Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har AAP og ønsker å bo et år i utlandet hos forloveden min og at vi gifter oss der osv. Er det mulig å ha opphold i utlandet så lang tid med AAP? Har kontaktet NAV, men venter på svar fra dem. Så lurer på om det er noen her som vet. 

Anonymkode: a0fcc...a96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke i 1 år. 

Du må være aktiv arbeidssøker eller i tiltak. Du kommer nok til å miste aap om du drar. 

Anonymkode: 1aecb...e24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke i 1 år. 

Du må være aktiv arbeidssøker eller i tiltak. Du kommer nok til å miste aap om du drar. 

Tiltaket jeg er under nå, er å teste ut hvor mye jeg klarer å jobbe hjemmefra, så det kan jeg jo også gjøre i utlandet. Kan jeg likevel ikke dra uten å miste AAP, tror du? 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger regelmessige samtaler med nav og behandler, evt så må du i i arbeispraksis/ kurs/ studier om du er frisk nok til det. AAP skal være utredning og kartlegging- man skal finne ut om du er frisk nok til å jobbe, hvor mye du kan jobbe eller om du er så syk at du blir ufør. Derfor må du ha regelmessig kontakt med nav for å se hvor langt du har kommet, om dere skal prøve andre behandlinger eller praksiser osv. 

Om du nettopp har begynte på AAP kan denne prosessen ta 1-5 år alt etter hvordan sykdommen din utarter seg. Med mindre du er lam fra halsen eller lignende alvorlig så tar det som regel årevis å utrede og klargjøre. 

Med mindre du blir såpass raskt frisk at du kan begynne i 100% jobb igjen, da, selvsagt, da kan du gjøre akkurat som du vil

Anonymkode: c5b3c...e9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tiltaket jeg er under nå, er å teste ut hvor mye jeg klarer å jobbe hjemmefra, så det kan jeg jo også gjøre i utlandet. Kan jeg likevel ikke dra uten å miste AAP, tror du? 

ts

Det er vel alltids noen få tilfeller der det er lov om det passer med tiltak. Men tror du ikke du trenger snakke med nav i løpet av det året?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger regelmessige samtaler med nav og behandler, evt så må du i i arbeispraksis/ kurs/ studier om du er frisk nok til det. AAP skal være utredning og kartlegging- man skal finne ut om du er frisk nok til å jobbe, hvor mye du kan jobbe eller om du er så syk at du blir ufør. Derfor må du ha regelmessig kontakt med nav for å se hvor langt du har kommet, om dere skal prøve andre behandlinger eller praksiser osv. 

Om du nettopp har begynte på AAP kan denne prosessen ta 1-5 år alt etter hvordan sykdommen din utarter seg. Med mindre du er lam fra halsen eller lignende alvorlig så tar det som regel årevis å utrede og klargjøre. 

Med mindre du blir såpass raskt frisk at du kan begynne i 100% jobb igjen, da, selvsagt, da kan du gjøre akkurat som du vil

Jeg har vært på AAP i fire år. Har vært i arbeidspraksis tidligere som tiltak.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Kanskje, men det må du ta opp med nav.

Anonymkode: 0537e...527

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ja du vil fortsatt miste aap. Fordi du SKAL være tilgjengelig for NAV. Det er et av kriteriene. Det tar heller ikke 1 helt år å sjekke hvor mye du klarer å jobbe hjemmefra. Du vil snart bli sendt videre, enten på kurs, utdanning, arbeidspraksis også vil du bli sendt utav aap. Enten mot jobb eller uføre. Så ja, du vil miste aap og du vil garantert få avslag. 

Jeg har fått innvilget 1 uke ferie og får beholde aap. Fordi både psykolog og behandler hos NAV går ut i ferie samtidig. Så jeg har en hel uke hvor jeg ikke kan gjøre noe som helst. Så jeg fikk innvilget ferie og beholde pengene den uken, fordi det går ikke i veien for noe som helst. Det er strengt når det kommer til ferie under AAP. Har heller ikke hatt ferie på snart 6 år. Så det er ikke noe jeg søker om hver sommer, dette er første gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du vil fortsatt miste aap. Fordi du SKAL være tilgjengelig for NAV. Det er et av kriteriene. Det tar heller ikke 1 helt år å sjekke hvor mye du klarer å jobbe hjemmefra. Du vil snart bli sendt videre, enten på kurs, utdanning, arbeidspraksis også vil du bli sendt utav aap. Enten mot jobb eller uføre. Så ja, du vil miste aap og du vil garantert få avslag. 

Jeg har fått innvilget 1 uke ferie og får beholde aap. Fordi både psykolog og behandler hos NAV går ut i ferie samtidig. Så jeg har en hel uke hvor jeg ikke kan gjøre noe som helst. Så jeg fikk innvilget ferie og beholde pengene den uken, fordi det går ikke i veien for noe som helst. Det er strengt når det kommer til ferie under AAP. Har heller ikke hatt ferie på snart 6 år. Så det er ikke noe jeg søker om hver sommer, dette er første gang. 

Vil det være annerledes om det er snakk om seks måneder eller et par måneder,tror du? Jeg har ikke tatt ferie før på disse fire årene. Har vært tilgjengelig for NAV hele tiden.

ts

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel alltids noen få tilfeller der det er lov om det passer med tiltak. Men tror du ikke du trenger snakke med nav i løpet av det året?

Jo, jeg har hatt regelmessige møter med NAV i løpet av disse fire årene. Jeg vet ikke hvorvidt kontakt per telefon vil være greit. Det er jo også dyrt. Jeg mailer en del med saksbehandleren min, da. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull. hatt AAP i 2 år, har enda ikke møtt min saksbehandler/veileder. snakket med dem 2 ganger gjennom nav.no

Anonymkode: deb6c...37f

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få innvilget AAP i utlandet maks 4 uker i løpet av ett år, dersom det ikke hindrer planlagt aktivitet. 

Anonymkode: 51800...fd4

• Liker 2
Skrevet

Tviler sterkt på at du får lov. Regelverket for å motta aap har i tillegg blitt strammet inn. Og du må jo være i tiltak eller behandling, reiser du utenlands så er jo det til hinder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det være annerledes om det er snakk om seks måneder eller et par måneder,tror du? Jeg har ikke tatt ferie før på disse fire årene. Har vært tilgjengelig for NAV hele tiden.

ts

Så klart er det annerledes. Det spiller ingen rolle om du har hatt ferie eller ikke. Jeg har ikke hatt ferie på 6 år, og fikk 1 uke av 2 godkjent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på AAP i 8 år, fikk aldri innvilget ferie. 

Anonymkode: 1dd4f...473

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...