så tidlig at oppsigelsestiden er over før man egentlig skulle startet? Vil det si at jeg i praksis kan si opp før 1.juli og unngå å måtte starte i ny jobb? Er det noen som har vært borti dette? Anonymkode: 4d44a...278
altflyter Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Jeg ville ringt arbeidsgiver med en gang og forklart problemet. Spurt om hvordan dere gjør det med oppsigelsestid. Jo fortere du ringer, jo mer samarbeidsvillig kommer de til å være. De må tross alt finne en ny som kan fylle stillingen du ikke vil ha lenger. Ofte kan slike ting løse seg med god gammeldags dialog. Men vær kjapp. Ring i morgen tidlig. Jo tettere opp i oppstart du kommer, jo surere vil de bli. 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 Enig, ring i morgen tidlig. De kommer ikke til å tvinge deg til å starte i en jobb du ikke lenger ønsker. De vil forhåpentligvis sette pris på at du sier ifra så tidlig som mulig. 2 mnd + er nok tid til å finne en ny ansatt. Kanskje den som var innstilt som nr 2 fortsatt er interessert også. Anonymkode: 790ca...648 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Ts her. Absolutt, ringe og prate med dem har jeg planer om. Lurer likevel på hvordan det er med oppsigelse, om jeg via den kan løse den litt klønete sitasjonen som har oppstått, uten noen "hard feelings". Jeg ble ansatt litt via via kontakter fra studietiden, og derfor ikke gjennom en normal ansettelsesprosess. Anonymkode: 4d44a...278
altflyter Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her. Absolutt, ringe og prate med dem har jeg planer om. Lurer likevel på hvordan det er med oppsigelse, om jeg via den kan løse den litt klønete sitasjonen som har oppstått, uten noen "hard feelings". Jeg ble ansatt litt via via kontakter fra studietiden, og derfor ikke gjennom en normal ansettelsesprosess. Anonymkode: 4d44a...278 Det er garantert regler rundt dette som jeg ikke gidder å sjekke opp i farten, men stort sett så klarer man å løse slike ting uten å måtte bry seg så mye med regelverket rundt oppsigelse. De fleste forstår det når man ringer og forklarer på en skikkelig måte. Så lenge du ringer i morgen og ikke venter en måned, så har de fortsatt tid til å finne en erstatning 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 8 minutter siden, altflyter said: Det er garantert regler rundt dette som jeg ikke gidder å sjekke opp i farten, men stort sett så klarer man å løse slike ting uten å måtte bry seg så mye med regelverket rundt oppsigelse. De fleste forstår det når man ringer og forklarer på en skikkelig måte. Så lenge du ringer i morgen og ikke venter en måned, så har de fortsatt tid til å finne en erstatning Ts her igjen. Ja, jeg har bare lite erfaring med både jobbytte og oppsigelser, og vil nødig sette noen i en vanskelig posisjon. Men tenker jeg tar en telefon både til juridisk avdeling i fagforeningen min og hører med dem, og med ny arbeidsgiver, så ordner det seg nok! Takk for svar iallefall! Anonymkode: 4d44a...278
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 Det er ingen oppsigelsestid før du har begynt i jobben. Arbeidsmiljøloven gjelder fra arbeidsforholdet starter. Du har en kontraktsrettslig forpliktelse til å begynne å jobbe der, men dette hører inn under avtaleretten. Om du bryter avtalen, kan teoretisk sett arbeidsgiver saksøke deg dersom de lider direkte økonomisk tap pga ditt avtalebrudd. Det gjøres sjelden. Har faktisk aldri hørt om det. Og varsler du avtalebruddet med så god tid at det tilsvarer oppsigelsestiden din, vil de aldri kunne påvise økonomisk tap. Anonymkode: ae8b2...05a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #8 Skrevet 24. mai 2018 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen oppsigelsestid før du har begynt i jobben. Arbeidsmiljøloven gjelder fra arbeidsforholdet starter. Du har en kontraktsrettslig forpliktelse til å begynne å jobbe der, men dette hører inn under avtaleretten. Om du bryter avtalen, kan teoretisk sett arbeidsgiver saksøke deg dersom de lider direkte økonomisk tap pga ditt avtalebrudd. Det gjøres sjelden. Har faktisk aldri hørt om det. Og varsler du avtalebruddet med så god tid at det tilsvarer oppsigelsestiden din, vil de aldri kunne påvise økonomisk tap. Anonymkode: ae8b2...05a Takk for svar. Blir litt forvirret av det du skriver, hvor har du det fra at oppsigelsestiden ikke gjelder før man har begynt i jobben? Jeg har undersøkt litt mer de siste timene, og fant dette fra Tekna sine sider: " Dersom arbeidstaker ikke ønsker å tiltre jobben etter inngått arbeidskontrakt, må hun gi oppsigelse tidsnok til at oppsigelsestiden er utløpt før tiltredelsesdato. Dersom oppsigelsestiden løper også etter avtalt tiltredelsesdato må hun være forberedt på å måtte jobbe i den resterende del av oppsigelsestiden". Vil ikke det nettopp si at jeg kan levere oppsigelse før tiltredelsesdato? Anonymkode: 4d44a...278
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Blir litt forvirret av det du skriver, hvor har du det fra at oppsigelsestiden ikke gjelder før man har begynt i jobben? Jeg har undersøkt litt mer de siste timene, og fant dette fra Tekna sine sider: " Dersom arbeidstaker ikke ønsker å tiltre jobben etter inngått arbeidskontrakt, må hun gi oppsigelse tidsnok til at oppsigelsestiden er utløpt før tiltredelsesdato. Dersom oppsigelsestiden løper også etter avtalt tiltredelsesdato må hun være forberedt på å måtte jobbe i den resterende del av oppsigelsestiden". Vil ikke det nettopp si at jeg kan levere oppsigelse før tiltredelsesdato? Anonymkode: 4d44a...278 Det du siterer er akkurat det samme scenariet du antyder i ditt første innlegg: sier du opp mer enn en måned (som er oppsigelsestiden) før du skulle tiltrådt, vil du slippe å begynne i jobben. Du har med andre ord retten på din side, men du bør tenke deg ekstremt godt om før du gjør noen utspill. Måten du tar opp saken med din nye arbeidsgiver vil ha alt å si for hvordan de ser på deg i fremtiden. Siden Norge er et lite land, og de fleste bransjer består av folk som kjenner hverandre direkte eller indirekte skal det svært lite til før du risikerer å få ord på deg for å være vinglete og ikke til å stole på. Ikke bare forspiller du sjansene dine for en eventuelt framtidig jobb hos den arbeidsgiveren du har skrevet kontrakt med, men de kan ha snakket med andre personer hos andre virksomheter. Slik arbeidsmarkedet er i dag, er det derfor ikke sikkert at det er verdt å ta sjansen. Det er ditt eget rykte du setter på spill, og ryktet er mer verdifullt enn man kanskje tenker på. Anonymkode: 89007...e81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå