Gå til innhold

Frekt og legge inn bud 1 mill under takst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har snakket med megler hele veien. Det dummeste vi kan gjøre er jo å fortelle megler om vår makspris! 

Det er en utvikler/spekulant som eier boligen. Han har nok penger i ‘hue og ræva’, men det betyr jo ikke at han er villig til å selge for hva som helst. Megler dier at han begynner å bli ‘motivert fr å selge’, men vi vet jo ikke hva det betyr...

ts

Anonymkode: 63b05...5c7

I noen situasjoner er det det dummeste å gjøre. Når maksprisen deres er 1 million under prisantydning så er det ikke akkurat sånn at megleren kan lure dere til å betale mer enn hva dere har ☺️

Litt summerer hvis det er en leilighet med prisantydning på kr 3 000 000, og du forteller megleren at dere har 3.500.000.

Allikevel, når prisantydningen er såpass høy så er det lov til å prøve seg. Være ydmyk, fortelle at dette er det vi har. Take it or leave it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ps: om det ikke er nybygg burde det være mulig å vite hva de har kjøpt for og årstallet. Usikker på hvordan man finner ut dette, kanskje noen andre i tråden vet? 

Har de nylig kjøpt og setter opp prisen mye er det ikke frekt, i motsetning til om de forsøker å selge for tilsvarende som de har kjøpt for. 

Anonymkode: c123e...2cf

Ja, vi vet det, men det er et vanskelig regnestykke. De har kjøpt en stor tomt med et oppussingsobjekt, parseller ut ny tomt med nytt bygg og pusset opp det gamle huset vi ønsker å kjøpe. 

Vi vet hva de kjøpte gammelt hus med stor tomt for, men ikke hvor mye de har brukt på å pusse opp, eller hva den utparselerte delen av tomten. Er verd. 

Ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da trenger han ikke selge han kan leie ut. 

Anonymkode: 3a497...1a6

Ja, det er en mulighet, men han virker ikke til å drive med utleie, etter hva jeg kan Google... 

han ‘trenger’ nok ingenting nei, han er en såpass stor fisk, men spørsmålet er jo hva megler mener med ‘motovert’? 

ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en mulighet, men han virker ikke til å drive med utleie, etter hva jeg kan Google... 

han ‘trenger’ nok ingenting nei, han er en såpass stor fisk, men spørsmålet er jo hva megler mener med ‘motovert’? 

ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Smått klar for å hente inn penger på eiendommen. Det haster egentlig ikke, men eier begynner å bli klar for å selge nå.

Anonymkode: 3d4a2...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med megler hele veie . Han sier at ‘det er ingen andre interessenter og selger begynner å bli motivert for å selge,’ men han vil ikke si et tall som er minstepris for selger. Han vil at vi skal by.

ts 

Anonymkode: 63b05...5c7

Ok. Med de nye opplysningene her om at selger er spekulant osv. så sier jeg kjør på. Da har dere ingenting å tape. Om selger avslår budet og dere ikke kan gå lenger så sier dere bare at det dessverre er absolutt maks hva dere kan strekke dere til, take it or leave it. Og krysser fingrene :) 

Anonymkode: a2fff...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle det være frekt å legge inn et hvilket som helst tilbud? Dette er bare snakk om taktikk, ikke legg følelser i det.

Hvis dette huset står igjen etter utbygging av tomta er verdien svært usikker. Prisantydningen er hva selger i beste fall håper å få, ikke noe annet. Dere må bestemme dere for hva dette huset er verdt for dere og tilby denne summen. Gi en grei svarfrist på et par dager, og takk for dere hvis tilbudet blir avslått. Megler har nummeret deres og kontakter dere hvis selger angrer.

(Kilde: Kjøpte 25% under takst/prisantydning for noen år siden).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lå et hus ute til 12 mill. Det sto i 2 år. Gikk for 7.5 mill

Anonymkode: 7d67f...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset koster 13 mill og dere vil by 12 syns jeg ikke det er skambud. Må være lov å prøve seg, og prisen er jo åpenbart for høy siden ingen vil ha det

Anonymkode: bc379...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger på ca. 13. Vi kan by 12. 

Ts 

Da ville jeg lagt meg en god del under 13, slik at dere har litt krutt å komme med hvis de kommer med et motbud. I denne prisklassen er det overhode ikke frekt med skambud. By 10,5 mill 🙂 Er de desperate nok, kan det jo være jeg sparte dere for 1-1,5 mill.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som nesten alle her er fullstendig håpløse på forhandlingsteknikk. Man byr ikke mer enn nødvendig for ting, og spesielt ikke så dyre ting, for å dulle med egoer. Hverken eget eller andres. Når ikke boligen blir solgt så er det fordi den er for høyt priset, På en så dyr bolig er det store sjanser for at 1 mill under takst fortsatt for mye. Hvis dere kan finne priser på hvor mye liknende boliger i området har blitt solgt for ville det være en fordel.

Anonymkode: ddaac...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke helt er med på i dette regnestykket:

Boligen kostet først 14, og ble satt ned til 13 mill.

Og dere sier dere vil by 1 mill under takst.

Er det slik at taksten er lik dagens prisantydning på 13 mill? I så fall var det litt vel offensivt å starte ut med en prisantydning på en mill over takst, som selger da gjorde med 14 mill? 

Anonymkode: de3b0...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ting jeg ikke helt er med på i dette regnestykket:

Boligen kostet først 14, og ble satt ned til 13 mill.

Og dere sier dere vil by 1 mill under takst.

Er det slik at taksten er lik dagens prisantydning på 13 mill? I så fall var det litt vel offensivt å starte ut med en prisantydning på en mill over takst, som selger da gjorde med 14 mill? 

Anonymkode: de3b0...1e0

Prisantydning er nå 13, den var tidligere 14. Vi kan by 12. 

Ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Prisantydning er nå 13, den var tidligere 14. Vi kan by 12. 

Ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Prisantydning og takst er ikke det samme.

Anonymkode: ddaac...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg frekk som la inn bud 100 000 under takst. Såå ja. Skambud. 

Anonymkode: 5c429...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Følte meg frekk som la inn bud 100 000 under takst. Såå ja. Skambud. 

Anonymkode: 5c429...d6b

Under prisantydning. 

Anonymkode: 5c429...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raggy

For all del ikke snakk m megler, han prøver kun å få dere til å betale så mye som mulig. En dialog er ok, men ikke tro det er snakk om hyggelighet til deres beste. Jeg ville lagt inn bud laaangt under takst. Da kan selger evt gi dere motbud. Skjer det ingenting i forhold til salg videre så ikke møt motbudet, hold kun fast ved deres første skambud. Det er kun grunn til å reagere om flere byr. La selger få tid til å tenke over saken, godt tid er viktig. Det er kjøpers marked, så enkelt er det. Man må jo annta at selger taper en viss sum pr år når boligen står ubebodd.. Skjer det ikke noe en stund etter motbud så kan dere vurdere å møte motbudet forsiktig.

Å til dere i tråden som mener skambud er frekt.. det er det dummeste jeg har hørt! Greit at vi har hatt prisvekst på boliger men takstmenn og meglere prissetter boliger veldig høyt og jeg har erfart i min korte tid nå som kjøper på leit etter ny bolig at de fleste boligene går enten til taks eller under takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By iallefall 2 millioner under og vent. Det er overhodet ikke skammelig. Ikke by det høyeste dere kan gi med engang. Om selger avslår, sier dere at dere er er veldig i tvil om dere vil gå opp mer, dere må tenke på det ei stund. Vent ei laang stund før dere legger inne litt mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 18.24, Buddhahode skrev:

Ja, dette er et såkalt skambud. Bedre å ta en telefon til megleren å høre an situasjonen, og fortelle om deres maksbudsjett.  Si at dere skjønner at det er lite, men det er det dere har å gå på. Vær litt ydmyk.

Kan være forskjellige situasjoner dette her, hvis det er en familie som har kjøpt seg oppover og har fått finansieringsbevis basert på taksten har de ikke mulighet til å akseptere noe sånt. Hvis det er et dødsbo, boligen er gjeldsfri og arvingene bare vil bli kvitt huset kan det være mulig. Samtidig er 1 000 000 kr mye penger, så lite trolig at dette går i gjennom. Hadde du akseptert hvis noen ga deg bud på ditt hus på 1 000 0000 kr mindre enn prisantydning? 

La aldri selger/megler få greie på din maksgrense!

Anonymkode: e7704...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisantydning og takst er ikke det samme.

Anonymkode: ddaac...5b0

mente prisantydning. 

ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...