AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Verken jeg eller mine foreldre. Vi er jo norske av utseendet, nasjonalitet og etnisk opphav... men kulturelt? Tror ikke det. Vi har aldri kasta ut nabobarna fordi vi skal spise middag eller lunsj. Foreldrene mine har aldri tvunget meg til å jobbe eller gjøre husarbeid for å få mat på bordet. De har aldri kastet meg ut av huset fordi jeg fyllte 18. De har aldri krevd leie av meg. De har alltid stillt opp økonomisk om det skulle være noe. Bortskjemt? Nei. Har fiksa meg sjøl, er ganske selvstendig. Grad, jobb, ektemann og barn. Og god kontakt med mamma og pappa. Snakker sammen nesten hver dag. De har aldri snakket negativt om andre mennesker. Aldri lært meg opp til å se ned på naboen fordi han eller hun er annerledes fra oss selv. (Får inntrykk at vi nordmenn er ganske etnosentriske) Men så leser jeg på forumet her da... her er det snakk om å kaste ut sønn/datter med en gang de fyller 18, de skal betale leie for å bo der, krav opp og krav ned. Ingen kjære mor lenger. Ingen gjestfrihet. Nabobarna blir sendt hjem i middagstider. Overdrevent fokus på kropp. Og jeg går utifra at de fleste her er norske. Da er ikke min familie særlig norske av seg kulturelt sett? Meninger? Anonymkode: d0ba2...31e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Jeg tenker at hva som er riktig for deg ikke nødvendigvis er riktig for andre. Min mor var særdeles fattig da vi vokste opp, hun hadde rett og slett ikke råd til å brødfø nabobarna gang på gang når de var på besøk. Straks jeg fylte 18 fikk hun heller ikke lenger barnebidrag, og var derfor også avhengig av at jeg bidro økonomisk. Jeg betalte dog ikke leie, men jeg handlet mat og tok innimellom strømregninga, og ellers bidro etter evne. Det er fint å høre at du hadde en så fin og bekymringsløs oppvekst som du hadde. Men ikke kom her og se ned på hvordan andre har hatt det, og valgene man tar utfra situasjonen man står i. Anonymkode: 4f342...47c 9
Gjest Mango_Papaya Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 Vi er norske med barn og lar alle barn spise middag hos oss når de er det. Barna våre kan bo hjemme så lenge de vil, uten å betale for seg. Gjør de husarbeid så får de penger for det og det er frivillig. Mange jeg kjenner ville heller ikke at tenåringsbarna deres skulle ha ekstrajobber, slik at de ikke hadde nok tid til skolearbeid. Tror ikke dette du snakker om er et særnorskt fenomen, heller kulturelt. Mange ulike norske kulturer, med bla sammenheng med sosioøkonomisk status.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verken jeg eller mine foreldre. Vi er jo norske av utseendet, nasjonalitet og etnisk opphav... men kulturelt? Tror ikke det. Vi har aldri kasta ut nabobarna fordi vi skal spise middag eller lunsj. Foreldrene mine har aldri tvunget meg til å jobbe eller gjøre husarbeid for å få mat på bordet. De har aldri kastet meg ut av huset fordi jeg fyllte 18. De har aldri krevd leie av meg. De har alltid stillt opp økonomisk om det skulle være noe. Bortskjemt? Nei. Har fiksa meg sjøl, er ganske selvstendig. Grad, jobb, ektemann og barn. Og god kontakt med mamma og pappa. Snakker sammen nesten hver dag. De har aldri snakket negativt om andre mennesker. Aldri lært meg opp til å se ned på naboen fordi han eller hun er annerledes fra oss selv. (Får inntrykk at vi nordmenn er ganske etnosentriske) Men så leser jeg på forumet her da... her er det snakk om å kaste ut sønn/datter med en gang de fyller 18, de skal betale leie for å bo der, krav opp og krav ned. Ingen kjære mor lenger. Ingen gjestfrihet. Nabobarna blir sendt hjem i middagstider. Overdrevent fokus på kropp. Og jeg går utifra at de fleste her er norske. Da er ikke min familie særlig norske av seg kulturelt sett? Meninger? Anonymkode: d0ba2...31e Det du beskriver er en helt vanlig norsk oppvekst i middelklassen. Ingenting spesielt med det. Hadde en lik oppvekst selv. Men du fremlegger ting på en ganske usmakelig måte. Du prøver å heve din oppvekst/familie over det å være norsk. Merkelig innlegg. Anonymkode: c2730...4cb 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 Helt normal norsk familie. At folk er forskjellige er vel ikke så rart. Du leser nok også tråder hvor voksne barn bor hjemme hos foreldrene, gir mat til venner av barna, barna har ingen eller få oppgaver i hjemmet osv. Man leser det man vil lese. Anonymkode: c1b94...b82 3
LoneWolf Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 Så du er ikke Norsk fordi du gjør alle de vanlige tingene mange nordmenn gjør? Nei dette hang ikke helt på greip. 3
Gjest Mango_Papaya Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 I Norge var det vanlig i gamle dager å sende døtrene rundt om på gårdene for å søke tjeneste, gjerne fordi familien ikke hadde råd til å brødfø alle barna. Guttene ble igjen og jobbet på heimgården. Men jeg tror ikke dette er et særnorskt fenomen, st folk med dårlig råd krever at barnet flytter når det er 18, eller betaler for seg hjemme. Jeg tror dette er en konsekvens av at foreldrene er dårlig bemidlet og har ikke råd til å fø på sine eldre barn. Vil tro de gjør dette i andre land også, når husholdningen ikke strekker til. Så kan man vurdere om man da burde fått flere barn enn man kan fø på (i gamle dager hadde man jo ikke noe valg) men dette er en annen diskusjon. Uansett er det her snakk om mangel på penger, fremfor en norsk væremåte eller skikk.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #8 Skrevet 24. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver er en helt vanlig norsk oppvekst i middelklassen. Ingenting spesielt med det. Hadde en lik oppvekst selv. Men du fremlegger ting på en ganske usmakelig måte. Du prøver å heve din oppvekst/familie over det å være norsk. Merkelig innlegg. Anonymkode: c2730...4cb Det var ikke intensjonen min, det beklager jeg, men fint om du kan se forbi den antagelsen.. Anonymkode: d0ba2...31e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 Ts Dere har kanskje rett, jeg kjenner ikke veldig mange, og har alltid regna med at vi er en gjennomsnittlig norsk familie. Etter å ha lest på forumet her fikk jeg inntrykk av motsatt. Selvfølgelig spiller økonomien stor rolle. Kan ikke huske at vi mata alle nabobarna hver dag, men hadde jeg ei venninne på besøk etter skolen, fikk hun også mat liksom. Jeg har opplevd å bli sendt hjem fordi de skulle spise, eller at jeg måtte vente på rommet. Jeg var der sjeldent, og de hadde ganske god råd.. var sulten, så jeg dro selvfølgelig hjem da vi skulle spise middag. Anonymkode: d0ba2...31e
Silfen Skrevet 24. mai 2018 #10 Skrevet 24. mai 2018 Men alt mannverket kommer frem på forumet, går ikke an å anta at dette er normal norsk oppførsel. Med alt fra det du beskriver til hatefulle innlegg om andre mennesker.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2018 #11 Skrevet 24. mai 2018 Jeg har ikke barn selv. Mine foreldre hadde ikke veldig god råd, uten at vi var spesielt fattige. Da vi barna fikk fast fulltids inntekt måtte vi betale en symbolsk - merk DA VI FIKK FAST FULLTIDS INNTEKT og SYMBOLSK - leie. Dette var for å lære oss at det koster å leve. Dette var selvsagt ikke populært hos oss ungdom så vi flyttet hjemmefra ganske raskt - bare for å oppdage hvor dyrt det var å leve. Ingen av oss led noen nød av at vi flyttet ut i en alder av 18 og 21. Vi gikk hjem for å spise middag - unntatt de gangene det var noe spesielt - da fikk vi gjerne en skive eller to. Det var ingenting negativt med det. Men jeg vokste opp i en helt annen tid der hverdagsmiddag inneholdt kjøttdeig, fiskefarseprodukter og innmat - rent kjøtt og fisk var helge og høytidsmat. Vi hadde ikke telefon - det var det bare en der jeg vokste opp som hadde før vi ble tenåringer. Vi måtte GÅ til (barne)skolen, musikkøving, fotball/håndball trening - og vi måtte ta bussen hvis vi skulle på kino eller annet. Vi ble aldri kjørt fordi foreldrene våre hadde bare en bil og den var i bruk på dagtid. Vi hadde det ikke vondt fordi om vi ikke ble servert middag av naboen, måtte ta bussen eller gå (10 minutter) til telefonkiosken for å ringe-
Gjest Mango_Papaya Skrevet 24. mai 2018 #12 Skrevet 24. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts Dere har kanskje rett, jeg kjenner ikke veldig mange, og har alltid regna med at vi er en gjennomsnittlig norsk familie. Etter å ha lest på forumet her fikk jeg inntrykk av motsatt. Selvfølgelig spiller økonomien stor rolle. Kan ikke huske at vi mata alle nabobarna hver dag, men hadde jeg ei venninne på besøk etter skolen, fikk hun også mat liksom. Jeg har opplevd å bli sendt hjem fordi de skulle spise, eller at jeg måtte vente på rommet. Jeg var der sjeldent, og de hadde ganske god råd.. var sulten, så jeg dro selvfølgelig hjem da vi skulle spise middag. Anonymkode: d0ba2...31e De var rett og slett gjerrige. Eller bare uhøflige. Er ikke så mange slike familier heldigvis.
Daniel123 Skrevet 24. mai 2018 #13 Skrevet 24. mai 2018 Det høres ut som om du kommer fra et vanlig norsk middelklassehjem.
minister-mio Skrevet 24. mai 2018 #14 Skrevet 24. mai 2018 Dette var et merkelig innlegg. Er det typisk norsk å kaste ut barna sine når de er 18 fordi du hørte om en på forumet som gjorde det? Merkelig resonering
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #15 Skrevet 25. mai 2018 13 timer siden, minister-mio skrev: Dette var et merkelig innlegg. Er det typisk norsk å kaste ut barna sine når de er 18 fordi du hørte om en på forumet som gjorde det? Merkelig resonering Er egentlig det jeg har fått inntrykk av. Håper selvfølgelig at dette forumet ikke er representativ for Norges befolkning. Da hadde vi vært ille ute 😛 Anonymkode: d0ba2...31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå